Duitsland: Facebook verzamelt te veel informatie
07-02-2019
• leestijd 1 minuten
Facebook misbruikt zijn dominante marktpositie door ook op andere websites informatie te verzamelen. Dat vindt de Duitse concurrentiewaakhond, het Bundeskartellamt. De dienst wil daarom dat Facebook de praktijk aan banden legt.
Facebook wil in beroep gaan. Het bedrijf zegt helemaal niet dominant te zijn. ,,We kampen met felle concurrentie in Duitsland, maar het Bundeskartellamt vindt het irrelevant dat onze apps direct concurreren met YouTube, Snapchat, Twitter en anderen.'' Volgens Facebook heeft 40 procent van de Duitse socialmediagebruikers geen account bij Facebook. Bovendien vindt het bedrijf dat de waakhond ,,onze naleving van de Europese privacyregels verkeerd begrijpt''. Ook worden volgens Facebook ,,voor één bedrijf aparte regels gemaakt''.
Geen toestemming gevraagd
Als ergens op een site een like-knop staat, gaan de gegevens over de bezoekers van die site automatisch naar Facebook. Die informatie wordt samengevoegd met informatie die Facebook op zijn eigen platforms heeft verzameld. Zo krijgt Facebook een nauwkeurig beeld van iemands hobby's, voorkeuren en leefpatronen. Aan de hand daarvan kan Facebook heel gericht advertentieruimte verkopen. De bezoekers wordt echter niet om toestemming gevraagd.
Facebook moet niet alleen het verzamelen aan banden leggen, maar ook het samenvoegen van die verzamelde informatie met zijn eigen data. Dat mag pas als gebruikers expliciet toestemming hebben gegeven en ze moeten de mogelijkheid hebben om zonder gevolgen te weigeren, aldus het Bundeskartellamt.
Facebook moet binnen vier maanden aangeven hoe het de problemen wil oplossen en moet binnen twaalf maanden zijn gedrag veranderen. ANP
Kassa XL: De Fuik van Facebook