Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Doorpraten over ervaringen bij verpleeg- en verzorgingshuizen

28-04-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Fallback image for card
In Kassa kon u afgelopen zaterdagavond zien dat Ati Schipaanboord van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie de eerste resultaten van het meldpunt verzorgingstehuizen bekendmaakte. In de Verlenging praat Felix na met Hans Hoogerheide, samen met Ad de Jongh, auteur van het boek ‘Wie zorgt er straks voor mij?’. Met jarenlange ervaring in de zorg komen de resultaten van het meldpunt hem bekend voor.
Volgens Hans Hoogerheide moeten mensen in een welvarend land ervan uit kunnen gaan dat de ouderenzorg goed geregeld is. Dat vertrouwen staat onder druk. De belangrijkste reden hiervoor is dat de mens in de zorg steeds verder naar de achtergrond schuift, aldus Hans Hoogerheide.
Al jarenlang gaat er steeds minder geld gaat naar de ouderenzorg. Dat zorgt ervoor dat zorginstellingen meer en meer gerund worden als bedrijven. Sinds de invoering van de marktwerking zijn fusies, hoge beloningen, fraude en faillissementen aan de orde van dag. Bestuurders zijn op zoek naar snel succes: er wordt niet meer geïnvesteerd in deskundige zorgverleners. Tot slot krijgt de bureaucratie de overhand in de zorg: alles moet geïndiceerd en genormeerd worden. De tijd die hierin moet worden gestoken gaat niet meer naar de ouderen.
Volgens Hans Hoogerheide zit de huidige ouderenzorg op een dood spoor. De ingeslagen weg is niet de goede. Hoe meer we daar nog aan sleutelen, hoe erger het wordt. Het is dan ook de hoogste tijd om het tij te keren. Daarvoor is een systeemwijziging nodig. Belangrijke waarden daarbij zijn niet marktwerking en concurrentie, maar samenwerking en integratie.
Als mogelijk scenario noemt Hans Hoogerheide het land opdelen in een aantal overzienbare zorgregio’s. In elke regio coördineert één zorgorganisatie de zorg. Elke regio krijgt budget naar het aantal ouderen.
De bestaande zorgconcerns dragen hun medewerkers, gebouwen en financiële reserves over aan de zorgorganisatie. De indicatie wordt voortaan ook gedaan door de zorgorganisatie, dus de indicatieorganen kunnen worden afgeschaft. Medewerkers blijven wel gewoon op hun plek werkzaam. Met op termijn meer en beter opgeleide collega’s. Een keer per jaar legt de zorgorganisatie verantwoording af aan de ‘Inspectie voor Ouderzorg’.
Het meldpunt `Consument en de Zorg' van de NPCF is nog tot 27 oktober bereikbaar op werkdagen van 10.00 tot 16.00 uur op telefoonnummer 030-2916777 of via  www.consumentendezorg.nl
Kijk hier de uitzending van zaterdag 18 oktober.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!