Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Drie nieuwe tweesterrenzaken in Nederland

17-11-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
sjiekrestaurant_01.jpg
Er zijn in Nederland drie tweesterrenrestaurants bij gekomen. Dat maakte Michelin maandag in Maastricht bekend, waar de sterren werden uitgedeeld. Omdat enkele zaken sterren kwijtraakten, zijn er nog steeds 19 tweesterrenrestaurants in Nederland.
Twee sterren
Een tweede ster is er voor 't Nonnetje in Harderwijk en De Lindehof in Nuenen. Librije's Zusje in hotel Waldorf Astoria in Amsterdam krijgt vanuit het niets twee sterren. Librije's Zusje, dat gevestigd was in Zwolle, begon dit jaar opnieuw in Amsterdam. In Zwolle had het restaurant van Jonnie en Thèrése Boer ook twee sterren. Hun driesterrenrestaurant De Librije in Zwolle verhuist in januari 2015 naar de oude locatie van Librije's Zusje.
Drie sterren
Het aantal restaurants met drie sterren is hetzelfde gebleven. Dat zijn er nog steeds twee: De Librije in Zwolle en De Leest in Vaassen.
Een ster
Vijf zaken kregen een eerste Michelinster . Het gaat om het Japans restaurant Sazanka in Amsterdam, restaurant Sinne in Amsterdam, restaurant Wiesen in Eindhoven, restaurant Ratatouille Food & Wine in Haarlem en restaurant FG Food Labs in Rotterdam.
Het aantal zaken met één ster komt daarmee in Nederland op 79, er zijn 19 tweesterrenrestaurants en twee met drie sterren. In totaal zijn er dus honderd zaken met een of meer Michelinsterren, vijf minder dan vorig jaar. Maar volgens directeur Michael Ellis van de Michelin Gids komt dat ook omdat zes zaken gesloten zijn en enkele andere hun ster kwijt raakten door verhuizing.
Topkeukens in Nederland
Volgens Ellis behoort Nederland tot de landen met een topkeuken. ,,20 jaar geleden ging niemand naar Nederland om te eten'', zei hij. ,,Nu wel, en dat is een relatief nieuwe trend.'' Toch vindt hij dat Nederland in het buitenland nog steeds ondergewaardeerd wordt.
Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) gaat een grote campagne beginnen om het imago van de eetgelegenheden in Nederland te verbeteren. Het beeld dat buitenlanders van de Nederlandse keuken hebben, is niet goed, zei een woordvoerder van het NBTC maandag in Maastricht. ,,Men is niet te spreken over de prijs-kwaliteitsverhouding en over de breedte van het aanbod.'' Hij bezwoer dat deze waarneming niet strookt met de werkelijkheid van de Nederlandse keuken.
De Hotel School of Management in Maastricht is daarom bezig met een groot onderzoek naar het imago van de Nederlandse keuken. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor