'Downloadverbod zwengelt verkoop niet aan'
01-03-2010
• leestijd 1 minuten
Consumenten gaan niet meer films of muziek kopen als er een verbod komt op het downloaden van illegale bestanden. Drie kwart blijft zelfs evenveel downloaden als zo'n verbod er komt, zo blijkt uit een peiling van onderzoeksbureau Multiscope onder duizend Nederlanders.
Van de ondervraagden zegt 63 procent niet meer films of muziek in winkels te gaan kopen. Opvallend is wel dat meer jongeren geneigd zijn om iets vaker de portemonnee te gaan trekken dan mensen van 55 jaar en ouder. Ook zeggen meer jongeren te stoppen met downloaden als de pakkans groter is.
Multiscope onderzocht de effecten van een mogelijk downloadverbod in opdracht van de stichting Copyright en Nieuwe Media. Het ministerie van Justitie liet vorig jaar oktober weten te werken aan een downloadverbod om de auteursrechten beter te beschermen.
Volgens Arnoud Engelfriet van stichting Copyright en Nieuwe Media maakt de verkoop van muziek en films meer kans als het legale aanbod op internet verbetert. Mensen zeggen nu vooral te downloaden omdat het gratis is, maar vinden het ook prettig dat het sneller en makkelijker is en dat er kopieerbeveiliging ontbreekt. ,,Gebruiksgemak bij het aanbod kan echt gaan werken. Kijk naar het succes van iTunes'', aldus Engelfriet. ANP