Einde aan belbundel door bellen via WhatsApp
15-07-2015
• leestijd 2 minuten
Bellen via instant messengers als WhatsApp en Facebook Messenger is populair. Nu al is 12% van de telefoongesprekken via een instant messenger. De verwachting is dat bellen via instant messengers toeneemt. Het abonnementsmodel inclusief belminuten komt onder druk te staan. Dit blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 1.372 Nederlandse consumenten.
Helft smartphonegebruikers heeft gebeld via instant messenger
Nu al is 12% van de telefoongesprekken met een smartphone een gesprek via een instant messenger. Een op de vijf smartphonegebruikers gebruikt regelmatig apps om via een dataverbinding te bellen. De helft van de smartphonegebruikers heeft al weleens gebeld op deze manier. Vooral vrouwen (54%) en 18 tot 35 jarigen (66%) bellen regelmatig of hebben weleens geprobeerd te bellen via instant messengers.
WhatsApp meest gebruikt om te bellen
Hoewel het pas sinds begin dit jaar mogelijk is om te bellen via WhatsApp is het verreweg de meest gebruikte instant messenger om te bellen. Bijna 9 op de 10 (86%) Nederlanders die bellen via een instant messenger gebruiken daarvoor WhatsApp. Na WhatsApp volgen Skype (19%), FaceTime (12%) en Facebook Messenger (12%) om via een dataverbinding te bellen.
Bellen via instant messengers het einde van belbundel
Bellen via instant messengers gaat de komende jaren verder groeien en zorgt daarmee voor een afname van belminuten in het abonnement. Maar liefst 86% van de smartphonegebruikers is bekend met de mogelijkheid om te bellen via instant messengers. Onder 18 tot 34 jarigen is de bekendheid hiervan zelfs 97%. De helft van de smartphonegebruikers (52%) die weleens gebeld heeft via instant messengers verwacht het komende jaar er vaker mee te gaan bellen. De helft van de gebruikers verwacht hierdoor over drie jaar minder of geen belminuten meer nodig te hebben. Een kwart van de smartphonegebruikers die het nog niet gebruikt heeft, verwacht het komende jaar met instant messengers te gaan bellen.
Onderzoek
Multiscope deed onderzoek onder 1.372 deelnemers van het Multiscope online consumentenpanel. Daarvan was 84% (1.132) in het bezit van een smartphone.