Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Een vliegreis voor 79 euro bij Bex-Reizen?
07-06-2010
•
leestijd 3 minuten
•
101 keer bekeken
•
Bex-Reizen stunt momenteel met vliegreizen naar Kreta voor slechts 79 euro. Maar is deze reis ook echt te boeken bij Bex-Reizen?
Man : Huh? Voor 79 euro naar Kreta?
Vrouw : Dát geloof ik niet!
Man : Maar het staat hier wel, op bex.nl!
Vrouw : Dat kan niet!
Koor : Dat kan wel, bij Bex.nl!
Deze reclame is de hele dag door te horen op diverse radiozenders. In De Telegraaf stond zelfs een grote kleurrijke advertentie met dezelfde aanbieding. Maar wat je ook probeert… Het kan écht niet, zo lijkt het als je op de site van Bex-Reizen deze reis probeert te boeken.
Mevrouw Eckhart uit Hoofddorp heeft ook geprobeerd deze reis te boeken, maar zonder succes. Op de website van de reisorganisatie staat wel duidelijk op=op, maar er staat ook dat er dagelijks nieuwe aanvulling is voor dit aanbod. Ook dan nog lijkt het onmogelijk de reis te boeken.
Lokkertje
Is er dan sprake van een lokkertje? Om die vraag te beantwoorden, moet je kijken hoeveel aanbod er is en via welke media deze actie is aangeboden, zegt Jeanine Janssen van Stichting De Ombudsman. Wordt deze advertentie via een lokaal dagblad verspreid, dan mag het aanbod kleiner zijn, dan bij een landelijke reclamecampagne.
Het lijkt dus een kwestie van geluk als je deze reis wilt boeken. Als je er vanuit gaat dat er 200 mensen zijn geboekt, is de kans wel heel klein om deze reis daadwerkelijk te kunnen boeken.
Prijsverhoging rondreis Marokko
Ook meneer Steenbergen uit Apeldoorn heeft een boekingsprobleem bij Bex-Reizen. De rondreis ‘De koningssteden van Marokko’ werd ineens een stuk duurder dan geboekt. De reis van 714,50 euro wordt ineens 1592,50 euro! Ruim twee keer zo duur!
Volgens de heer Steenbergen heeft hij recht op deze reis, als hij de
ANVR-reisvoorwaarden
bekijkt. Artikel 2.2 is daar duidelijk genoeg over: een prijsverhoging door een fout, moet uiterlijk 8 kantooruren na boeking doorgegeven worden. Bex-Reizen beroept zich op artikel 2.6c, waar het gaat over ‘kennelijke fouten en kennelijke vergissingen’ die de reisorganisatie niet binden.
Kennelijke fouten
Een kennelijke fout is een fout waarbij je met ‘gezond verstand’ kunt weten dat de prijs van een dienst of product niet klopt. En Bex-Reizen beroept zich daarop. De reisorganisatie zegt dat het onmogelijk is om voor 356 euro acht dagen lang rond te reizen, per bus, op basis van volpension. Aan de andere kant vindt Bex-Reizen een reis naar Kreta voor 79 euro wel mogelijk! Dus wat is nu een kennelijke fout?
Klacht indienen
Meneer Steenbergen kan nu nog naar de
Geschillencommissie Reizen
om zijn klacht in te dienen. De vraag is of dit nog wel op tijd behandeld kan worden. Bex heeft in elk geval aan alle geboekte klanten voor de Marokko-reis laten weten dat klanten kosteloos kunnen annuleren. De Geschillencommissie kan in elk geval een uitspraak doen of de klacht van meneer Steenbergen gegrond is.
Mevrouw Eckhart kan bij de
Reclame Code Commissie
een klacht indienen. Die bepaalt dan of de reclame toegestaan is of niet. Mocht de uitspraak zijn dat de reclame niet juist is en de touroperator tóch doorgaat met uitzenden, dan grijpt de Consumentenautoriteit in.
Reactie Bex-Reizen
Bex-Reizen laat via een fax aan Kassa weten dat er wel degelijk aanbod is voor de reis van 79 euro. Er zijn ongeveer 200 klanten geboekt voor deze aanbieding, stelt de touroperator. Verder zegt het bedrijf te handelen volgens de
Code Reisaanbiedingen
.
Of meneer Steenbergen en mevrouw Eckhart de reis uiteindelijk nog via Bex-Reizen zullen beleven is nog maar de vraag. Bex-Reizen is niet van plan de reizen van de twee alsnog door te laten gaan. Elke consument kan namelijk een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie of bij de Geschillencommissie, zegt de directeur van Bex-Reizen.