Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Duurzame vlokken zonder meerprijs

10-09-2010
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
hagelslaggroot.jpg
Hagelslag van De Ruijter wordt duurzaam. Maar consumenten gaan niet meer betalen voor de producten, het familiebedrijf donderdag bij de presentatie van de ambities.
Vanaf dit jaar zal 10 procent van de gebruikte cacao het zogeheten UTZ-certifcaat dragen. Vanaf 1 januari aanstaande zal het al gaan om een kwart van alle cacao, op weg naar de volledige verduurzaming in 2015.
Kritiek dat De Ruijter pas laat begint met het gebruik van duurzame cacao, wordt van de hand gewezen. ,,We zijn al een aantal jaren bezig om zo ver te komen'', aldus Bas Boswinkel van moederconcern Heinz. Dit Amerikaanse bedrijf, bekend van de gelijknamige ketchup, werd in 2001 eigenaar. Bovendien was het aanbod duurzaam geproduceerde cacao ontoereikend.
Hoewel de cacaoboer meer krijgt voor zijn producten, zullen consumenten niet meer gaan betalen. ,,Hoewel consumenten best bereid zijn meer te betalen'', aldus Boswinkel. Aangezien cacao slechts een van de onderdelen is van het eindproduct is de meerprijs voor de cacao per pak hagelslag te verwaarlozen. Nederlanders eten gemiddeld 5 kilo chocola per jaar. Een vijfde hiervan wordt genuttigd in de vorm van hagelslag of vlokken, zo berekende De Ruijter. Bron: ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!