Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Door Kassa nu ook Simpel en Tele2 met secondeabonnement

25-10-2014
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
195x90_bellen_02.jpg
Vier jaar geleden zagen we dat telefoonproviders massaal jouw gebelde tijd afrondden naar boven naar hele minuten. Daardoor ging de telefoonrekening flink omhoog. Wij vroegen daar daar toen al aandacht voor. Alle providers zijn nu verplicht een telefoonabonnement aan te bieden dat afrekent per seconde in plaats van per minuut. Doen ze dat allemaal? Door het afronden op hele minuten betaal je voor een gesprek van twee minuten en tien seconden, maar liefst drie minuten. Ook de als je voicemail krijgt of iemand neemt niet op, wordt de eerste minuut in rekening gebracht. Uit onze eerdere uitzendingen blijkt ook dat je door het afrekenen op de hele minuut veel duurder uit bent, aangezien je veel sneller door je bundel heen bent. Bekijk hier de uitzendingen van 4 september 2010, 18 september 2010, 9 oktober 2010 en 23 oktober 2010.
Veel gebeurd
Tijdens de uitzendingen ontstaat er veel commotie: maar liefst 32.000 kijkers ondertekenen onze petitie, Tweede Kamerleden stelden Kamervragen en deden een moreel appèl op de toenmalige staatssecretaris. Ondertussen zijn we een paar jaar verder en is er veel gebeurd. Er zijn nieuwe aanbieders bijgekomen en verschillende providers hebben hun aanbod gewijzigd. Ook is in januari 2013 artikel 7.2a van Telecommunicatiewet in werking getreden. Deze wet verplicht providers die op de hele minuut afronden in ieder geval een abonnement aan te bieden dat alleen gebelde seconden in rekening brengt. Het abonnement moet qua tarief vergelijkbaar zijn met de andere abonnementen.
Hoe rekenen de providers af?
Telecomvergelijkingssite Bellen.com heeft voor ons de huidige afrekenmethodes van de mobiele telefoonproviders op een rijtje gezet. Het goede nieuws is dat ondertussen meerdere providers volledig op de seconde afrekenen: Ziggo, KPN en dochter Hi. Zij brengen dus ook niet de eerste minuut in rekening. Toch ronden de meeste providers nog af op de hele minuut.
Klik hier voor het volledige overizcht.
Tele2 en Simpel moeten aan de artikel 7.2a van de Telecommunicatiewet voldoen en in ieder geval een abonnment aanbieden dat alleen de seconden in rekening brengt. De redactie van Kassa kan dat secondeabonnement op de websites van de providers niet vinden. Ook de klantenservices vertellen ons dat de providers alle abonnementen op de hele minuut afronden. De woordvoerder van Tele2 laat ons weten dat het secondeabonnement inderdaad slecht te vinden is op de site. Dat gaat het bedrijf aanpassen. Dat de klantenservice ons vertelt dat Tele2 geen abonnement aanbiedt dat op seconde afrondt is vreemd, aldus Tele2, want het abonnement is juist alleen af te sluiten via de klantenservice. Simpel is sinds 1 augustus zelfstandig en nu ook verplicht een abonnement aan te bieden dat alleen seconden in rekening brengt. Simpel laat ons weten dat zij voor alle klanten, ook voor lopende contracten, het afrekenen per seconde gaan invoeren. Per wanneer dit zover is, is nog niet bekend.
Klik hier voor de reactie van de providers.
We hebben ook het ministerie van Economische Zaken gevraagd of ze tevreden zijn met de werking van artikel 7.2a. Het ministerie laat ons het volgende weten: Telecomproviders moeten ten minste één abonnement aanbieden waarbij per seconde wordt afgerekend. Een aantal aanbieders, KPN, KPN-Hi en Ziggo biedt alle mobiele abonnementen aan waarbij per seconde wordt afgerekend. Met de huidige wet kan de consument nu kiezen tussen abonnementen per seconde en andere abonnementsvormen. Indien telecomproviders zich niet aan de wet houden door geen of onaantrekkelijke  abonnementen per seconde aan te bieden dan is het aan de Autoriteit Consument en Markt daarop te handhaven .
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!