Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Duizenden euro's voor ongewenste computercursus

05-10-2013
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
157 keer bekeken
  •  
195x90_computer_01.jpg
Het Nederlands Senioren Instituut verkoopt computercursussen en laptops aan ouderen. Verkopers komen na een telefoontje bij de mensen thuis. Senioren klagen over misleiding en opdringerige verkopers. Toch worden duizenden euro's afgeschreven. 
Dure cursus
Mevrouw Sonnemans-Baarendse is slechtziend, slechthorend en verstrooid. Zij heeft geen computer en geen internetaansluiting. Toch verkoopt de medewerker van het Nederlands Senioren Instituut haar afgelopen juni een laptop en een computercursus voor €2530. Het hele bedrag wordt enkele dagen later afgeschreven. Dat mag overigens niet, want een bedrijf mag na colportage pas geld afschrijven als de wettelijke bedenktermijn van acht dagen is afgelopen. Haar neef komt meteen in actie als hij het verhaal van zijn tante hoort. Hij zegt de overeenkomst per aangetekende brief op en blokkeert het rekeningnummer van het NSI bij de ING-bank. Helaas kruisen deze blokkade en de incasso elkaar en is mevrouw Sonnemans-Baarendse haar geld al kwijt.
Bedenktermijn
Hoewel de overeenkomst werd opgezegd binnen de bedenktermijn van acht dagen, heeft mevrouw Sonnemans-Baarendse tot op heden haar geld niet teruggekregen. Het Nederlands Senioren Instituut (NSI) stuurde weliswaar een ontvangsbevestiging van de annulering (met een foutieve datum van de overeenkomst red.) maar liet sindsdien niet meer van zich horen.
Klachten
NSI is een bedrijf dat volgens eigen zeggen al jaren computercursussen en computers verkoopt aan vijftigplussers. "Om met de moderne tijd mee te gaan willen ook ouderen leren computeren. Dat kan bij ons", laat eigenaar Reginald Lefrandt telefonisch weten. Er zijn meer klachten bij Kassa, de Consumentenbond en de Autoriteit Consument & Markt. Ook ouderenbond ANBO kent het probleem: de telefonistes en verkopers van NSI doen zich volgens hun leden voor als deze organisatie en wekken op die manier vertrouwen.
Ouderen onder druk gezet
Ontevreden klanten vertellen dat zij zich onder druk gezet voelen door de verkoper. Die vertrekt niet tot het contract getekend is. De klanten die zich bij Kassa melden zijn allen ouder dan 75 jaar en hebben geen verstand van of interesse in computers. Als zij het contract hebben getekend is voor hen vaak onduidelijk wat ze nou precies getekend hebben en wat dat kost. Deze voelen zich verward en schamen zich dat ze een contract hebben getekend. Het zijn hun familie of buurtgenoten die voor hen in de bres springen en contact opnemen met NSI, maar meestal tevergeefs.
Blog
Ronnie Overgoor maakte zich kwaad dat zijn moeder, mevrouw Stevens-Visser, op deze manier €595 aanbetaling afhandig was gemaakt. Hoewel zijn moeder is ingeschreven bij het bel-me-niet-register werd zij toch gebeld. De aanbetaling die werd afgeschreven kon niet worden gestorneerd omdat zijn moeder een eenmalige incassomachtiging afgaf. Hij schreef daarom een blog over de kwestie. Toen hij NSI dreigde met publicatie werd de aanbetaling uiteindelijk teruggestort.
Contracten ongeldig
Andere klanten wachten nog op hun geld of hebben de moed al opgegeven en dat terwijl de contracten van NSI niet goed in elkaar steken. De wettelijke bedenktermijn van acht dagen na colportage wordt niet genoemd. Er wordt geen opzegbrief bij het contract geleverd. Daardoor zijn de contracten niet geldig.
'Wij beloven beterschap'
Het Nederlands Senioren Instituut is eind september door de Autoriteit Consument & Markt aangesproken op de problemen. Het bedrijf moet vóór half oktober orde op zaken stellen. Eigenaar Lefrandt laat weten: "Wij zijn tot voor kort wellicht vrij gemakklijk omgesprongen met de regels van de colportagewet. We zijn er van uit gegaan dat indien mensen niet willen meedoen, ze niet betalen en niet komen opdagen en NSI vanzelf wel moet annuleren. Het is ons bekend dat wij annuleringen traag behandeld hebben en restitutie van cursisten, vaak pas na een discussie, ook traag hebben betaald of nog moeten restitueren. Wij beloven op dit punt beterschap." Lefrandt belooft daarom dat ontevreden klanten hun geld terugkrijgen. U kunt klachten melden bij Kassa via kassa@vara.nl of bij Consuwijzer . Ook de Autoriteit Consument & Markt heeft gereageerd. Die reactie is hier te lezen.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!