Energiemaatschappij Welkom Energie kan de levering van stroom en gas niet meer voortzetten. Het bedrijf is door de hoge gasprijzen in de problemen gekomen waardoor de leveringsvergunning van Welkom Energie wordt ingetrokken door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Alle 90.000 klanten worden overgenomen door Eneco. Het is het eerste energiebedrijf dat bezwijkt onder de moeilijke marktomstandigheden.
Eneco laat weten dat het voor Welkom Energie duidelijk was dat de leveringszekerheid in de winter niet meer kon worden gegarandeerd. Het energiebedrijf heeft meer verbruik moeten voorfinancieren dan gepland, omdat de vorige winter kouder was dan normaal. De onderneming was niet meer in staat om de onverwachte explosieve stijging van de gasprijzen financieel het hoofd te bieden.
Volgens toezichthouder Autoriteit Consument & Markt hoeven klanten niet bang te zijn dat ze geen stroom of gas meer krijgen. De verandering kan wel financiële gevolgen, omdat klanten een nieuw contract van Eneco krijgen op basis van de huidige hoge energieprijzen. Wie nog geld tegoed heeft van Welkom Energie, zoals een welkomstbonus of vanwege een hoog termijnbedrag, krijgt mogelijk het geld niet terug. Wel heeft Welkom Energie toegezegd dat alle klanten een eindafrekening krijgen.
Het nieuwe contract bij Eneco zal op 1 november ingaan. Dan geldt er tot 1 december een overgangsperiode waarin de klanten hun contract even niet kunnen stoppen of opzeggen. Daarna staat het mensen vrij om, als ze dat willen, over te stappen naar een andere energieleverancier.
De belangrijkste vragen en antwoorden over bijvoorbeeld geld terugkrijgen en overstappen, lees je op deze speciale pagina van de ACM.
Bron: ACM/ANP
Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Ook mijnheer Woldring praat gemakkelijk en zou hand in eigen boezem moeten steken. Hij had Welkom Energie ook als melkkoe in zijn stal en heeft blijkbaar de kredietwaardigheid van de cowboy, Welkom Energie-eigenaar Jaap Bakker niet zorgvuldig nagetrokken. Mijnheer Woldring heeft wel de premies voor nieuwe en tevens genaaide cliënten geïncasseerd. Een aantal lullige quotes: * Welkom Energie-eigenaar Jaap Bakker "Ik had geen andere keuze" kan zonder problemen een villa van 900.000 euro verkopen. * Over de verkoop van de villa: “Ik heb dit allemaal bij elkaar gewerkt en verdiend vóór Welkom Energie.” * Bakker heeft ook een advies voor zijn oud-klanten; "blijf even zitten bij Eneco en stap niet over. Na de winter zullen de prijzen weer dalen en wordt het aantrekkelijker." Tot 1 december zitten de klanten van Welkom Energie vast aan Eneco, daarna staat het ze vrij over te stappen naar een ander energiebedrijf. * Waarom niet eerder aan de bel getrokken? Gebeten worden door de kat of de hond. Zo noemt Bakker het. Ook als klanten eerder zouden kunnen vertrekken, zouden ze te maken krijgen met torenhoge energieprijzen bij andere aanbieders. * Energiereus Eneco betaalde ruim 2 miljoen euro om de 90.000 klanten van energieleverancier Welkom Energie te mogen overnemen. * Eneco lijkt weinig plezier te beleven aan de overname van de 90.000 klanten van het failliete Welkom Energie. Vanwege de torenhoge tarieven die Eneco hen rekent, zijn duizenden gedupeerden meteen geswitcht naar Vattenfall en andere leveranciers. * Er zit 1,95 miljoen euro in de kas van Welkom Energie. Het is nog onduidelijk of dat genoeg zal zijn om alle schuldeisende klanten te betalen. Bovendien kunnen er andere schuldeisende partijen zijn. * Van de leverancier die failliet is ontvang je een eindafrekening. Als blijkt dat je meer betaald hebt dan dat je aan energie verbruikt hebt, moet je een bedrag terugkrijgen. Je kunt dit bedrag indienen bij de curator van de failliete leverancier. De kans is echter groot dat de failliete leverancier onvoldoende geld heeft om je terug te betalen. Betaal je via automatische incasso, dan kun je de bank vragen de automatische incasso van de laatste 8 weken terug te storten op je bankrekening (storneren). Zodra je de eindafrekening ontvangen hebt, kun je bekijken in hoeverre je het voorschot dat je hebt laten terugstorten kunt verrekenen met het bedrag dat je van de leverancier tegoed hebt. Je loopt hierdoor wel het risico dat je een aanmaning ontvangt en, als je dan nog niet betaalt, met incassokosten te maken krijgt. Als ex cliënt van Welkom energie ben je de grootste verliezer: Alle opgebouwde kWh van zonnepanelen hebben ze geïnd en ben je kwijt Alle zomermaanden voorschotten zijn geïnd en ben je kwijt Moi heeft geen zin je krijgt met incassokosten te maken Ik denk dat geen van de ex cliënten een villa van euro 900000 te koop heeft staan/ inmiddels verkocht
reactie op Evrens Ik ben geheel met je eens. Ik voel me bedrogen en de ACM hebben zich er gemakkelijk vanaf gemaakt. Om dit in de toekomst te voorkomen zullen de energie aanbieder vooraf zorgvuldig gescreend moeten worden. Bij mij staat de thermostaat op 15 graden. Ik weiger om de zakken van Eneco te vullen!
Ik ben een van de 90.000 klanten van welkom energie die door het plotselinge faillissement van Welkom Energie ernstig benadeeld worden. Ondanks dat het wellicht begrijpelijk is dat WE failliet is gegaan, vind ik toch de gang van zaken een beetje vreemd. Een energieleverancier kan failliet gaan. Dat is in het verleden al wel vaker gebeurt, recent nog met EnergieFlex (overigens ook van Dhr Bakker, maar dat ter zijde). In geval van faillissement begint er een door de ACM vastgesteld proces te lopen. Als eerste is daar het melden van het faillissement aan de ACM. DE ACM start vervolgens een intrekkingsprocedure voor de vergunning. Nadat de vergunning is ingetrokken door de ACM, is er een ‘vensterperiode’ van 20 dagen waarin de ACM gaat kijken hoe de leveringsovereenkomsten van de betroffen leverancier overgenomen of verdeeld kunnen worden over de overige leveranciers. Dit kan betekenen dat 1 leverancier alle overeenkomsten over neemt, maar kan ook betekenen dat de klanten gedwongen verdeeld worden over de diverse leveranciers. Ook dan pas kan een leverancier aangeven of het leveringscontract gehonoreerd wordt, of dat er een nieuw contract ontstaat. In het geval van Welkom is het echter een stukje anders gelopen. Op 15 oktober heeft Eneco te kennen gegeven aan de ACM dat zij en Welkom Energie willen fuseren. Hiertoe is een Concentratiemelding gemaakt ( https://www.acm.nl/nl/publicaties/eneco-wil-welkom-energie-overnemen-concentratiemelding ) Ondanks dat het niet precies duidelijk is wat er in deze concentratiemelding staat beschreven, is het wel een feit dat deze aanvraag (en de daaropvolgende goedkeuring, https://www.acm.nl/nl/publicaties/eneco-mag-welkom-energie-overnemen-concentratiebesluit en https://www.acm.nl/nl/publicaties/eneco-mag-welkom-energie-overnemen-eindmededeling ) ingediend is nog voor dat Welkom Energie gevraag heeft haar vergunning in te trekken, en nog voor dat Welkom Energie haar faillissement heeft aangevraagd. Op 27 oktober vraagt WE zelf aan de ACM of haar leveringsvergunning ingetrokken kan worden. Ook hier is de volledige tekst van deze aanvraag niet publiek beschikbaar, dus is het niet na te gaan op welke gronden WE dit verzoek aan de ACM doet, maar naar alle waarschijnlijkheid zullen er twee redenen in staan, te weten 1. Er zijn geen klanten meer nadat WE en Eneco gefuseerd zijn, en 2. Op basis van verwachtingen is het aan te nemen dat WE op korte termijn niet meer aan haar betalingsverplichtingen kan voldoen, en dus failliet zal gaan. ACM kan dan niet anders dan de vergunning intrekken. Maar op 27 oktober is WE nog niet failliet. Op 29 oktober wordt dan door de rechtbank WE in staat van faillissement verklaard. Overigens ook op eigen verzoek van WE. Ook hier is de tekst van het verzoek niet beschikbaar, maar ook hier is wel weer aan te nemen dat het gebrek aan klanten en het manco aan financiële middelen de reden zijn geweest. Deze gebeurtenissen zijn op het eerste gezicht allemaal logisch te verklaren, echter toch zweemt er een schijn van een vooropgezet plan in dit alles. Normaliter had Eneco namelijk bij een formele fusie van de twee bedrijven de bestaande contracten moeten honoreren. Algemene Voorwaarden Energie Nederland zegt namelijk in artikel 2.11 dat de overeenkomst aan een andere leverancier overgedragen mag worden, indien het bedrijf wordt overgenomen, maar dat de ‘afspraken’ blijven gelden in geval van een fusie. In de huidige markt zou het voor Eneco echter financieel niet interessant zijn te fuseren met WE, ze zouden daarbij dan 90.000 verlieslijdende contracten moeten overnemen. Dus is het zaak om er voor te zorgen dat die contracten niet overgenomen hoeven te worden. Dat regel je natuurlijk het beste als de houdende contractpartij failliet gaat. En zo vraagt WE op de 27e, nadat ACM de fusie heeft goedgekeurd, aan diezelfde ACM of haar leveringsvergunning ingetrokken mag worden. Nadat de vergunning is ingetrokken, rest er ook niets anders dan faillissement aanvragen, want feitelijk kan WE geen energie meer leveren vanaf 27 oktober, dus kan ze niet meer aan haar financiële verplichtingen voldoen, en dus is een faillissement onafwendbaar. Maar om er voor te zorgen dat e.e.a. ook voor 1 november geschiedt, kan WE niet wachten tot een schuldeiser deze aanvraag indient, maar doet ze dat zelf. En zo krijgt Eneco 90.000 klanten er bij, die ze in feite elk tarief kunnen vragen wat ze willen, zeker voor 30 dagen, omdat de ACM dat zo heeft bepaald, de eerste 30 dagen kan je als klant niet onder levering van Eneco uit. Aan de ene kant lijkt dit natuurlijk een mooie deal die Eneco en WE gemaakt hebben, om de levering van energie niet in gevaar te laten komen. Het lijkt alsof WE er zelf met Eneco voor heeft gezorgd dat alle klanten netjes energie blijven krijgen, zonder dat de ACM werk hoeft te verzetten om nieuwe leveranciers voor deze klanten te vinden. Maar als je iets verder kijkt, kan je ook ontdekken dat het voor Eneco een prettig bijverschijnsel is dat ze 90.000 klanten er bij krijgen die het momentele enorm hoge variabele tarief betalen voor hun energie, en die feitelijk in de komende 6 maanden niet weg kunnen of willen, omdat een nieuw contract afsluiten met een andere leverancier momenteel moeilijk tot onmogelijk is (veel energiebedrijven sluiten nu geen nieuwe contracten af) en prijstechnisch niet interessant is ( ook 1-jarige contracten zijn momenteel erg duur). Eneco krijgt dus 90.000 winstgevende klanten er bij. Overigens ben ik ook van mening dat de rechtbank de voorgenomen fusie tussen Eneco en Welkom zou moeten annuleren. Het wetboek zegt namelijk over fusies dat deze pas 4 weken na publicatie van het voornemen tot fusie ge-effectueert mag worden ( Art. 317 Lid 2 BW Boek 2 titel 7: Een besluit tot fusie kan eerst worden genomen na verloop van een maand na de dag waarop alle fuserende rechtspersonen de nederlegging of openbaarmaking van het voorstel tot fusie hebben aangekondigd. Naar mijn idee is de concentratiemelding bij ACM te zien als bekendmaking van het voorstel tot fusie). En als dat het geval is, mag Eneco momenteel helemaal niet fuseren met WE, omdat fusie met een gefailleerde partij niet is toegestaan ( art. 310 lid 6 BW Boek 2 titel 7: Een rechtspersoon mag niet fuseren gedurende faillissement of surséance van betaling. ). In dat geval zijn eigenlijk ook de nieuwe overeenkomsten met Eneco ongeldig. Ik begrijp dat linksom of rechtsom het onvermijdelijke feit dat WE failliet zou gaan niet te voorkomen zou zijn geweest. En dat daarbij haar klanten feitelijk aan het kortste eind zouden gaan trekken. WE heeft simpelweg verzuimd haar scherpe contracten met haar klanten af te dekken met ‘futures’ op de energiemarkt, dus afgesproken inkoopprijzen voor energie voor toekomstige leveringen, en aldus werd WE direct en hard geraakt voor de explosieve prijsstijgingen. En in plaats van met haar klanten in gesprek te gaan over mogelijke oplossingen, heeft ze gekozen voor deze route. Ook bij een ‘normaal’ procesverloop (eerst failliet, dan levering intrekken, dan verdelen van de klanten over andere partijen) zouden klanten wellicht meer moeten gaan betalen, maar de huidige gevolgde route lijkt er veel op dat er een dealtje is gemaakt tussen Eneco en WE. Eneco krijgt er 90.000 winstgevende klanten bij (die ook het verlies van Eneco op haar langlopende contracten enigszins verzachten), WE krijgt een ‘gezonde’ vergoeding voor haar klantenbestand. En de klanten zijn het haasje. Zeker degenen die nu al maar met moeite de rekeningen kunnen betalen. Ik hoop iemandtijd neemt om deze gang van zaken nader te onderzoeken, en mogelijk zelfs Eneco te dwingen de overgenomen contracten te honoreren, of ten minste met een aanvaardbaar contract te komen, zodat niet de overgenomen klanten letterlijk in de kou komen te staan. Gaat er iemand een stichting welkom gedupeerden of zo opzetten ? Gaan we ons verenigen om een vuist te maken met z'n 90.000-en ?
Chapeau voor je uiteenzetting. Kijk ook eens op tweakers forum over afhandeling faillissement WE. Veel nuttige informatie.
Mooie uitleg evrens, compliment daarvoor. Ik vermoedde ook al vanaf de eerste bekendmaking dat hier een luchtje aan zit. Eerst flirten met Eneco voor een fusie, dan vergunning inleveren, dan alsnog alle klanten naar Eneco en dan failliet. Ik las in reacties op Nu.nl dat mensen bezorgd waren en gemaild hadden met Welkom, nadat half oktober bekend was dat ze met Eneco wilden fuseren en dat ze als antwoord kregen dat ze niet in financiële problemen zaten. Fuseren op een normale manier was natuurlijk onmogelijk in deze tijd met de huidige energieprijzen, dan zou Eneco de contracttarieven moeten naleven en ook nog eens 90.000 welkomstbonussen moeten uitkeren. Dus de manier die evrens hierboven aangeeft is de meest logische, een soort van fusie na een faillisement, met niet de lasten, maar wél de lusten voor Eneco. Wat ik bovendien vreemd vind is het tijdstip van failliet gaan, er zou na de zomer juist een gigantische financiële buffer bij Welkom moeten zijn van de vooraf betaalde zomerse voorschotten, terwijl er in verhouding tot de maanden die nu komen er heel weinig is verbruikt aan energie. Die sterk verhoogde energieprijzen is iets van de laatste paar maanden, dus Welkom heeft dan toch ook nog geen dure contracten af hoeven te sluiten nu ze eind oktober failliet zijn, waar is al dat geld dan gebleven? Ook het strategisch gekozen tijdstip van de inlevering van het contract komt Welkom mooi uit, een paar dagen eerder en er had een maand extra gestorneerd kunnen worden door de gedupeerde klanten. Het zou mooi zijn als Kassa of een ander TV-programma hier eens induikt en er een programma over maakt, zeker met de feiten die jij (evrens) in je reactie vermeldt.
Heldere uiteenzetting - zou er voor openstaan om me aan te melden bij zo een stichting voor gedupeerden
Goede uitleg en uiteenzetting, alleen de vensterperiode bedraagt volgens mij max. 10 werkdagen en niet 20 dagen.
Tja, wij zijn ook gedupeerd, net even de balans opgemaakt, we hebben 216 euro te veel aan voorschot betaald en daar bovenop lopen we de welkoms korting van 270 euro mis, dus het kost ons 486 euro
Je moet ook meerekenen dat wanneer je contract (net als bij mij bvb) pas in mei afliep, je nu dus 6 maanden eerder en precies in het dure stookseizoen ruim 2 keer zoveel gaat betalen vergeleken met het nu verbroken contract. Dus het is niet alleen de welkomstbonus die weg is, ook de opgebouwde buffer van de zomerse termijnbedragen verdwijnen in het faillisement en de verplichting (voor heel veel mensen) om veel eerder een ruim 2 keer zo duur tarief te gaan gebruiken. Ik had uitgerekend dat de tarieven van de grote maatschappijen ruim 2 keer zo hoog zijn dan mijn maandbedrag bij Welkom en de nu opgedrongen Eneco kwam zelfs als duurste uit de bus.
Klopt BrookerT, mijn contract liep tot 18 januari 2022, ik ga bij Eneco ongeveer 70-75 euro per maand meer betalen (op basis van de prijs op hun site) dus bij de totale schadepost komt nog 2.5 keer 70 euro bij, wordt in totaal dan iets van 660 euro
mijn plan is om extra zonnepanelen bij te plaatsen en meer te gaan verwarmen met infra-rood panelen, volgend jaar kunnen we nog volledig zonnestroom salderen en ik kan hiermee de hoge gasprijs voor een deel omzeilen
Beste medegedupeerden, Volgenmij zijn wij geen contract aangegaan met Eneco (niks getekend) dus kunnen ze je deze ook niet opdringen. Eneco heeft de klanten en hierbij dus ook de contracten overgenomen van Welkom energie omdat op moment van overname Welkom energie nog niet failliet was verklaard. Mijn advies is niks tekenen en Eneco een mail sturen dat je geen energie wenst te ontvangen van hun tenzij het voldoet aan het contract dat ze hebben overgenomen . De ACM gaat hierin ook absolute niet vrijuit. Deze heeft immers toegestaan dat Eneco het klantenbestand over mag nemen maar heeft Eneco niet verplicht de contracten over te nemen. Erg nalatig dit omdat ze willens en wetens hiermee 90 duizend mensen financieel duperen! De manier waarop de vergunning is ingetrokken van Welkom energie is ook erg dubieus. Welkom heeft zelf gevraagd deze in te trekken.....? Het verhaal dat Eneco de 90 duizend huishoudens uit de brand gaat helpen is natuurlijk grote onzin! Er bestaat ook nog zoiets als "energieverbruik zonder contract" Gewoon tegen dagprijzen afrekenen met de netbeheerder. Dit kan best als overbrugging tot de prijzen genormaliseerd zijn en het aanbod beter is bij de maatschappijen. Hoop dat Kassa aan dit onderwerp toch meer aandacht gaat besteden want 90 duizend gedupeerden is niet niks!
Er zit ook een luchtje aan deze overname, blijkbaar was Welkom al eerder bezig om door Eneco overgenomen te worden. Wel lekker dit voor Eneco, als er van de 90.000 Welkom klanten er een kwart bij hun blijft is dit een lekkere opsteker voor hun. Ik heb vandaag de tarieven tussen de grootste leveranciers vergeleken en Eneco komt daarbij als duurste eruit. Ik ben benieuwd wat voor aanbieding ze voor ons in petto hebben en of die concurrerend is met de andere grote leveranciers.
Het is belangrijk dat er ingezet wordt dat Eneco de overgenomen 90.000 contracten respecteert. Ik heb ruim 2 weken Welkom Energie in een mail gevraagd hoe zij er financieel voor stonden ivm berichten in diverse media. Ik kreeg netjes antwoord dat Welkom Energie in gesprek was met andere partijen om uit de problemen te komen. Achter de schermen waren Eneco en WE dus al een tijdje bezig om het op een akkoordje te gooien. WE krijgt een financiele tegemoetkoming van Eneco in ruil voor 90.000 nieuwe klanten. WE blij, Eneco blij en 90.000 klanten hebben het nakijken en zitten met de financiele brokken.
Pieter Omzigt heeft een motie ingediend om de klanten van Welkom Energie te compenseren voor hun veel hogere nieuwe energiecontract bij Eneco. We worden nu geconfronteerd met 1 euro extra voor elke kuub gas en dat zal voor de meeste mensen betekenen dat ze ca. €2000 meer betalen op jaarbasis. En dat alleen voor het gasverbruik. Waarom kan Eneco de bestaande contracten niet gewoon overnemen? Nu krijgen ze 90.000 nieuwe klanten in de schoot geworpen zonder daar veel voor te betalen.
Het is juist dat Welkom-Energie niet failliet is en naar de gebruikers dus een contractuele verplichting heeft en door schuld zich niet op een professionele wijze heeft ingedekt op de energie markt voor haar klanten en dus nalatig is geweest, Daarom vraag ik me af of ik me ergens bij kan aansluiten om een gezamenlijke juridische procedure tegen Welkom-Energie te kunnen starten tenslotte gaat me deze stunt van hen mij zo’n kleine Euro 2000,- kosten en die wil ik graag op de eigenaren van Welkom-Energie verhalen?
https://www.telegraaf.nl/financieel/1064715860/welkom-energie-definitief-failliet
Ik ben vanaf mei klant en heb dus 6 maanden 125 euro betaald. Aangezien ik zonnenpanelen heb, is het maandbedrag van de afgelopen maanden alleen het voorschot geweest op de winter. In de zomermaanden krijg ik alleen maar terug. Ook deze opbrengst verdwijnt dus in de zakken van meneer Bakker. Dit gaat ook mij heel veel geld kosten, mn omdat ik nog tm april 2022 vast tarief zou hebben en nu dus alles de lucht inschiet. Walgelijk allemaal, zeer slecht toezicht, zeg maar geen. En meneer Bakker...... leuk villaatje aan de Algarve ??? Kloterige marktwerking van Rutte, het laat overal ellende achter. Ik ga zo snel mogelijk bij Eneco weg, geen enkele vertrouwen in, riekt naar dealtjes
Hieronder lees ik van de redactie van Kassa: "Volgens de ACM kun je bij Eneco blijven of kiezen om over te stappen. Je hoeft gaan opzegvergoeding te betalen." Dit betekend dus dat je z.sm. over kunt stappen naar een andere leverancier wat niet meer dan normaal zou zijn. Op 1 november eindigt het contract, en ik heb nergens getekend dat ik over wil naar Eneco. Dat je de welkomstbonus kwijt bent is 1, staat blijkbaar in de voorwaarden. Dat je de te veel betaalde termijn kwijt bent is al discutabel. Welkom-Energie is immers (nog) niet failliet, maar vraagt zelf de vergunning in te trekken waar de ACM mee akkoord gaat. Maar de onderneming is daarmee NIET failliet. En dan als rotte kers op de taart ook ons nog verplichten (weliswaar voor minimaal een maand) over te stappen naar Eneco......de partij die enkele weken geleden heeft geprobeerd Welkom-Energie over te nemen, dat stinkt aan alle kanten en ik heb behoorlijke vraagtekens of dit juridisch wel kan. Wat mij betreft eindigt 31 oktober mijn contract en als ik per 1 nov een nieuwe leverancier kan vinden, dan heb ik niks met Eneco te maken.
Wat mij betreft eindigt er helemaal niks per 31 oktober. Welkom-Energie is niet failliet. Ze zijn hun leveringsvergunning alleen kwijt. Daardoor kiezen zij om nu Eneco in te huren om hun leverings- en andere contractuele verplichtingen na te komen. Dat is niet mijn probleem. Ik wacht eerst op een officiele opzegging van de kant van Welkom, want die heb ik nog niet gehad. Zodra die komt, dan gaan we verder kijken. Tot die tijd heb ik met Eneco niets te maken.
Stuitend hoe Eneco het nieuws van de overname aankondigd: Op de eerste plaats het goede nieuws dat de klanten van WE zich geen zorgen hoeven te maken over de levering van gas en elektra. Op de tweede plaats zal deze klant flink meer moeten betalen voor hun energie. En dan gaat het eerder om honderden dan om tientallen euro's. Nou in mijn geval gaat het om ruim €2000 euro. Het zal Eneco worst zijn of ik de energie nog kan betalen of niet. Als Eneco een kerel was geweest dan hadden ze zich garant moeten stellen voor de afwikkeling van de afrekeningen en toegekende bonussen. Maar dat doen ze niet, eerst de eigen portemonnee en dan die van de 90.000 energieslachtoffers. Want het laat zich makkelijk raden dat heel veel huishoudens in de financiele problemen zullen komen doordat hun maandelijkse voorschot met 100% omhoog gaat. Dank je wel Welkom Energie, dank je wel Eneco.
Bellen naar Eneco heeft ook geen enkel nut. Zij “zien” dat je klant was van Welkom Energie en je krijgt doodleuk te horen dat je na 8 november bij hen terecht kunt voor vragen… m.a.w. je kunt geen kant uit. Je hebt een opzegtermijn van 30 dagen. Dus op z’n vroegst kun je per 1 december overstappen. Fantastisch geregeld dit!!
Natuurlijk is dat waardeloos! Maar per direct geen stroom en gas meer geleverd krijgen was het alternatief.
@Jannie, ik had liever zelf een keuze gemaakt mbt een andere leverancier…. Dat zou een goed alternatief zijn geweest. Je wordt overgezet, mits je zelf aangeeft een andere leverancier te kiezen…
Wat ik het helemaal apart vindt is: De huidige leverancier doet de klanten over naar een andere leverancier en de nieuwe leverancier mag zomaar de bestaande contract opzeggen. Dus een geval van "Wel de lusten, maar niet de lasten", dit klopt van geen kant. Daarbij is Welkom Energie niet failliet, maar mag op eigen aanvragen voor het intrekken van de vergunning bij de ACM, stoppen en de klanten overdoen. Maanden worden we telefonisch lastig gevallen door opdringende verkopers van Eneco. constant hebben wij de boot afgehouden en hebben in mei een nieuw 3 jarig contract afgesloten met Welkom Energie. En krijgt Eneco toch deze klanten in handen. Daarbij mag de eerste maand niet overstappen en mag eerst een eindafrekening gaan betalen. Hier worden hele vieze spelletjes gespeeld. Door Welkom Energie, Eneco en ACM. Terwijl de ACM ons hoort te beschermen tegen dit soort praktijken. Beste overheid, doe hier iets aan. Vandaag in het nieuws wordt er in de tweede kamer geroepen dat er 2 miljoen vaste contracten zijn, die geen last zouden hebben van de belachelijke verhogingen. Weer worden wij, als inwoners van Nederland op verschillende manieren gepakt. De brandstofprijzen vliegen door het dak, de energie prijzen tussen de 150 en 200% omhoog. De boodschappen worden hierdoor duurder. Is dit een nieuwe manier om de klimaat doelstellingen te halen? Om de schatkist te vullen, voor alle kosten die gemaakt zijn vanwege het Covid-19 virus? Jaren lang wordt de bevolking opgeroepen om minder C02 uit te stoten, manier energie te gebruiken. En als wij dan minder energie afnemen, doordat we zonnepanelen laten plaatsen en hier minder stroom afnemen, dan bedenkt men een nieuwe belasting. Duurzame energie opslag. Maar nu de prijzen omhoog schieten, krijg wij dan ook meer terug voor onze terug geleverde stroom? En waar wordt die duurzame energie dan opgeslagen? En dan de netheerders. Jaren lang doe men alleen het hoogste nodige aan het energie netwerk. Maar er een zogenaamde energie transitie plaats vindt, roepen de netheerders dat het netwerk te oud is en deze transitie niet aankan. De prijzen moeten omhoog, de kosten die men nu maakt, dekken de lading niet. Maar alle jaren dat men onze centen hebben zitten opsparen, zijn nu ineens weg? Het klopt gewoon niet. Beste overheid, alles straks onbetaalbaar wordt, kunnen mensen straks niet meer naar hun werk. Dan komen er geen centen meer binnen. Thuiswerken, prima, maar de werkgevers beloofde tijdens de pandemie (die er nog steeds is) dat er meer thuis gewerkt zo gaan worden. Uiteraard alleen de mensen met beroepen die dit ook echt kunnen. Maar bijna alle Covid-19 maatregelen zijn opgeheven en de files zijn alweer boven het oude niveau. Maargoed, even terug naar Welkom Energie, Eneco en de ACM. Je kan er donder-op tegen zeggen, dat andere kleine energie aanbieders deze zelfde weg gaan bewandelden. Die 2 miljoen vaste contracten gaan verdwijnen als sneeuw voor de zon en de zogenaamde klimaat verandering voor ogen en de oplopende temperaturen, is dat snel gebeurd.
Waarschijnlijk was dit al eerder bekend en is er gewacht om het op dit tijdtip te vermelden, zodat er slechts 1 maand gestorneerd kan worden. En aangezien iedereen een maand vooruit heeft betaald bij Welkom Energie, kan men slechts de maand november storneren en is het teveel betaalde geld (net als de zgn welkomstpremie) hoogstwaarschijnlijk weg in het onvermijdelijke faillisement wat volgt. Als het een aantal dagen geleden was vermeld was er massaal 2 maanden gestorneerd, bij mijn bank (ING) kunnen incasso's tot 56 dagen terug gestorneerd worden, helaas dus net een paar dagen te laat deze bekendmaking. Goed getimed dit van Welkom en foetsie zijn de veel teveel betaalde voorschotten. Kon niet slechter uitkomen dit, waarom niet failliet gaan in het voorjaar, als iedereen tenminste gebruik gemaakt heeft van de teveel vooruitbetaalde energie?
Acm had al toestemming gegeven aan Eneco om welkom energie over te nemen. Hoe kan het dan zo zijn dat een aantal dagen later welkom energie zijn licenties kwijt raakt? Het lijkt op doorgestoken kaart, zo kan Eneco wel de klanten overnemen maar niet de huidige contracten. Hopelijk wordt dit onderzocht. https://www.acm.nl/nl/publicaties/eneco-wil-welkom-energie-overnemen-concentratiemelding
Wat mij ook stoort is dat overal staat dat ACM licentie heeft ingetrokken terwijl er toch in de mail staat van W.E. dat ze ACM hebben GEVRAAGD om de licentie in te trekken... Dat is naar de politie lopen om een bekeuring te vragen en dan klagen aan iedereen dat ze zo zielig zijn. Nu worden we verplicht naar Eneco te gaan.. geen keus.. die vragen mogen wat ze willen wat wij zijn verplicht... Ons tegoed betalen hoeven ze niet want "daar is geen geld voor" maar jullie krijgen allemaal wel een eind nota!
Net als iedereen ben ik ook stomverbaasd dat dit kan en de consument zo ernstig gedupeerd wordt maar de NOS vindt het klaarblijkelijk niet nieuwswaardig in tegenstelling tot RTL nieuws. Ook ik heb het laatste maandbedrag ook direct gestorneerd want er gaat echt geen geld overblijven voor de consument. De consumentenbond werkt al langere tijd aan betere bescherming bijvoorbeeld in de vorm van een waarborgfonds maar (uiteraard) is daar nog weinig gehoor aan gegeven. Hieronder een link naar het laatste rapport van begin 2020: https://cloudfront.consumentenbond.nl/binaries/content/assets/cbhippowebsite/landingspaginas/acties/faillissement-energieleveranciers-zorgt-voor-financiele-schade-consumenten/consumentenbond-onderzoek-energiemarkt-2019.pdf Quote: “ Risico’s op faillissement behoren tot het soort risico’s die wij in onze maatschappij normaal vinden” Daar denk ik toch heel anders over. Sterkte allemaal.
Wat ik er uit op maak is dat dit geen Faillissement is. Ze stoppen gewoon, Ze zijn niet gedwongen om te stoppen. Ze hebben ACM gevraagd hun licentie in te trekken, Dit is weg rennen met het geld wat zo nog hebben en handen ophouden van : Sorry we mogen niet meer leveren (terwijl ze daar zelf om gevraagd hebben)
Ik neem aan dat een deel van de klanten van Welkom Energie variabel tarief had (die nu een verhoging voor de kiezen gaan krijgen) en ook een deel vast contract. De verdeling daartussen is in NL ongeveer 50/50. Ook nog eens een heel klein deel van de vaste contracten is afgesloten tussen Februari en Juni, toen de prijzen nog laag waren. Contracten van December en Januari die lopen binnenkort af dus daar scheurt Eneco zn broek niet aan, en contracten van na Juni die zijn al tegen forse prijzen afgesloten. Welke juridische grond wordt er nu eigenlijk aangevoerd om ook de vaste contracten zomaar te kunnen ontbinden? Ik heb hier de voorwaarden van Welkom Energie eens doorgebladerd, maar volgens mij is er nergens een clausule die deze contractbreuk zou rechtvaardigen. En de ACM heeft net 2 weken bij een andere energie aanbieder kraakhelder besloten dat eenzijdige contractbeeindiging onrechtmatig is! Als ik het goed heb, dan is Welkom Energie niet failliet, kan nog komen, maar in ieder geval voor die tijd is het gehele klantenbestand nu door Eneco overgenomen. Contractovername betekent in de regel: bestaande contracten respecteren. (Zou anders een mooie boel worden, dan had ik die 90.000 klanten ook wel over willen nemen, als ik zeker wist dat ik op iedere klant winst zou maken). Iemand een idee? Want anders ga ik er toch vanuit, dat Eneco de vaste contracten gewoon gaat respecteren.
Is het daadwerkelijk verstandig om je incasso's terug te boeken? Ik heb ook veel te veel betaald en verwacht een eindafrekening waarbij ik nog zeker 1500 euro terug hoor te krijgen + een welkomsbonus. Ik ben alleen bang dat ik m'n rechten verspeel, wanneer ik deze incasso's terugboek.
Je verspeelt alleen je recht op je welkomstbonus, die je volgens Welkom zelf (staat op hun website bij de faq's) toch niet meer krijgt. Wat je net als ik teveel betaald hebt zullen we bij een faillisement helaas wel kwijt zijn. Ik kon jammer genoeg maar 1 incasso terugboeken, voor de overige incasso's was de tijd voor terugboeken helaas verstreken.
Volgens de site van de ACM bekijkt de curator van Welkom Energie of alle schulden betaald kunnen worden, dus ook die van klanten. Kleine tip: Klanten staan altijd volledig achteraan bij faillisementen, ook als er wel geld in de boedel zit is dat meestal wel op nadat de curator klaar is. Alles wat je nu storneert wordt in mindering gebracht op een eventuele vordering. Je houdt dus wettelijk gezien gewoon recht op je geld. Of je braaf afwacht of storneert is aan jezelf. Ik kan je in ieder geval vertellen dat ik de laatste termijn teruggehaald heb. Tis een heel klein doekje voor het bloeden, maar het is iets.
@Kassa, mochten jullie hier in de uitzending tijd aan gaan wijden, ben ik ook wel heel benieuwd over hetgeen ik via Twitter las. Welkom Energie is van dezelfde persoon (enig aandeelhouder) Jaap Bakker. Dezelfde persoon waarvan in 2018 EnergieFlex was, en toen ook failliet ging. Destijds kon men fluiten naar teveel betaalde bedragen, zal nu ongetwijfeld ook zo zijn. Daarnaast ander vraagstuk: De contracten worden ontbonden en je krijgt via Eneco een nieuw contract. Dat is dus contractbreuk, dan mag ik als consument toch ook al eerder naar een ander overstappen mits dit administratief in orde gemaakt kan worden? Ik heb immers geen overeenkomst met Eneco gesloten.
Vanaf mei 2021 via Gaslicht.com ook klant geworden bij Welkom. Ik heb 6 maanden betaald en via de maandverbruiksrapporten van Welkom heb ik tot nu toe ruim €800 teveel betaald, want de kou moet nog beginnen en in de zomer gebruik je niet veel. De beloofde €180 welkomstbonus is nu dus ook kwijt, gelukkig kon ik nog wel de laatste betaling storneren, ook al raden ze dat bij Welkom af. Dit zat er waarschijnlijk al een tijd aan te komen, op zoek voor iemand anders via de vergelijkingssites, was Welkom nergens meer zichtbaar en op de eigen website namen ze al geen nieuwe klanten meer aan. Wel typisch dat mensen met schulden, die schulden wel moeten blijven betalen, maar wanneer je geld te goed hebt je er naar kan fluiten. Bij de faq's op de Welkomsite staat dat er vanaf 1 november meer duidelijk is, waarschijnlijk zeggen ze dat omdat dan voor velen de storneringsperiode is verlopen en het laatste termijn niet meer kan worden teruggeboekt.
Ook ik heb veel te hoge termijnbedragen betaald, al 7 maanden lang. Om te voorkomen dat ik voor verrassingen kom te staan..... Ik heb bij Eneco nagevraagd of het verschil wordt terugbetaald (Welkom Energie is al volledig in rook opgegaan). In de Eneco chat zei de dame dat dit wordt gedaan. Maar hier lees ik weer wat anders :( Is er een instantie of persoon die hierbij kan helpen of kan adviseren? Nu word ik gedwongen een contract aan te gaan met Eneco, met prijzen die nog hoger liggen dan gemiddeld, bij een eventuele overstap per 1 dec. is het hartje winter en zijn de gasprijzen volledig losgeslagen.....En wat als ik ook niet eens word gecompenseerd in de termijnbedragen? help...
Hallo Lauradv, Dat is inderdaad heel vervelend. De Autoriteit Consument & Markt (AMC) die de vergunning van Welkom Energie heeft ingetrokken, geeft aan dat het nog niet duidelijk is of klanten hun geld terugkrijgen (door bijvoorbeeld hoog termijnbedrag of welkomstbonus). Volgens de ACM kun je bij Eneco blijven of kiezen om over te stappen. Je hoeft gaan opzegvergoeding te betalen. Welkom Energie incasseert geen betalingen meer voor de maand november. Op deze site van de ACM lees je er meer over: https://www.consuwijzer.nl/nieuws/welkom-energie-geldproblemen-acm-trekt-vergunning. Vriendelijke groet, Redactie Kassa
Redactie heeft deze reactie verwijderd op basis van de spelregels.
Welkom Energie incasseert inderdaad niet het termijnbedrag van november, maar Eneco wel. En dat wordt het gedwongen nieuwe termijnbedrag :(( Eneco zal ons met open armen ontvangen, aangezien we geen keus hebben.
Dit is toch ongelofelijk. Dat dit is toegestaan in ons land. Wat een armoede. Ook ik ga ongevraagd mee naar Eneco. Blijkbaar is een contract niks waard in Nederland (tenzij je consument bent, dan heb je niks te eisen als je bankroet bent). Mijn voorschot nu is 160 euro en zal straks ver boven de 300 euro uit komen. Mijn kerst is in ieder geval verpest. Ik heb geen idee van welk geld ik dat ga betalen. Hartelijk dank.
Hier hetzelfde verhaal. Ben benieuwd of ik het teveel betaalde aan voorschotten nog ga terug krijgen!!! Dit moet toch niet zomaar kunnen…
Ironisch genoeg zijn wij in het voorjaar overgestapt van Eneco naar Welkom Energie. In de zomer wordt er nauwelijks gas verbruikt natuurlijk dus het voorschot bedrag weegt niet op tegen het verbruik van het laatste half jaar. Wanneer ik even snel de teveel betaalde voorschotbedragen + de welkomstbonus van 180 euro mee tel kost dit geintje ons ongeveer 650 euro... en dan laat ik de nieuwe tarieven van Eneco nog buiten beschouwing. Juridisch zal alles wel weer goed dichtgetimmerd zijn door de bedrijven en Den Haag dus ik ga ervanuit dat klanten kunnen fluiten naar hun centen. Gelukkig gaat het toch zo lekker in dit landje...
Nu ik weer op de site van Welkom Energie kan komen lees ik het volgende: Wat gebeurt er met mijn welkomstbonus? Bij het intrekken van de leveringsvergunning wordt u contract beëindigd. Dit staat in de Algemene Voorwaarden van Energie Nederland. Dat betekent dat uw contract niet uitgevoerd kan worden en dat u niet meer aan de voorwaarden voldoet van het uitkeren van een cashback. We begrijpen dat dit heel vervelend voor u is. Ook adviseert men niet te storneren. Zoals al in eerdere posts op deze site aangegeven lijkt het mij verstandig wel te storneren en heb ik dat dus ook gedaan. In onze situatie weet ik 100% zeker dat wij veel te veel aan voorschotten hebben betaald. Ik zie de eindafrekening wel komen.
Laatste incasso storneren! Laat ze eerst de eindafrekening maar opmaken.
Heb ik dus ook gedaan en wat hebben we aan die beloofde eindafrekening, wanneer je geld tegoed hebt en het toch niet krijgt.
Precies, dat heb ik dus ook gedaan. En zelfs met dat bedrag verrekend, heb ik nog geld tegoed… zuur dat dit zomaar kan
Ik zou 387€ terug krijgen op 3 november uitgekeerd, nu gaat alles over op 1 november naar eneco, en kan ik naar mijn geld fluiten.
Of mensen die nog geld tegoed hebben vanwege een welkomstbonus of teveel betaalde voorschotten is het maar de vraag of dat geld gaat komen. De ACM schrijft 'Als zij bijvoorbeeld een hoog termijnbedrag vooruit hebben betaald of nog een welkomstbonus of cashback tegoed hebben, zullen zij dit geld mogelijk niet ontvangen.' (Bron: https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-trekt-leveringsvergunning-welkom-energie) Ook op de site van Consuwijzer lijkt terugkrijgen geen geloepen race. (Bron: https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/ik-heb-een-probleem/energiebedrijf-failliet)
Wij hebben op 19 oktober onze eindafrekening gekregen, waarin staat dat we rond de 2e november nog ruim € 600 terug krijgen. Ik vind het wel spannend of we dit nog gaan krijgen. Wat zijn onze rechten?
Ik zit in hetzelfde schuitje, Sann78. Ik heb 23 oktober de eindafrekening gekregen. Ik zou op 6 november ruim € 400 terug krijgen. Ik ben heel benieuwd of ik dit nog terug krijg, en zo niet wat de mogelijkheden dan zijn. Als het geld "op" is pleit ik ervoor dat de bestuurders van Welkom Energie vervolgd worden voor wanbeleid. Het kan naar mijn mening niet zo zijn dat ze "energiebedrijfje spelen" en dan bij de eerste beste tegenslag omvallen zonder persoonlijke gevolgen. Grote broeken hebben diepe zakken.
Hallo Sann78 en RK-NL, Volgens de ACM is het nog niet duidelijk of klanten hun geld terugkrijgen bij overschot termijnbedragen en welkomstbonus. Hoe dat na 1 november zal zijn, is ook nog niet duidelijk. We raden je aan om de site van de ACM in de gaten te houden, specifiek deze pagina: https://www.consuwijzer.nl/nieuws/welkom-energie-geldproblemen-acm-trekt-vergunning. Ook kunnen we je aanraden contact op te nemen met het ACM. Zij beschikken altijd over de laatste informatie hierover. Vriendelijke groet, Redactie Kassa
Helaas ben ik ook een klant hier. Een eerste rondje prijs onderzoek, leert dat mijn energierekening met bijna 4000,= euro gaat stijgen als ik nu afsluit voor een jaar bij Eneco. Een bedrag waar ik met mijn pet niet bij kan. Ja, er komt wel compensatie vanuit het rijk begin volgend jaar, maar dat is 400 euro, 10%. Een druppel op een gloeiende plaat dus.
Ik ben/was dus klant van Welkom Energie, kan zit zomaar? Zit ik een maand vast aan Eneco tegen waarschijnlijk hoge tarieven zondat dat ik enig contract heb getekend met Eneco. Ook de "Welkom Bonus" kan ik naar fluiten en het is nog maar de vraag of ik het te veel betaalde termijn bedrag nog terug krijg. Wat zijn mijn rechten, want dit lijkt me alleen gunstig voor Eneco en lekker makkelijk voor Welkom Energie.
Hallo MZ058, Je kunt bij Eneco blijven of overstappen, zonder een overstapvergoeding te moeten betalen. Je hebt wel een opzegtermijn van 30 dagen. Stap je over naar een andere leverancier? Dan krijg je energie van Eneco totdat de overstap geregeld is. Dat is dus minimaal 30 dagen. Op deze speciale site van de ACM lees je er meer over: https://www.consuwijzer.nl/nieuws/welkom-energie-geldproblemen-acm-trekt-vergunning. Vriendelijke groet, Redactie Kassa
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!