Over ruim een jaar moeten mensen die een elektrische auto rijden ook motorrijtuigenbelasting gaan betalen. Dat die maatregel eraan komt, is nu al te merken. Steeds meer kopers twijfelen of ze nu zo’n auto moeten aanschaffen, meldt het AD.
Dealers merken de afgelopen tijd dat er minder elektrische auto’s worden verkocht. Paul de Waal van autobranchevereniging Bovag zegt daarover tegen het AD: “Kopers zijn onzeker. Wat ons betreft is deze belastingmaatregel geen gelopen race. Er moet een gewichtscorrectie komen voor de motorrijtuigenbelasting, anders haken kopers af en halen we de klimaatdoelen niet.”
Tot op heden hoefde je geen wegenbelasting te betalen wanneer je een elektrische auto rijdt. Maar dat gaat veranderen vanaf 2025, want dan gaat een kwart van het belastingtarief gelden. Een jaar later, in 2026, moeten bestuurders van zo’n elektrische auto net als de ‘normale’ bestuurder het volledige belastingtarief betalen.
Hoe zwaarder hoe duurder. En dus gaat die motorrijtuigenbelasting flink wat geld kosten voor mensen met een elektrische auto. Die auto’s zijn namelijk 300 tot 600 kilo zwaarder dan vergelijkbare brandstofauto’s.
Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft, zegt tegen het AD dat hij het te vroeg vindt om meteen fiscale voordelen af te schaffen nu de prijzen van elektrische auto’s dalen. Als het aan hem ligt, komt er een geleidelijke afbouw. “Bijvoorbeeld met een tarief voor motorrijtuigenbelasting speciaal voor elektrische auto’s, waarbij rekening wordt gehouden met het extra gewicht.”
Volgens de autobranche is er een lager en eerlijker mogelijk wanneer het extra gewicht van de batterijen niet worden meegeteld.
Ook na 2026 blijft het goedkoper om een elektrische auto te rijden als er puur naar de verbruikskosten wordt gekeken. Magazine Autoweek vergeleek het verbruik van een brandstof- en elektrische auto.
Wie 12.500 kilometer per jaar rijdt in een auto van 1300 kilo, is 2500 euro kwijt aan benzine en wegenbelasting. Een elektrische auto verbruikt op die afstand ongeveer 940 euro aan stroom. Als er 720 euro wegenbelasting voor moet worden betaald, is deze auto nog altijd voordeliger.
Daarnaast bleek uit recent onderzoek van accountants- en adviesbureau KPMG dat op dit moment elektrisch rijden goedkoper is. Daarvoor worden wel de verzekering en onderhoud bij de aanschafprijs meegerekend. Dat kan per maand 200 euro schelen.
Maar onderzoek toonde ook aan dat twee derde van de autokopers de aanschafprijs toch nog een te hoge drempel vindt, ook al is het op lang termijn goedkoper. KPMG waarschuwt dat de invoering van wegenbelasting voor elektrische auto’s ervoor kan zorgen dat kopers toch eerder voor een brandstofauto gaan.
Bron: ANP/AD.nl
Het kan niet anders dat ze minder worden verkocht, ik zou met een extra hypotheek er pas een aan kunnen schaffen. 9 miljoen auto's zijn gigantisch aantal laadpalen met een nu al overspannen net waardoor zonnepanelen door de beheerder worden uitgeschakeld , los van het feit dat er veel kaf onder koren zit bij de aanbieders, zie drama verhalen bij kassa. Waar blijft de elektrische Volkwagen met overheidsgeld voor iedereen bereikbaar, dat zet zoden aan de dijk , net we beginnen met de duurste de Tesla . Nog steeds worden onze oude diesels naar verre landen verscheept om daar een 2e leven te gaan lijden .We hebben duizenden jaren er over gedaan om de aarde te verkloten en nu willen we dit in 20 jaar terugdraaien , dit geloof je toch niet , grote vervuilers weigeren we om stevig aan te pakken al heeft hun omgeving het hoogste cijfer in kanker gevallen. dat is de ver van mijn bed show , politici wonen daar niet , ook niet in Ter Apel. Het draait allemaal om geld, wie stapt er in deze IK maatschappij milieu bewust niet in het vliegtuig bijna niemand dat was alweer aan het aantal vluchten te zien, politici wonen net onder start- en landingsbanen , Schiphol stapt naar de rechter want we willen meer! meer! meer! We kunnen niet meer terug , al smelten de ijskappen en overstromen de rivieren, we kunnen gewoon niet terug,
Waarom afhaken als er eindelijk (duurt nog even) eens motorrijtuigenbelasting moet worden betaald. Zwaardere auto's, meer fijnstof van de banden, wegen gaan eerder kapot. Ik betaal inmiddels al ruim 45% meer voor de benzine-auto, die best heel zuinig is en weinig wordt gebruikt. Eerlijkheid en gezond verstand zijn ver te zoeken. Laat de elektrische rijder blij zijn dat hij\zij eindelijk iets terug kan doen om de kosten wat eerlijker te verdelen.
Meer fijnstof van de banden, ja klopt, als je het daar alleen bij laat natuurlijk. Een fossiele auto produceert fijnstof van de banden én er komt fijnstof uit de uitlaat. Waarmee die auto's het toch echt slechter doen dan de EV's. Er komen in 2024 en 2025 kleinere en meer betaalbare EV's op de markt. Dan gaat het ineens een stuk harder met de verkoop van EV's. We zitten in een transitie-periode. Dat heeft z'n tijd nodig. Maar het tijdperk van de fossiele auto gaat voorbij.
Elektrische auto: - Grondstoffen accu schaars en onder slechte omstandigheden gewonnen - Beperkte actieradius i.c.m. lange oplaadtijd (economisch erg oninteressant) - Hoge aanschafprijs i.c.m. lage restwaarde omdat accu onbetrouwbaar wordt. - Elektriciteitsnet is overbelast, prijs laden relatief duur - Als EV/Accu op is chemische afvalbult in de toekomst - Voordelen BPM en MRB (hoog gewicht) gaan verdwijnen - Hoge fijnstof uitstoot doordat auto zwaar is Waarom niet wachten op waterstof (i.c.m. kernenergie)? Op waterstof kun je ook koken en verwarmen en is geschikt als waterstofbatterij voor energieopslag. We moeten inderdaad geleidelijk van fossiel af. Niet voor het klimaat, dat kan een mens helemaal niet regelen maar fossiel raakt een keer op en willen we niet uit bepaalde gebieden zoals Groningen en Rusland o.a. Dit betekent dat we geen haast hoeven te maken en rustig kunnen wachten op groene kerncentrales die energie voor waterstof productie waterstof leveren.
wat ik toch mis is de afschrijving op de accu, waar een motor op brandstof makkelijk 20 jaar mee kan gaan doet een accu dit niet!!
De burgers worden in de maling genomen met die elektrische auto's. Het is een leuk speeltje voor de rijken,zolang er nog geen motorrijtuigenbelasting voor moet worden betaald. Het idee is natuurlijk om zo snel mogelijk rekening rijden in te voeren. Maar tot nu toe is de elektrische auto niet efficiënt genoeg ,maar bovendien veel te duur voor de normale man. Sommige elektrische voertuigen nemen wel een enorme vooruitgang zoals de fatbike. De elektrische auto is nog niet genoeg ontwikkeld (lees : te zwakke accu's).
Het gaat niet meer om het milieu. Hoe verklaar je anders dat diesel campers van 40 jaar en ouder geen wegenbelasting hoeven te betalen? Moet je de rookpluim zien als ze wegrijden.
"Wie 12.500 kilometer per jaar rijdt in een auto van 1300 kilo, is 2500 euro kwijt aan benzine en wegenbelasting" ik betaal €720,- wegenbelasting (1365 kg) en zo'n €1140,- voor benzine (hybride 1 op 23) Dus ik zie de voordelen van vol elektrisch nog niet zo, temeer gezien de bijkomende ongemakken! Als dan ook nog het zowat enige voordeel er af gaat blijf ik nog wel even aansukkelen met mijn autootje
Los van wat het kost, ik zou geen elektrische auto durven kopen. Stel je voor, je bent geparkeerd in een garage en er breekt brand uit: geen Brandweer kan in zo'n garage en om te blussen moet zo'n auto 2 dagen in bad. Doe mij nog steeds maar de gewone brandstof auto.
Het heeft allemaal weer niets te maken met milieu, klimaat, schonere lucht maar weer met gegraai van deze onbetrouwbare overheid. LPG was schoon maar men belaste het extra en zo kun je wel meer opnoemen het is gegraai onder het mom van klimaat enz. De overheid wordt door de burger betaald om goed werk te leveren en niet om ze te beroven.
Ik kocht een Nissan Leaf: heerlijke auto, maar: chademo-aansluiting. Dat betekent dat ik langs de snelweg meestal maar een of twee laders ter beschikking heb: Europa heeft gekozen voor de ccs-aansluiting, waarvan er doorgaans 6 beschikbaar zijn. Als er dan een of twee voor de chademo staan, wordt het laadmoment zomaar een uur of twee. Er bestaan nog geen adapters, en Fastned vermindert geleidelijk de chademo’s. Straks is mijn Nissan weinig meer waard….
Wie 12.500 kilometer per jaar rijdt in een auto van 1300 kilo, is 2500 euro kwijt aan benzine en wegenbelasting. Een elektrische auto verbruikt op die afstand ongeveer 940 euro aan stroom. Als er 720 euro wegenbelasting voor moet worden betaald, is deze auto nog altijd voordeliger.... ben nog voordeliger uit rij nog geen 2500 op benzine , oprotten met die elitebakken
De meting hier aangegeven is onjuist. een dieselauto is schoner en zuiniger voor het klimaat, dan een elektrische auto. En zonder kinder arbeid. De politiek maakt er valse gegevens voor aan. Zoals ze dat ook met windmolens doen.
Als u dan nog even komt met ondrzoeken uit betrouwbare en aanhankelijke bron dan kan iedereen zich een beeld vormen of het wel zo is wat u schrijft.
@jannyboe https://www.ad.nl/auto/moderne-diesel-net-zo-schoon-als-elektrische-auto-aldus-de-consumentenbond~a5630fdd/
en hier: https://www.autoweek.nl/tweedehandsauto/is-de-diesel-echt-zo-slecht-voor-het-milieu/
en hier: https://www.auto55.be/nieuws/31388-duits-onderzoek-diesel-is-beter-voor-milieu-dan-elektrisch
en nog een: https://www.camp-to-go.nl/blog/moderne-diesel-maakt-buitenlucht-schoner/
natuurlijk is het niet zwart wit, dat is bijna nooit maar er word inderdaad bij de "uitstoot" van elektrische auto's voor het gemak wel e.e.a. over het hoofd gezien.....
Sodeknetter @HENK@, dat zijn een hoop links. Zelf vind ik naast info van MilieuCentraal en de ANWB bijvoorbeeld dit artikel met berekening van Rutgers Stroomcursus over de mythe van de schonere branstofauto vermakelijk en leerzaam https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5338944/rutgers-stroomcursus-zoveel-schoner-jouw-elektrische-auto
Een extra belasting op het fijnstof wat de zware elektrische auto's verspreiden zou ook geen overbodige luxe zijn!
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!