Elektronicaketen BCC staat op omvallen. BCC is een van de grootste elektronicawinkelketens van het land met bijna zestig vestigingen en ruim 1100 medewerkers. Het bedrijf ziet zich gedwongen om uitstel van betaling aan te vragen bij de rechtbank van Amsterdam.
Een groot deel van de winkels van BCC heeft donderdag uit zorgen om de veiligheid van het personeel de deuren gesloten na het nieuws over de financiële problemen bij de elektronicawinkelketen. Het bedrijf wil eerst beveiligers inhuren voordat de winkels weer opengaan, zegt topman Caspar Klinkhamer.
Van de 55 winkels van BCC waren er 42 dicht. Dat betekent volgens Klinkhamer niet dat in al die winkels acute dreigende situaties waren ontstaan, maar dat de sluiting een voorzorgsmaatregel was. "Veiligheid gaat in zo'n situatie boven alles." De komende dagen gaan geleidelijk meer winkels open en naar verwachting zijn alle vestigingen maandag weer te bezoeken.
BCC zegt te maken te hebben met "aanhoudende en toenemende zware marktomstandigheden." Twee bewindvoerders gaan de komende tijd kijken naar de toekomstmogelijkheden van BCC, meldt de keten.
Volgens topman Klinkhamer staat BCC onder "steeds zwaarder wordende druk." "Ondanks stevige maatregelen die genomen zijn om de kosten terug te dringen en de financiële positie te verbeteren, hebben we geconcludeerd dat dit niet voldoende is en we niet op deze manier kunnen doorgaan. Samen met de bewindvoerders zullen we nu verdere opties beoordelen. Onze prioriteit ligt nu bij onze medewerkers en klanten. Wij zullen ons uiterste best doen dit proces op een voor alle betrokkenen zo goed mogelijke manier uit te voeren."
BCC valt onder Mirage Retail Group (MRG). Dat moederconcern zette eind augustus nog dochteronderneming en speelgoedwinkelketen Intertoys te koop. MRG nam in 2019 ook Blokker over, een jaar later volgde BCC.
Ook Big Bazar viel voorheen onder MRG. Dat bedrijf werd in 2021 verkocht en verkeert inmiddels in zwaar weer doordat het rekeningen voor onder meer de huur en leveringen niet betaalt. Verschillende partijen hebben daarop faillissementsaanvragen ingediend tegen Big Bazar. Het bedrijf wijt de problemen onder meer aan de fikse prijsstijgingen in de winkelstraat, waardoor klanten minder zijn gaan uitgeven bij de keten.
De hoge inflatie die kort op de coronalockdowns volgde, heeft meer bedrijven in de winkelstraat geraakt. Zo probeert ook modewinkelketen Shoeby een faillissement af te wenden. Dit jaar gingen de kledingwinkelketens Score en Chasin' wel al failliet, net zoals Scotch & Soda en enkele tientallen franchisewinkels van Vero Moda, Vila en Pieces. ANP
15-9-2023 artikel geüpdatet
Verschrikkelijk kwam er vandaag pas achter, nadat ik 21 augustus nog een nieuwe laptop Acer heb gekocht bij BCC. Ik werd naar huis gestuurd en moet zelf met Acer gaan regelen dat de laptop wordt gerepareerd. Bij registratie bij Acer klopte de aankoopdatum niet daar stond bij ruim een jaar eerder aangekocht. Ik voel me besodemieterd nu. Hopelijk komt het goed.
Ik vind dit niet zo vreemd. Een paar keer gehad dat artikel op site stond dirct leverbaar, maar na het bestellen was de levertijd ineens enkele weken. Lastig als je wasmachine het begeven heeft. Na afbestellen stond machine trouwens nog steeds als direct leverbaar. Dus gewoon zeer slechte service.
de bcc ( brandsteder cash en carry) was vroeger een hele goede zaak en kocht daar al mijn spullen . in maart van dit jaar ging mijn magnetron van 3 jaar kapot en ze weigerden om hem te repareren , vervolgens hebben ze hem zoek gemaakt . op mail wordt niet of nauwelijks gereageerd en zelf als je een incasso buro inschakeld dan reageren ze niet , het is een rot zaak geworden
De familie Brandsteder staat hier buiten. BCC is een afkorting van "Bakker Cash & Carry".
De marktwerking eist zijn tol helaas..... Een elektronica-winkel vind ik essentieel.
Heb afgelopen week wat vreemds meegemaakt. Vorige week woensdag een vaatwasser besteld. Deze kon pas afgelopen dinsdag geleverd en geplaatst worden. We kregen bericht dat de vaatwasser dinsdagmorgen tussen 09:15 en 11:15 zou komen. Om 10 uur een sms dat er maandagnacht een brandmelding was geweest waardoor de levering niet door kon gaan. Om 11 uur in mijn mailbox een bericht waarmee ik een nieuwe datum kon plannen. Eerstvolgende moment was zaterdag met bijbetaling van 19,95. Heb ik niet gedaan, zou netjes zijn geweest als bcc dit voor hun rekening zou nemen. Levering op as dinsdag gepland (zonder bijkomende kosten). Ben benieuwd of de vaatwasser wordt geleverd…
Een bedrijf vraagt surseance van betaling aan (een schip verkeert in nood en vraagt hulp aan schepen van een andere maatschappij) en U plaatst toch een bestelling bij dat bedrijf? Ik zie twee mogelijkheden: òf U bent dapper òf onnozel.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!