Einde aan veertig jaar gesteggel over A4
04-09-2009
• leestijd 2 minuten
Na ruim veertig jaar politiek gesteggel is de kogel door de kerk. Het ontbrekende gedeelte van de snelweg A4 tussen Schiedam en Delft komt er toch. Over zes jaar moet de weg klaar zijn. Knallende kurken bij onder meer de gemeente Rotterdam, de provincie Zuid-Holland en het bedrijfsleven. Milieuorganisaties en de gemeenten Schiedam en Vlaardingen reageerden teleurgesteld.
De ministers Camiel Eurlings (Verkeer) en Jacqueline Cramer (Milieu) spraken donderdag van ,,een historisch moment en besluit''. Eurlings wees erop dat de kwestie al speelt sinds 1963 en dat hij al de vijftiende verkeersminister is die zich over dit dossier heeft gebogen. Drie jaar geleden leek de zaak al beklonken, maar toen bleek dat Rijkswaterstaat een rekenfout had gemaakt waardoor extra onderzoek noodzakelijk werd.
De verlengde A4 moet de A13 ontlasten en de doorstroming tussen Rotterdam en Den Haag verbeteren. Van Delft naar Schiedam krijgt de weg twee rijstroken, in de omgekeerde richting drie. Om de natuur te ontzien wordt het gehele traject half verdiept aangelegd. Tussen Schiedam en Vlaardingen komt de weg in een landtunnel te liggen. Het is de bedoeling dat de eerste schop in 2011 de grond ingaat en dat in 2015 de eerste automobilisten over de weg kunnen rijden.
In Rotterdam heerste volgens wethouder Hans Vervat ,,een feestelijke stemming''. De gemeente vindt de weg de beste oplossing voor de regio als geheel. Ook het provinciebestuur is verheugd, evenals de ANWB, de werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland en de brancheverenigingen in de transportsector EVO en TLN. ,,Minister Eurlings zet dit icoon van besluiteloosheid nu eindelijk in de kast'', aldus voorzitter Bernard Wientjes van VNO-NCW.
Ook de gemeente Midden-Delfland is tevreden. De minister heeft zich volgens wethouder Christiaan van der Kamp gehouden aan alle afspraken die hij met de gemeenten in de regio heeft gemaakt. Midden-Delfland krijgt ter compensatie voor de aanleg van de A4 extra geld om het landschap te verfraaien. De gemeente is ook blij dat de knoop nu eindelijk is doorgehakt ,,Na veertig jaar hadden we recht op duidelijkheid'', aldus Van der Kamp.
De gemeenten Schiedam en Vlaardingen daarentegen zien de komst van de weg helemaal niet zitten. Volgens Schiedam biedt de verlenging van de A4 geen oplossing voor de verkeersproblemen in de regio. ,,Een enorme verspilling van belastinggeld'', oordeelde wethouder Yorick Haan. De gemeente Vlaardingen vreest juist slechter bereikbaar te worden door toenemende drukte op het knooppunt Kethelplein, waar de nieuwe weg straks wordt aangesloten op de A20.
Milieudefensie snapt niets van het kabinetsbesluit. ,,Extra asfalt trekt extra verkeer aan en leidt dus tot extra uitstoot. Ik kan dat niet rijmen met het streven de luchtkwaliteit te verbeteren'', zei een woordvoerster van de milieuorganisatie donderdag.
Milieudefensie is wel te spreken over de nieuwe snelle spoorlijn tussen Rotterdam en Den Haag die ook werd aangekondigd. ,,Jammer alleen dat iets goeds teniet wordt gedaan door meer asfalt. We schieten er zo weinig mee op'', aldus de zegsvrouw.
Bron: ANP