Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Elke zaterdag om 19:05 opnpo1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Drone kopen? Dit moet je weten over de nieuwe regels

6 apr 2021
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
367 keer bekeken
Drone
Zie je ze niet vliegen, dan hoor je ze wel zoemen. Steeds meer mensen vliegen met een drone. Het zijn niet alleen professionals, ook als hobbyist kun je een onbemand vliegtuigje de lucht insturen. Maar let op: je moet wel aan nieuwe regelgeving voldoen.
De Nederlandse regels zijn sinds de jaarwisseling vervangen door EU-wetgeving. Die moeten ervoor zorgen dat er in een groot deel van het Europese luchtruim dezelfde do’s en don’ts gelden. In dit artikel leggen we je uit waar je vanaf dit jaar aan moet voldoen. Het is belangrijk om ze te kennen als je wil vliegen, want de maximale boete bedraagt liefst 8700 euro.

Een paar algemene regels

Er zijn een aantal regels waar iedereen aan moet voldoen. Zo moet je als piloot minimaal 16 jaar zijn. Vliegen mag alleen overdag en op 120 meter hoogte. Je moet je drone altijd kunnen zien. Verder zijn een aantal gebieden, zoals luchthavens, verboden terrein. Volgens de regels is het verplicht om voor je vlucht te checken waar je wel en niet kunt opstijgen. De overheid heeft zelf een website waarop je dit kunt doen.
Er zijn ook regels die wat specifieker zijn. Waar er voorheen vooral naar de reden van je vlucht werd gekeken, is tegenwoordig met name het risico dat je loopt van belang. Of je nu beroepsmatig vliegt of hobbyist bent: alles hangt af van de kans op een ongeluk.

De open categorie

Hoe riskant je vlucht is, hangt vooral af van het gewicht van je drone. Voor vluchten met een laag risico geldt de zogenoemde ‘open categorie’, dat is de categorie met de soepelste regels.
In de open categorie wordt allereerst gekeken naar de drone zelf. Die mag maximaal 25 kilo wegen. Bestuurders zijn verplicht hun drone altijd in het zicht te houden. Ook mag de drone geen gevaarlijke stoffen vervoeren en niets laten vallen.
De meeste drones voor consumenten voldoen aan deze voorwaarden. Is dat in jouw geval niet zo, dan heeft je dronevlucht een gemiddeld of hoog risico. Hier gelden strengere regels voor.
Het is natuurlijk wel een verschil of je met een drone van 250 gram of met een drone van 25 kilo vliegt. Daarom is de open categorie opgedeeld in drie subcategorieën, die allemaal hun eigen regels en uitzonderingen kennen.

Het papiertje: wanneer heb je dat nodig?

Zo heb je voor drones onder de 250 gram geen vliegbewijs nodig. Heeft je drone een camera, dan moet je alleen even inschrijven bij de RDW. Zo’n registratie kost je 23 euro per jaar.
Het vliegbewijs heb je nodig als je een drone gebruikt die minstens 250 gram weegt. De kennistest die je hiervoor moet halen, kun je afleggen bij de door de overheid erkende vliegscholen. Het aanvragen van een vliegbewijs kost je een tientje, maar ook voor de lessen en examens moet je de portemonnee trekken. Prijzen van pakketten variëren tussen de 50 en 120 euro. Omdat de regels in alle lidstaten gelijk zijn, kun je je vliegbewijs ook via een school uit een ander Europees land halen.
Voor drones tussen de 0,5 en 2 kilo heb je naast je vliegbewijs ook een vaardigheidsbewijs nodig. Daarvoor moet je een extra theorietoets afleggen. Ook moet je verklaren dat je bepaalde oefeningen hebt gedaan voordat je de drone de lucht instuurt. Vlieg je met een drone die zwaarder is dan 2 kilo, dan mag je alleen vliegen op plekken waar geen mensen zijn en houd je minimaal 150 meter afstand van woon-, handels-, industrie- of recreatiezones.

Ook regels voor de eigenaar

De kans is groot dat je bij het bezit van zo’n vliegbewijs (en eventueel een vaardigheidsbewijs) nog niet klaar bent. Mensen die een drone bezitten, hebben namelijk ook een exploitatiebewijs nodig. Voor elke drone die je bezit moet je een exploitatienummer aanvragen. Dit nummer moet je vervolgens op je drone plakken.

Speelgoeddrones

Vlieg je met een speelgoeddrone die lichter is dan 250 gram? Dan zijn veel van de regels niet op jou van toepassing. Zo hoef je niet te voldoen aan de minimumleeftijd van 16 jaar, is het niet nodig je te registreren bij de RDW en heb je geen exploitantnummer nodig. Er is alleen wel een voorwaarde: er mag geen camera aan de drone zitten.

Verzekering

Als je drone lichter is dan 20 kilo, ben je niet verplicht een verzekering af te sluiten. Op de website van de overheid wordt dit wel aangeraden. Je kunt dus nagaan of je persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering droneschade dekt. Deze verzekering kun je toevoegen aan je RDW-registratie.

Let op: extra regels vanaf 2023

Vanaf 2023 moeten alle drones voorzien zijn van een nieuw CE-label. Drones die dat niet hebben, kunnen na die tijd dus niet meer gebruikt worden. Het is niet mogelijk om na de aankoop nog een sticker toe te voegen als de drone nog altijd aan de eisen voldoet.
Bron: Rijksoverheid

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (1)

avatar
miennaamishaaz6 apr 2021 - 19:37

Dus vanaf 2023 mogen ALLE race-drones niet meer gebruikt worden?

Vaak zijn dit DIY drones, die volledig custom zijn gebouwd op snelheid. waarbij zelfs 1 grammetje minder het verschil kan betekenen tussen 1e en 2e plaats.

Niet te vergeten veel onderdelen komen vanuit china, en hebben elk los vaak wel een CE keurmerk, maar niet alle onderdelen hebben dit dus zou de Drone niet mogen vliegen, omdat bijvoorbeeld het Frame geen CE keurmerk heeft.

1 Reactie
avatar
Johan Kerkvliet7 apr 2021 - 18:31

Voor zover ik weet vallen alle drones zonder CE keurmerk na 2023 in de A3 catagorie.
Dit is de catagorie met de meeste beperkingen wat betreft afstand tot mensen en gebouwen.
Je moet ongeveer midden in een leeg weiland gaan staan om te mogen vliegen.Je mag dus nog wel met deze drones vliegen na 2023.