Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Eerst een complimentje, dan de reclameboodschap

31-08-2009
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
4228726.jpg
Reclames over gezond leefgedrag hebben een beter effect als de consument eerst een complimentje krijgt. ,,Laat mensen denken over iets wat ze goed kunnen en ze zijn meer geneigd om hun ongezonde gedrag aan te passen'', zei psychologe Suzanne Pietersma dinsdag. Deze maand promoveert zij aan de Rijksuniversiteit Groningen.
,,De huidige boodschappen van instellingen als SIRE en Postbus 51 geven kijkers vaak het gevoel dat ze stom bezig zijn en dat ze daarom hun gedrag moeten veranderen'', aldus Pietersma. Volgens de psychologe hebben de campagnes hierdoor minder kans van slagen. Mensen willen simpelweg niet horen dat ze iets verkeerd doen. ,,Ze kijken of luisteren misschien wel naar de boodschap, maar hij komt niet binnen.''
Pietersma voerde voor haar promotie elf onderzoeken uit, waarbij zij de reacties van een paar honderd proefpersonen bekeek. Mensen willen zich goed voelen over zichzelf, was een van de belangrijkste conclusies. ,,Als instellingen als SIRE en Postbus 51 het kleine trucje van het kleine complimentje toepassen en pas daarna vertellen hoe het beter kan, hebben de boodschappen waarschijnlijk veel meer effect'', denkt Pietersma.
Bron: ANP

Meer over:

diginieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!