Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Een rekenvoorbeeld met drie auto's!

3 okt 2009
  •  
leestijd 2 minuten
Fallback image for card
In de uitzending zag u drie voorbeelden: een kleine auto (Citroën C2), een middenklasse (Volkswagen Golf) en een grote gezinsauto (Ford Mondeo). In nieuwstaat en tweedehands. 
Let op:
open onderaan dit artikel de link voor de rekenvoorbeelden.
Er zijn een paar zaken waar consumenten rekening mee moeten houden: als je een nieuwe auto op LPG aanschaft, moet er nog een gasinstallatie worden ingebouwd. Dat kost gemiddeld 2000 euro. Bovendien is niet iedere auto geschikt voor het rijden op LPG! Let daarop
bij het kopen van een nieuwe auto. Ook moet je rekening houden met hogere onderhoudskosten.
Een spiksplinternieuwe dieselauto is duurder dan dezelfde wagen in benzine-uitvoering. Dat scheelt enkele duizenden euro’s. Het voordeel is dat dieselauto’s op de tweedehandsmarkt hun waarde langer houden dan auto’s die op LPG of benzine rijden. Het omslagpunt (wanneer het goedkoper is om op diesel te rijden in plaats van benzine) ligt bij een kleine nieuwe auto op diesel erg hoog. Je moet met een Citroën C2 bijvoorbeeld dik 56.000 kilometer per jaar rijden, voordat diesel loont. Dus dat is voor veel mensen niet interessant. De gemiddelde Nederlandse automobilist rijdt namelijk 18.000 kilometer per jaar. Op diesel rijden is vooral interessant voor de kilometervreters: automobilisten die veel kilometers maken. Voor het rijden in een vijf jaar oude auto op LPG of diesel ligt het omslagpunt heel anders. Zeker met LPG hoef je in sommige gevallen maar een paar duizend kilometer per jaar te rijden!
Toch kleven er een paar nadelen aan een auto op LPG. Het inbouwen van een G3-gasinstallatie is prijzig en is alleen interessant bij een nieuwe auto. Als je meer dan 80.000 kilometer gereden hebt, is het niet zinvol meer om een gastank in te bouwen. Dan haal je de inbouwkosten er niet meer uit. Verder is een auto op LPG duurder in onderhoud, een gastank neemt ruimte in je kofferbak in beslag, in het buitenland zijn er minder LPG pompstations te vinden en je mag ook niet in iedere parkeergarage een auto op LPG neerzetten. En tweedehands auto’s op LPG brengen als occasion een stuk minder op.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar