Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Eindeloos schaakspel van Harry Potter
08-04-2006
•
leestijd 2 minuten
•
555 keer bekeken
•
Harry Potter is nog steeds big business. En nu probeert ook uitgeverij DeAgostini een graantje mee te pikken van het succes van de Potter-films. Zij verkopen een heus Harry Potter schaakspel. Dat doen ze in de vorm van een abonnement dat al gauw zo’n 250 euro kost.
Het schaakspel bevat behalve schaakstukken, het schaakbord en andere schaakbenodigdheden ook een cursus om kinderen spelenderwijs te leren schaken. In totaal bestaat het schaakspel uit 47 delen. De koper moet een abonnement nemen en krijgt vervolgens om de twee weken twee delen thuisgestuurd. Zo spaart de koper in een klein jaar het hele schaakspel bijeen. Maar pas op, De Agostini kent bijzondere algemene voorwaarden. “DeAgostini behoudt zich het recht voor de prijzen te wijzigen”, lezen we.. De prijs kan dus nog hoger worden. En er staat: “DeAgostini is gerechtigd om de frequentie waarin de afleveringen (…) worden uitgegeven te wijzigen.” Het kan dus nog langer duren voordat je het spel bij elkaar hebt gespaard. Ook kan DeAgostini besluiten “om het aantal afleveringen dat van een tijdschrift wordt uitgegeven te vermeerderen.” Dan “zal het abonnement voor datzelfde aantal afleveringen automatisch worden verlengd.” En dan staat er ook nog eens als laatste in de algemene vooraarden: “DeAgostini is gerechtigd de voorwaarden van het abonnement eenzijdig te wijzigen”. Je weet dus aboluut niet waar je aan toe bent wanneer je aan zo’n abonnement begint.
In een reactie die Kassa kreeg na de uitzending zegt het bedrijf, dat de serie al helemaal is gepland - het worden echt 47 afleveringen, met de laatste op 20 februari 2007. Op dat moment hebben de abonnees het complete spel in huis. Ook aan de prijs zal in deze periode niets veranderen.
Dat er toch voorwaarden op de site staan die een andere indruk kunnen wekken, heeft te maken met andere series, schrijft het bedrijf, "omdat wij vaak vanuit consumenten het verzoek krijgen om series te versnellen (omdat het soms te lang duurt om iets te sparen) of omdat men graag wil dat een serie doorgaat."