Doorbraak interne social media bij Nederlandse organisaties
01-03-2011
• leestijd 1 minuten
Bij meer dan 70% van Nederlandse organisaties wordt door medewerkers interne social media gebruikt voor het uitwisselen van informatie en het bijhouden van onderlinge netwerken. Vooral microblogging waarbij berichten realtime via PC of smartphone worden uitgewisseld, is zeer populair. Opvallend is dat deze nieuwe vorm van persoonlijke communicatie geheel buiten het bestaande bedrijfsintranet plaatsvindt en vaak zonder medeweten van het management. Een en ander valt op te maken uit de eerste resultaten van de Intranet Monitor 2011, een landelijk onderzoek onder ruim 400 Nederlandse organisaties.
Microbloggen is in, chatten is uit
Microbloggen is in 2011 dé communicatiefunctie op het intranet. Eén op de drie organisaties maakt hiervoor gebruik van online diensten zoals Yammer. Het microbloggen is daarmee een populairdere communicatietool dan het forum of het weblog. Het conventionele 'chatten' - in 2009 nog op de eerste plaats van meest gebruikte interne persoonlijke communicatiemiddelen - wordt nog slechts in 10% van de gevallen genoemd.
Overige resultaten van de Intranet Monitor 2011 zijn:
Bij de meeste organisaties is het intranet het belangrijkste middel voor interne communicatie. Bijna de helft van alle organisaties (48,3%) gaat over tot invoering van Het Nieuwe Werken. De groep werknemers die vanuit huis toegang heeft tot het bedrijfsintranet is groeiende (van 56% in 2009 naar 70% in 2011).