Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Dure premiumbenzine rijdt niet zuiniger
20-11-2010
•
leestijd 2 minuten
•
77 keer bekeken
•
Automobilisten die kiezen voor zogenaamde Premium benzines zijn een dief van hun portemonnee. Een in opdracht van Vara’s
Kassa
uitgevoerd wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat auto’s met premium benzine niet verder rijden dan met merkloze benzine. Ook blijkt dat een auto met premium benzine niet minder vervuilende stoffen uitstoot.
Benzine met namen als Total Excellium, BP Ultimate en Shell V-power zijn gemiddeld vier procent duurder dan merkloze benzine. Oliemaatschappijen claimen in alle reclame-uitingen dat auto’s zuiniger en schoner rijden dankzij deze 'premium benzine'. Ze zeggen zich op uitgebreid wetenschappelijk onderzoek te baseren, maar de onderzoeksmethodes en resultaten worden angstvallig geheimgehouden. Ook aan Kassa wilden de maatschappijen geen openheid over de tests geven.
De afdeling autotechniek van de Hogeschool Arnhem Nijmegen testte in opdracht van Kassa drie 'premiums’ en vergeleek deze met een merkloze benzine van de witte pomp. Getest werden Shell FuelSave, Total Excellium en BP Ultimate. Onder gelijke condities werd een testauto in het laboratorium met de verschillende brandstoffen aangedreven. De auto werd blootgesteld aan een vooraf vastgelegde realistische ritcyclus. Deze werd in het laboratorium nagebootst. Ook werden er verschillende duurtesten (rijden met een vaste snelheid) gedaan. Uit alle tests kwam geen enkele benzine er beter of slechter uit dan de merkloze referentiebrandstof. Ook in de uitstoot werden geen verschillen gevonden.
‘Hiermee is voor het eerst wetenschappelijk aangetoond dat premium benzine niet werkt’, zegt Bram Veenhuizen, leider van het onderzoek in Kassa. Veenhuizen erkent dat sommige chauffeurs de ervaring hebben zuiniger en prettiger te rijden met premiumbenzine. ‘Als je meer betaalt voor je benzine ga je misschien rustiger rijden en dat kan al snel een besparing van 10 tot 15 procent opleveren. Maar dat is dan wel een placebo-effect. ‘
Een analyse van miljoenen tankbeurten door een tankpasbedrijf wees eveneens uit dat ‘premiumrijders’ niet verder komen op een tank. Steeds meer leasemaatschappijen, grote bedrijven en de KLPD verbieden hun medewerkers inmiddels om premium benzine te tanken. Het is voor het eerst dat deze nieuwe benzines onafhankelijk en wetenschappelijk zijn getest.
Uit de Kassa-uitzending blijkt verder dat er géén unieke merkbenzine bestaat. Brandstof wordt pas een merkbrandstof in distributiecentra vlak voordat het naar de pompstations gaat. Kassa toonde beelden van een distributiecentrum waar tankwagens van verschillende maatschappijen bij dezelfde pomp werden gevuld.