Doggybag wordt iets populairder
09-10-2018
• leestijd 1 minuten
Nederlanders vragen iets makkelijker om een doggybag waarin ze voedsel kunnen meenemen dat over is. 44 procent van de benaderde personen zegt het gênant te vinden, blijkt dinsdag uit onderzoek van Natuur & Milieu.
Dat is iets minder dan in 2014 toen nog meer dan de helft van de Nederlanders liever niet om een doggybag vroeg. Natuur & Milieu is blij met die ontwikkeling en stelt dat de doggybag, die bijvoorbeeld in de Verenigde Staten heel gewoon is, ook hier langzaam ingeburgerd raakt. In een restaurant krijgt 41 procent van de gasten nu wel eens een bakje of zakje aangeboden om overgebleven voedsel in mee te nemen. In opdracht van de milieuorganisatie benaderde Panelwizard voor deze steekproef op internet ruim 1500 mensen van zestien jaar en ouder.
doggybag-logo
Bijna de helft (46%) van de ondervraagden zou sneller om een doggybag vragen als een restaurant gebruik zou maken van een doggybag-logo. Dit logo staat bijvoorbeeld op de voorgevel van het restaurant of op de menukaart.
Voedselverspilling tegengaan
Met gerichte campagnes probeert Natuur & Milieu voedselverspilling tegen te gaan. In de horeca wordt elk jaar 55.000 ton voedsel verspild, evenveel als 83 miljoen borden met eten, aldus de milieugroepering die dinsdag heeft uitgeroepen tot de Dag van de Doggybag. De organisatie roept mensen die uit eten gaan op om een doggybag te vragen in restaurants.
Bron: ANP\ Natuur & Milieu