Er gaan op dit moment op grote schaal valse e-mails rond namens koeriersdienst DHL. Daarvoor waarschuwen zowel het bedrijf zelf als de Fraudehelpdesk. Een eerste bezorgpoging zou zijn mislukt en je moet je adresgegevens bevestigen voor een nieuwe afspraak. Zo hopen oplichters je rekening te plunderen.
Op Twitter meldt DHL Nederland het volgende: "Open deze niet en klik nergens op. Wij adviseren om deze email door te sturen naar spam.parcel@dhl.com en deze email te verwijderen."
Verschillende mensen melden dat ze de mail vaker dan eens hebben gekregen. "Ik krijg de mail nu om de 15 minuten", "Ik heb er drie doorgestuurd" en "Ik krijg deze mail sinds gisteren om de paar uur", het is een willekeurige greep uit de selectie. Dat zegt wel iets over de schaal waarop deze mail wordt rondgestuurd.
Het artikel gaat verder na onderstaande Tweet.
In de mail staat wat verzonnen informatie over een 'mislukte bezorgpoging'. Om jouw pakket alsnog te ontvangen, kun je via een link in de mail je adresgegevens bevestigen. Vermoedelijk wordt er dan ook gevraagd om verzendkosten te betalen en verwijst deze link naar een nagemaakte betaalpagina.
Het advies is om dat niet te doen en de mail na ontvangst direct te verwijderen.
Er zijn meerdere varianten van deze mail in omloop: sinds vanmorgen is er ook eentje gesignaleerd waarin gesproken wordt over een 'tweede poging' om met je in contact te treden. Zo hopen oplichters de druk op te voeren, is het vermoeden. Maar deze mails kun je gerust negeren: ze zijn niet van DHL.
Bron: DHL / Fraudehelpdesk
Kreeg in mijn email van dhl dat pakket vandaag wordt bezorgd van yungling electronics en het staat ook in de dhl pakket ik heb niks besteld.
Die email van een oplichter die zich voor doet als DHL komt uit Amerika vandaan. Hoe zij aan het email komen van personen is nog een raadsel maar er zijn hackers in Nederland die ander mans emails weten te vervalsen.
Het gaat om de 2 € die je moet bij betalen. Dat komt nooit voor bij een pakje wat je zelf besteld hebt. Betaal je, hebben ze schijnbaar je gegevens.
Deze mail vaak gezien dit weekend, evenals een mail van Bol.com met gelijkstrekkende vragen om gegevens in te vullen vanwege een pakket, gewoon oplletten en er niet intrappen
Klopt als een bus. Krijg deze mails sinds afgelopen Vrijdag. Nu al 6 ontvangen. Aangezien ik niet nieuwsgierig ben, ook geen pakketten/tjes besteld heb kan ik er ook niet intuinen. Dus hoop dat mensen die wel iets besteld hebben via DHL zich kunnen inhouden en gewoon hun track en trace afwachten. Want dat hebben de zwendelaars dan weer niet. (Nog niet).
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!