Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Elektrische auto aanschaffen? Steeds meer kopers twijfelen

10-11-2023
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
7675 keer bekeken
  •  
opladen verzekeren elektrische auto 1127 geld

Over ruim een jaar moeten mensen die een elektrische auto rijden ook motorrijtuigenbelasting gaan betalen. Dat die maatregel eraan komt, is nu al te merken. Steeds meer kopers twijfelen of ze nu zo’n auto moeten aanschaffen, meldt het AD

Dealers merken de afgelopen tijd dat er minder elektrische auto’s worden verkocht. Paul de Waal van autobranchevereniging Bovag zegt daarover tegen het AD: “Kopers zijn onzeker. Wat ons betreft is deze belastingmaatregel geen gelopen race. Er moet een gewichtscorrectie komen voor de motorrijtuigenbelasting, anders haken kopers af en halen we de klimaatdoelen niet.”

Wat verandert er precies?

Tot op heden hoefde je geen wegenbelasting te betalen wanneer je een elektrische auto rijdt. Maar dat gaat veranderen vanaf 2025, want dan gaat een kwart van het belastingtarief gelden. Een jaar later, in 2026, moeten bestuurders van zo’n elektrische auto net als de ‘normale’ bestuurder het volledige belastingtarief betalen.

Hoe zwaarder hoe duurder. En dus gaat die motorrijtuigenbelasting flink wat geld kosten voor mensen met een elektrische auto. Die auto’s zijn namelijk 300 tot 600 kilo zwaarder dan vergelijkbare brandstofauto’s.

Uitzondering op de regel

Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft, zegt tegen het AD dat hij het te vroeg vindt om meteen fiscale voordelen af te schaffen nu de prijzen van elektrische auto’s dalen. Als het aan hem ligt, komt er een geleidelijke afbouw. “Bijvoorbeeld met een tarief voor motorrijtuigenbelasting speciaal voor elektrische auto’s, waarbij rekening wordt gehouden met het extra gewicht.”

Volgens de autobranche is er een lager en eerlijker mogelijk wanneer het extra gewicht van de batterijen niet worden meegeteld.

Voordeliger in gebruik

Ook na 2026 blijft het goedkoper om een elektrische auto te rijden als er puur naar de verbruikskosten wordt gekeken. Magazine Autoweek vergeleek het verbruik van een brandstof- en elektrische auto.

Wie 12.500 kilometer per jaar rijdt in een auto van 1300 kilo, is 2500 euro kwijt aan benzine en wegenbelasting. Een elektrische auto verbruikt op die afstand ongeveer 940 euro aan stroom. Als er 720 euro wegenbelasting voor moet worden betaald, is deze auto nog altijd voordeliger.

Aanschafprijs blijft hoge drempel

Daarnaast bleek uit recent onderzoek van accountants- en adviesbureau KPMG dat op dit moment elektrisch rijden goedkoper is. Daarvoor worden wel de verzekering en onderhoud bij de aanschafprijs meegerekend. Dat kan per maand 200 euro schelen.

Maar onderzoek toonde ook aan dat twee derde van de autokopers de aanschafprijs toch nog een te hoge drempel vindt, ook al is het op lang termijn goedkoper. KPMG waarschuwt dat de invoering van wegenbelasting voor elektrische auto’s ervoor kan zorgen dat kopers toch eerder voor een brandstofauto gaan.

Bron: ANP/AD.nl

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!