Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Dubbel betalen voor slimme meters Oxxio

28-03-2009
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
Fallback image for card
Over een jaar of drie krijgen we allemaal een slimme gas- en electriciteitsmeter. Die kunnen helpen om energie te besparen. Oxxio levert nu al slimme meters. Ze hebben er inmiddels 100.000 van geplaatst. Eén nadeel: als je overstapt van Oxxio naar een andere energieleverancier zit je toch nog aan die meter vast en blijk je vaak dubbel te gaan betalen.Peter van der Munnik was klant van Oxxio en had ook die slimme meters laten installeren. Begin 2008 besloot hij over te stappen naar Greenchoice, maar zijn metercontract met Oxxio bleef doorlopen. Toen hij eind 2008 de eerste jaarafrekening van Greenchoice kreeg, zag hij dat Greenchoice ook kosten voor de meter in rekening bracht. Hij ging bellen en mailen met de twee energiebedrijven. Uitkomst: meneer kreeg gelijk – hij betaalde dubbel. Greenchoice bood hem aan de kosten die hij aan Oxxio had betaald, te vergoeden.
Greenchoice liet Kassa weten dat ze meer klanten hebben met Oxxio-meters. Meestal ontdekt het bedrijf dat zelf, meneer van der Munnik was er tussendoor geglipt. Al deze klanten krijgen hun Oxxio-kosten terugbetaald.
Maar hoe zit het met andere energiemaatschappijen?
De grote drie,
Nuon, Essent en Eneco , zeggen stellig: bij ons kan dubbel betalen niet voorkomen. Zij baseren zich op gegevens van de netwerkbeheerder en die weet of iemand een meter van hun heeft of één van Oxxio en stemmen daar het tarief op af. De kleinere energiemaatschappijen wachten meestal niet op de rekening van de netwerkbeheerder en stellen zelf vast wat voor netwerkkosten een klant moet betalen. Ze gaan er daarbij vanuit dat in dat bedrag ook de meterkosten moeten worden meegenomen. Dat sommige mensen Oxxio-meters hebben en dus voor hun meter al aan Oxxio betalen, wordt vaak over het hoofd gezien.
Greenchoice checkt het wel regelmatig, maar kennelijk niet goed genoeg.
Energiedirect wacht totdat klanten zelf aangeven dat ze een Oxxio-meter hebben en dus dubbel betalen.
Dong Energy ontdekte pas na een telefoontje van Kassa dat ze een paar klanten hadden met een Oxxio-meter. En
RWE heeft toevallig vorige week een check uitgevoerd en kwam tot de conclusie dat er maar liefst 1.000 klanten waren die dubbel betaalden. Het bedrijf gaat de klanten de komende drie weken zelf aanschrijven en aanbieden om de dubbele kosten te betalen.
Screenen op Oxxiometers
De koepel van energiebedrijven, Energiened, gaat na de melding van Kassa haar leden aanschrijven. Ze bevelen aan dat ze hun klantenbestand screenen op die Oxxio-meters en klanten die dubbel betalen, compenseren.
Brief naar energiebedrijven
Ook PvdA-kamerlid Diederik Samsom wil dat energiebedrijven dit doen. Hij zal de minister vragen om een strenge brief te sturen naar de energiebedrijven om ze op te dragen een eind te maken aan die dubbele betaling en zorg te dragen voor terugbetaling van teveel betaalde kosten.Volgens hem is het probleem ontstaan doordat Oxxio als enige energieleverancier zelf meters is gaan exploiteren. Alle andere meters zijn in handen van de netwerkbeheerders. Klanten met die Oxxio-meters vormen dus een uitzondering en worden niet zo gemakkelijk herkend.
Oxxio-meters vormen uitzondering
Overigens zal het probleem spoedig tot het verleden horen. Door een nieuwe wet die komende dinsdag waarschijnlijk door de Eerste Kamer zal worden aanvaard, zullen ook alle Oxxio-meters in handen komen van de netwerkbeheerders. Vanaf dat moment lopen mensen met een Oxxio-meter dus niet meer het risico dat ze dubbel  betalen. Mensen die deze meters hebben en ook nog gas en electra afnemen van Oxxio, kunnen zonder extra kosten hun energieverbruik blijven aflezen via internet, zo laat Oxxio weten.
Tips
Het advies van Kassa aan mensen met een Oxxio-meter die inmiddels naar een andere energieleverancier zijn overgestapt:
1. Energieleveranciers gaan nu in hun eigen bestanden na of er klanten bij zijn met een Oxxio-meter die mogelijk dubbel betalen. Ze zullen dan zelf contact leggen met die klanten. Mocht u over vier weken nog niets gehoord hebben, neem dan zelf contact op.
2. Op de eerste jaarafrekening van de nieuwe leverancier moet u kunnen zien of deze leverancier meterkosten in rekening heeft gebracht.. Zo ja, neem dan contact op met de leverancier en vraag het teveel betaalde geld terug.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor