Sfeerfoto van Kassa

Kassa

Zaterdag 3 oktober om 19:05npo1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Elektrische apparaten moeilijker te repareren

11 feb 2016
  •  
leestijd 2 minuten
apparatuur930x520
Elektrische apparaten zijn steeds lastiger te repareren. Dat blijkt uit onderzoek van Natuur & Milieu en Stichting Repair Café onder 400 coördinatoren van Repair Cafés. Koffiezetapparaten, stofzuigers en video/audioapparatuur komen het vaakst langs voor reparatie.
Natuur & Milieu lanceert vandaag het Meldpunt Kapotte Apparaten waar iedereen zijn kapotte elektrische apparaat kan melden. Voorwaarde is dat het apparaat binnen een jaar na de garantietermijn stuk is gegaan. Of dat het apparaat lastig te repareren is. Met de resultaten wil Natuur & Milieu scherpere regelgeving over levensduur en repareerbaarheid voor fabrikanten van elektrische apparatuur afdwingen.
Repareren moeilijk gemaakt
70% van de respondenten geeft aan dat het steeds lastiger wordt om elektrische apparatuur te repareren. Apparaten zijn niet open te maken (80%), er is specialistisch gereedschap nodig (61%) of de onderdelen zijn verlijmd en versmolten (57%), blijken hiervoor de voornaamste redenen. Ook het tekort aan reserveonderdelen is in 52% van de gevallen een belangrijke belemmering voor reparatie.
Melding
'Kapotte apparaten zijn een grote ergernis voor consumenten. Bovendien verspillen we hierdoor onnodig veel grondstoffen,’ aldus Sijas Akkerman, hoofd Voedsel & Grondstoffen bij Natuur & Milieu: ‘We roepen daarom iedereen op om melding te doen van apparaten die te snel na aankoop al kapot gaan en niet te repareren zijn.' Martine Postma, directeur van Stichting Repair Cafe stelt;'Het is heel belangrijk dat er snel beter repareerbare producten op de markt komen. Alleen dan kunnen we effectief toewerken naar een circulaire economie.'
Afval
Een product repareren is het beste voor milieu én economie. In de praktijk verdwijnt een groot deel van de waardevolle producten en componenten bij het afval. Een deel wordt gerecycled, maar het is beter het product eerst langer te gebruiken en te repareren, voordat je het gescheiden inlevert. Hergebruik en reparatie creëren ook meer lokale werkgelegenheid. Yasemin Cegerek, kamerlid PvdA en rapporteur circulaire economie: “Producten moeten zo lang mogelijk worden gebruikt, voor ze worden gerecycled. De markt moet daar beter op inspelen. Ook moet de markt consumenten beter informeren over levensduur en repareerbaarheid. Reparatie moet daarnaast makkelijker en goedkoper zijn. Dit ga ik bepleiten in de Tweede Kamer.’
Repareerbaarheidslabel
Natuur & Milieu en Stichting Repair Café stellen dat consumenten beter geïnformeerd moeten worden over de levensduur van producten en de mogelijkheden van reparatie. Bijvoorbeeld door een repareerbaarheidslabel voor nieuwe producten te introduceren. Ook het meeleveren van een reparatiehandleiding bij aankoop van het product, het langer beschikbaar blijven van reserveonderdelen en het goedkoper maken van reparatie dragen bij aan de toename van reparatie. Daarnaast moeten consumenten weten hoe lang de verwachte levensduur van een product is. Alleen dan kan de consument een goede keuze maken. /Natuur en Milieu

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!