Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Dure autoverzekering biedt mindere voorwaarden dan goedkope

31-05-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
auto_problemen_01.jpg
Consumenten die veel premie betalen zijn gemiddeld niet beter verzekerd dan automobilisten met een goedkope autoverzekering. Er bestaat zelfs een negatief verband: goedkope autoverzekeringen hebben vaak betere voorwaarden dan dure. Dat blijkt uit onderzoek van de onafhankelijke vergelijker Verzekeringssite.nl.
Verband premie en dekking autoverzekeringen
Verzekeringssite.nl analyseerde bij 34 autoverzekeraars de relatie tussen premie en dekking. Op basis van ruim 20.000 berekeningen door bezoekers op de website is de gemiddelde prijspositie per verzekeraar bepaald. Dit cijfer is afgezet tegen de gemiddelde kwaliteitsscore van de aangeboden dekkingen (WA, beperkt en volledig casco). De regressieanalyse toont aan dat dure verzekeraars een lagere kwaliteitsscore behalen.
Prijsverschil autoverzekeraars
“Het prijsverschil tussen autoverzekeraars is enorm,” aldus Erik Hordijk, directeur van Verzekeringssite.nl. “Een dure verzekeraar berekent zijn klanten voor dezelfde dekking drie keer zoveel als een goedkope maatschappij. Dat verschil is ook wel te verklaren. Willen nieuwkomers op de markt een goede positie verwerven, dan moeten zij betere voorwaarden tegen lagere prijzen bieden. Anders stappen consumenten niet over. De traditionele verzekeraars met zeer veel klanten voelen die impuls minder. Zij veranderen dan ook nauwelijks iets aan hun prijsbeleid. Liever introduceren de grote maatschappijen een online label. Zoals InShared van Achmea.”
Verbetering dekking autoverzekering
Vorige week berichtte MoneyView al dat een autoverzekering in vergelijking met 2008 gemiddeld tot 12 procent goedkoper geworden. Hordijk: “Nederlanders, die de afgelopen twee jaar niet zijn gewisseld van verzekeraar, kunnen gemiddeld 200 euro per jaar besparen op hun autoverzekering. In veel gevallen betekent overstappen ook nog eens een verbetering van de dekkingsvoorwaarden.”
Service autoverzekeraars
Ook de service van een dure autoverzekeraar is niet per definitie beter. Onderzoek van GfK Dongen toonde in april 2010 aan dat er geen verband bestaat tussen klanttevredenheid en de hoogte van de premie. In opdracht van Verzekeringssite.nl vroeg het marktonderzoekbureau bestaande klanten van dertig autoverzekeraars naar hun oordeel over schadeafhandeling, prijs, klantvriendelijkheid, bereikbaarheid, wijzigen van gegevens en geboden dekking. Goedkope autoverzekeringen behaalden toen een dikke voldoende. Bron: Verzekeringssite.nl
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor