Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Duurzaam veel te vinden in de Albert Heijn

26-05-2009
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
3943659.jpg
Supermarktconcern Albert Heijn gaat alle duurzame en verantwoorde producten onder één nieuw huismerk brengen. Het nieuwe eigen huismerk gaat AH puur & eerlijk heten. Met dit overkoepelende merk, een zogeheten paraplu-merk, wil de supermarktketen het voor de consument gemakkelijker maken voor verantwoorde producten te kiezen, aldus topman Dick Boer dinsdag tijdens de lancering.
Albert Heijn heeft nu ongeveer tweehonderd biologische en veertig fairtradeproducten van het eigen merk. Deze worden in een nieuw jasje gestoken. Daarnaast breidt de supermarktketen het assortiment uit. Zo komt er scharrelvlees dat tussen het gewone vlees en het biologisch aanbod ligt. Eind 2009 moeten er 340 puur & eerlijk-producten in de schappen liggen. Binnen 2,5 jaar moet dit zijn uitgebreid tot ongeveer vijfhonderd.
Eigen klantenonderzoek wijst uit dat veel consumenten de vele keurmerken als het gaat om maatschappelijk verantwoord geproduceerde producten verwarrend vinden. Het nieuwe merk brengt vijf categorieën samen in een uniforme uitstraling. Zo vallen onder puur & eerlijk niet alleen ecologische en biologische producten, maar ook duurzaam gevangen vis en scharrelvlees.
De keurmerken blijven wel op de verpakkingen staan, maar de uniforme uitstraling moet al duidelijk maken dat de producten ,,met extra zorg voor mens, dier, natuur of milieu'' zijn gemaakt.
Het merk heeft een eigen verpakkingslijn. Basiskleur is wit, met daarop de foto van het betreffende product. Een kleurenband rondom de verpakking geeft aan in welke van de vijf categorieën het product valt. Zo krijgen biologische producten de kleur groen mee en ecologische artikelen een blauwe kleur.
Albert Heijn ontwikkelde de nieuwe lijn in samenwerking onder meer met het Wereld Natuur Fonds, de Dierenbescherming en Max Havelaar. ,,Deze stap is een duidelijk antwoord op de toenemende vraag van consumenten naar producten die bijdragen aan een betere toekomst'', aldus Coen de Ruiter van Stichting Max Havelaar.
De producten zullen qua prijs op hetzelfde niveau van het huidige aanbod biologische producten van het eigen merk liggen. Wat de nieuwe lijn aan (extra) omzet moet genereren, wilde Boer niet zeggen.
Bron: ANP

Meer over:

diginieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!