Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Enexis beschuldigt consument van fraude

  •  
20-12-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1433 keer bekeken
  •  
195x90_enexis.jpg
Theo Buijs laat in oktober een slimme gasmeter installeren bij hem thuis. Z'n oude meter wordt door de monteur verwijderd, de nieuwe wordt opgehangen en er lijkt niets aan de hand. Twee weken later krijgt Theo een brief van Enexis. Enexis zegt dat Theo heeft gefraudeerd en wil dat hij €1757,73 terugbetaalt. Theo weet van niets.
Bewijs
Enexis baseert de fraudebeschuldiging op de oude gasmeter van Theo en op zijn gasverbruik. De oude gasmeter is namelijk ontregeld, zegt Enexis. Dat in combinatie met Theo's dalende gasverbruik is voor Enexis genoeg aanleiding om te denken dat het hier om fraude gaat.
Wat zegt de expert?
Theo vraagt om bewijs en Enexis stuurt hem foto's van zijn gasmeter. Daarop is inderdaad te zien dat de gasmeter kapot is, maar de foto’s zijn gemaakt op het kantoor van Enexis en niet bij Theo thuis. De foto's bewijzen dus niet dat Theo gefraudeerd heeft. Dat vindt fraude-expert Pieter IJfs ook: "Er is geen overtuigend en onweerlegbaar bewijs geleverd van de stelling dat er voor verwijdering van de meter sprake is geweest van manipulatie."
Gasverbruik
Ook het gedaalde gasverbruik van Theo is niet uitzonderlijk. In 2007 verbruikte Theo en zijn vrouw nog zo'n 1400 m3 gas per jaar. Sinds die tijd heeft Theo zijn huis flink verbeterd. Hij liet zijn enkelglas vervangen door HR++ dubbelglas en zijn oude ketel door een HR-ketel. De thermostaat draait Theo een paar graden terug en in plaats van badderen, douchen hij en zijn vrouw steeds vaker. Het resultaat: in 2013 is het gasverbruik gedaald naar ongeveer 900 m3.
Energieberekening
Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal heeft Theo's gasverbruik nagerekend. Zij concluderen: de meterstanden passen goed bij de woonsituatie van Theo in 2007 en 2014. Theo is zuiniger geworden met zijn energieverbruik.
Aangifte
Tijd dus om met de Belbus af te reizen naar Enexis in Den Bosch. De woordvoerder van Enexis is in eerste instantie helemaal niet van plan om naar Theo of Belbusman Rutger te luisteren. De woordvoerder deelt ons mede dat er aangifte is gedaan van energiediefstal tegen Theo Buijs en dat hij verder niet met ons in gesprek wil. Dit is nieuwe informatie en dat komt hard aan!
Oplossing
De redactie van de Belbus kan bijna niet geloven dat Enexis zo met haar klanten omgaat. Dus sturen we een lange mail aan de directie, waarin we de situatie van Theo en onze ervaringen met de perswoordvoerder van Enexis uiteenzetten. Eindelijk komt er schot in de zaak.
Excuses
We krijgen een brief van Enexis waarin staat: "Na interne evaluatie komen we tot de conclusie dat er fouten zijn gemaakt. We hebben te snel geconcludeerd dat Theo Buijs een fraudeur zou zijn." De uitkering wordt ingetrokken, de boete kwijtgescholden en er komen excuses.
Belbus nodig?
Heb je ook de Belbus nodig? Mail dan belbus@vara.nl of schrijf postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!