Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Energiemarkt blijft een ondoorzichtig geheel

02-03-2011
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
electricity1_01.jpg
Sinds de liberalisering van de energiemarkt in 2004 is bijna de helft van de consumenten van leverancier of contract veranderd. Wel hebben sinds vorig jaar minder mensen het voornemen om te winkelen in het aanbod van de verschillende energiebedrijven. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van concurrentiewaakhond NMa dat woensdag gelijktijdig met de Energiemonitor 2010 is gepubliceerd.
De consument heeft het afgelopen jaar wat meer vertrouwen gekregen in de energiemarkt, maar nog steeds heeft bijna de helft van de mensen weinig of geen vertrouwen in de markt. Een meerderheid vindt de energiesector niet inzichtelijk. Dat zou komen omdat er steeds meer partijen actief zijn, mensen het verschil niet weten tussen een energieleverancier en een netbeheerder en omdat energiebedrijven ook nog een scala aan contracten bieden en stunten met aanbiedingen.
Veel mensen zijn ook niet blij met de manier waarop energiebedrijven klanten werven. Bovendien vinden consumenten dat de informatievoorziening van de energiebedrijven te wensen overlaat, wat het maken van een keuze bemoeilijkt. Wie al eens is gewisseld van leverancier, doet dat gemakkelijker nog een keer omdat het 'geen gedoe' is. ,,Overstappen leidt tot overstappen.'' De prijs is nog altijd leidend in de keuze.
Volgens de NMa is de energiemarkt voor consumenten ,,dynamisch'' en ontwikkelt die markt zich goed. De groothandelsmarkt, grote klanten als bedrijven, voor gas en elektriciteit kan nog wel een impuls gebruiken. Die komt er ook met een wijziging van de Gaswet, belooft de NMa. De waakhond zal zorgen voor meer marktwerking, waardoor energieleveranciers op de consumentenmarkt meer mogelijkheden krijgen om gas in te kopen. ,,Hier profiteert ook de consument van.''
ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!