Eén op tien bedrijven opnieuw in de fout na aanpak ACM
09-04-2021
•
leestijd 1 minuten
•
51 keer bekeken
•
Niet alle bedrijven die door Autoriteit Consument en Markt (ACM) worden aangesproken op het overtreden van de consumentenregels, voert verbeteringen in. Na een nacontrole die de waakhond uitvoerde, bleek dat zo'n tien procent opnieuw de fout in was gegaan.
De ACM voerde bij ongeveer 60 bedrijven zo'n extra controle uit. De overtreders worden opnieuw aangepakt.
Vorig jaar kreeg de ACM 73.000 meldingen van consumenten en bedrijven. Een stijging van 20 procent ten opzichte van 2019. Mede door corona ervoeren consumenten veel meer problemen. Bijvoorbeeld omdat ze hun geld niet terugkregen voor geannuleerde vakanties en evenementen zoals sportwedstrijden en concerten. Ook kregen abonnementhouders niet altijd compensatie voor de periode dat hun hun sportschool, een pretpark of een dierentuin niet open was.
Webwinkels
De toezichthouder greep verder in bij webwinkels die niet duidelijk waren over de levertijd of niet op tijd terugbetaalden. Ook werden webwinkels aangepakt die ongevraagde vervolgzendingen naar klanten stuurden en die in rekening brachten en bemiddelingsdiensten die onduidelijk waren over wat dat de consument zou kosten. ANP