Afgelopen zomer gaat studente Ellen Langenkamp voor het eerst op zichzelf wonen. Ze huurt in Maastricht een appartement. Maar voordat ze er in is getrokken, krijgt het complex een nieuwe bestemming en moet Ellen er al weer uit. Over deze korte periode, 9 dagen, krijgt ze een eindafrekening van Greenchoice.
Uit die eindafrekening maakt Ellen op dat ze in 9 dagen 264 kuub gas zou hebben verbruikt. Ze moet € 146,12 betalen. Ellen concludeert dat dat niet kan. Het was hoogzomer, ze heeft geen verwarming aan gehad en er was ook geen gasfornuis aangesloten.
Ellen informeert bij Greenchoice waarom ze dan toch zo’n hoge rekening krijgt. De energiemaatschappij geeft als argument dat Ellen geen beginstanden heeft doorgegeven. En dat klopt. Ellen wist niet dat ze dit moest doen en is er ook niet aan herinnert door Greenchoice.
Ellen besluit alsnog de begin-meterstanden op te vragen bij de verhuurder van de woning. En dan blijkt dat ze veel minder gas heeft verbruikt dan op de eindafrekening staat: 10 in plaats 264 kuub. Ellen geeft deze standen alsnog door aan Greenchoice. Die geeft ze vervolgens door aan netbeheerder Enexis. En Ellen gaat ervan uit dat dit voldoende is.
Maar Enexis wijst het correctieverzoek af. De netbeheerder wijzigt historisch eerder vastgestelde meterstanden niet, omdat zij dit soort zaken volgens de optie 2 regeling, een administratief proces (B’con issue 205F), afhandelen. En Ellen blijft dus met dit verlies zitten. De meeste netbeheerders hanteren de optie 1 regeling waarmee historisch eerder vastgestelde standen wel worden gewijzigd, en dan zou het probleem zijn opgelost.
Samen met Pascal de Jong van stichting De Ombudsman rijdt Ellen in de Belbus naar het hoofdkantoor van Enexis in Rosmalen. Daar worden ze ontvangen door het hoofd communicatie Cor Brockhoven. Hij concludeert het verbruik van 264 kuub gas in 9 dagen in een zomerperiode inderdaad niet aannemelijk is. En dat Enexis de grote afwijking niet heeft opgemerkt “wellicht omdat een dergelijke afwijking op jaarbasis minder bijzonder is”. Ellen heeft binnen een week € 150 euro op haar rekening gestort gekregen.
Betaalt u ook veel te veel? Meld het De Belbus. U kunt schrijven naar Postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum. Of mailen naar
belbus@vara.nl.