Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Drankmerken redden imago met voorlichting'

05-01-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
bier_01.jpg
Producenten van alcoholische dranken die hameren op het verantwoord gebruik van alcohol, doen dat alleen om hun eigen imago op te vijzelen. Dat stelt STAP, het Nederlands instituut voor alcoholbeleid, in een dinsdag gepubliceerd rapport. Volgens de stichting, die het ministerie van Volksgezondheid adviseert, is het niet aannemelijk dat voorlichtingscampagnes van producenten effect hebben op het drinkgedrag van jongeren.
Het rapport beschrijft de trends op het gebied van alcoholreclame en -marketing in Nederland in 2008. STAP telde dat jaar 55 verschillende alcoholreclames op tv, een lichte daling ten opzichte van 2007 (64). Van die commercials bevat bijna 13 procent een duidelijke boodschap over verantwoord alcoholgebruik.
,,In 2008 zien we een explosieve stijging van het aantal 'voorlichtingscampagnes' van producenten van alcoholische dranken. Die wijzen de consument (veelal jongeren) erop dat het verstandig is om verantwoord te drinken'', aldus STAP. ,,Dat lijkt een positieve ontwikkeling, maar het blijkt geen enkel effect te hebben op het drinkgedrag.''
In 2006 wees onderzoek naar de effecten van tabaksvoorlichting van producenten aan jongeren uit dat dergelijke campagnes niet leiden tot minder roken, maar wel tot een positiever beeld van de tabaksindustrie. ,,Indien de onderzoeksresultaten ook voor alcohol gevonden worden, brengt alcoholvoorlichting gegeven door een alcoholproducent eerder schade toe dan dat een preventief effect van deze campagnes uit zal gaan'', aldus STAP.
Volgens de stichting leiden de voorlichtingscampagnes af van maatregelen die bewezen effectief zijn, zoals het instellen van minimumprijzen. ,,We hopen dat de minister dit rapport meeneemt bij het maken van nieuw beleid.''
De Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (Stiva), het campagnebureau van de alcoholindustrie, stelt een actieve bijdrage aan het bevorderen van verantwoord alcoholgebruik en het terugdringen van alcoholmisbruik te leveren. ,,Als we geen voorlichting geven, is het een schande en als we onze verantwoordelijkheid nemen is het kennelijk ook niet goed. Ik heb het rapport van STAP met veel verbazing gelezen. Het is erg kort door de bocht'', zegt een woordvoerder van STIVA.
Bron: ANP
Meer over dit onderwerp:
Radio Kassa: 'Verbied campagnes alcoholfabrikanten'

Meer over:

stap, imago, diginieuws, drank
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!