Dijsselbloem: rechter beslist over nalatigheid internetbankieren
09-01-2014
• leestijd 1 minuten
Het laatste woord bij het niet naleven van de nieuwe regels omtrent internetbankieren ligt volgens de minister van Financiën bij de rechter of het Kifid (Klachtinstituut Financiële Dienstverlening). Volgens de minister betekent het niet per definitie dat de consument aansprakelijk kan worden gesteld voor eventuele financiële schade, naar aanleiding van bijvoorbeeld phishing. De rechter gaat over wat uiteindelijk moet worden begrepen onder ‘grof nalatig handelen’ van de consument.
'Bewijslast ligt bij banken'
De minister laat aan de Tweede Kamer weten de mening van de Consumentenbond en de Nederlandse Vereniging van Banken te delen dat het wenselijk is dat banken eenduidige, uniforme regels over online bankieren overeen zijn gekomen. De uniforme regels dragen bij aan duidelijkheid voor consumenten. Wanneer het tot een rechtszaak komt, is het aan de banken om bewijslast te tonen. Dijsselbloem antwoordde de Kamer schriftelijk, naar aanleiding van Kamervragen van PvdA-Kamerlid Henk Nijboer.
Nieuwe voorwaarden
Vanaf 1 januari zijn er nieuwe regels van kracht om veilig gebruik te kunnen maken van internetbankieren. Deze regels zullen ieder jaar door de Nederlandse Vereniging van Banken en de Consumentenbond worden geëvalueerd en, indien nodig, aangepast.
Peiling: veel consumenten nog niet op de hoogte
39 procent van de bezoekers van de Kassa site zegt in een peiling niet op de hoogte te zijn van de voorwaarden omtrent internetbankieren. 22 procent zegt de nieuwe regels al wel te kennen.
Bekijk hier
het Kassa-fragment waarin de nieuwe voorwaarden voor internetbankieren worden gepresenteerd.
Bronnen: Kassa/Rijksoverheid.nl/Computerworld