Diederik Samsom over de nieuwe wegenbelasting
28-10-2009
• leestijd 4 minuten
Op Prinsjesdag heeft staatssecretaris De Jager van Financiën nieuwe belastingplannen voor personenauto’s bekend gemaakt. Deze plannen moeten nog voor 1 januari 2010 goedgekeurd worden door de Tweede en Eerste Kamer.
De BPM (de aanschafbelasting) wordt de komende 4 jaar afgebouwd naar nul. Het automilieulabel verdwijnt. Auto’s worden voortaan belast op hun CO2-uitstoot. Ook wil het kabinet de verkoop van schone en energiezuinige auto’s en elektrische auto’s stimuleren. Je hoeft tot 2013 geen aanschafbelasting (BPM) en wegenbelasting te betalen voor deze auto’s:
* Benzine: Toyota Prius (hybride), de Honda Civic (hybride), de Honda Insight (hybride), de nieuwe Fiat 500 (met start-stopsysteem), Daihatsu Cuore, Toyota Aygo, Citroën C1, Peugeot 107 en de Suzuki Alto.
* Diesel: Smart fortwo (enige dieselauto die aan de milieueisen voldoet).
* Elektrische auto’s
Daarnaast krijgen energiezuinige personenauto’s in 2010 een BPM-korting van 700 euro. Als u voor deze korting in aanmerking wilt komen, mag uw nieuwe benzineauto maximaal 110-120 g/km CO2 uitstoten. Voor dieselauto’s geldt een CO2 uitstoot van 95-104 g/km.
Enkele voorbeelden van deze energiezuinige auto’s zijn:
• Benzine: Fiat Panda, Kia Picanto, Opel Agila, en de Hyundai i10.
• Diesel: mini Cooper D, Seat Ibiza, Ford Fiesta, Toyota IQ en de Volkswagen Polo.
Stoot uw auto meer CO2 uit, dan moet u hiervoor betalen. De overheid heeft hiervoor drie tarieven ingevoerd. U kunt de exacte percentages vinden op
deze site
van het ministerie van Financiën.
Ook vindt er de komende jaren een verschuiving plaats van de BPM naar de motorrijtuigenbelasting. De wegenbelasting wordt de komende vier jaar elk jaar met 5 procent verhoogd. En op termijn worden de BPM en wegenbelasting afgeschaft en komt daar de kilometerbeprijzing voor in de plaats.
Auto als melkkoe
Paul van Selms van
United Consumers
vindt het jammer dat LPG niet meer gepromoot is door de overheid. “LPG is 10 tot 15 procent schoner dan een auto die op benzine rijdt. Toch wordt LPG zwaarder belast. De overheid ziet de auto als melkkoe. Per jaar verdient de staatskas 9 miljard euro aan BPM, wegenbelasting en brandstofaccijns. Mensen die een auto hebben, doen hem toch niet de deur uit. En als straks iedereen op water kan rijden, gaan ze dat belasten.”
Het PvdA-kamerlid Diederik Samsom is het niet eens met deze kritiek.
“LPG is geen promotie waard. LPG is voor het milieu beter dan rijden op benzine of diesel. Mijn hybride Toyota Prius heeft een lagere CO2 uitstoot dan welke LPG-installatie dan ook. En je moet het rijden op gas niet gratis maken. Waarom moet de belastingbetaler autorijden subsidiëren? De overheid kan dat geld beter stoppen in salarissen voor politiemensen of verpleegkundigen. Bovendien is LPG een restproduct van stookolie, dus ook niet goed voor het milieu. Daarnaast gaat de overheid in de toekomst het bezit van een auto niet meer belasten. Auto’s worden voortaan op hun CO2- uitstoot belast. De vervuiler betaalt. Het klopt dat de overheid diesel extra belast, omdat rijden op diesel zuiniger is in gebruik dan benzine. Maar diesel is ook het meest vervuilend. We willen niet stimuleren dat meer mensen op vervuilende diesel gaan rijden. Ook al zit er een roetfilter op een dieselauto; de nox-uitstoot komt in de steden terecht. En dat willen we niet.”
Electrische auto
De elektrische auto is in opkomst. Er is geen enkele uitstoot van CO2 en met een jaar of twee kunnen deze auto’s 1 op 40 of 50 kilometer rijden. “Een droomscenario voor elke automobilist”, zegt Paul van Selms van United Consumers. Hij is bang dat de overheid dan zoveel BPM en accijnsinkomsten misloopt, dat ze wel een nieuwe belasting bedenken. “Ook is het vreemd dat het kabinet niet kijkt naar de vervuiling die het opwekken van elektriciteit veroorzaakt, daarbij komt ook CO2 vrij. En daar zit geen belasting op”.
Diederik Samsom van de PvdA vindt deze redenering te kort door de bocht. “Elektrische auto’s hebben de toekomst. De overheid moet het gebruik nú stimuleren, zodat autofabrikanten meer en goedkopere modellen op de markt brengen. Daarnaast wordt elektriciteit al flink belast. Een elektrische auto die rijdt op met steenkool opgewekte energie, is qua CO2 uitstoot nog schoner dan een auto die op benzine rijdt. En je kunt ook groen opgewekte elektriciteit gebruiken van een waterkrachtcentrale of van windenergie.”
Samsom denkt dat er in 2020 een miljoen elektrische auto’s in Nederland rondrijden. Ondanks dat je er nu maar maximaal 200 kilometer ver mee kan rijden, dan moeten de accu’s worden opgeladen. “Nederland is bij uitstek een land voor de elektrische auto. Nederland behoort door alle uitlaatgassen tot één van de meest vervuilde stukken van Europa. En 95% van alle autoritten in Nederland is korter dan 100 kilometer. Dus dan is die beperking geen probleem. Bovendien gaan de ontwikkelingen razend snel. Je kunt door een soort wasstraat rijden; je accu’s omwisselen en dan kun je weer 200 kilometer rijden.”