Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Defect gasfornuis door toedoen van Rochdale
15-11-2010
•
leestijd 2 minuten
•
72 keer bekeken
•
Maja Robbesom woont samen met haar twee kinderen in Amsterdam. Op 24 augustus rook Maja een gaslucht in haar keuken. Ze heeft toen direct de gaskraan dichtgedraaid, en haar de woningcorporatie Rochdale gebeld.
Rochdale heeft toen direct twee monteurs bij Maja langs gestuurd. De monteurs bekijken de gasaansluiting van de gasfornuis/ovencombinatie en beginnen met sleutelen. Dan beginnen de monteurs ook te zagen aan de oven van Maja. Maja heeft er alle vertrouwen in dat de monteurs weten wat ze doen, maar als de monteurs klaar zijn met zagen is dit de conclusie: “Nu kunnen we er niks meer mee”. Vervolgens vertrekken ze.
Maja besluit naar de winkel te gaan waar ze het apparaat heeft gekocht, en de winkel stuurt vervolgens een monteur van Siemens, de fabrikant van de oven. En dit zijn de conclusies van Siemens:
- De hoofdgasbuis van het gasfornuis is beschadigd.
- Deze buis is niet meer te vervangen.
- Het complete apparaat dient nu vervangen te worden.
Oftewel de monteurs hebben haar gasfornuis/ovencombinatie vernield! En daardoor zit Maja nu al drie maanden met een dagelijks terugkerend, praktisch probleem. Ze kookt nu op een 1-pits elektrisch kookplaatje, voor zichzelf en haar twee kinderen.
Maja heeft meerdere malen contact gehad met Rochdale maar die wijzen alle aansprakelijkheid af. Volgens hen zou Maja zelf toestemming hebben gegeven om aan haar oven te laten zagen.
Hoogtijd voor de belbus! In de belbus deze week Pascal de Jong van Stichting De Ombudsman. Pascal legt Maja uit dat ze goed gehandeld heeft door de gaskraan dicht te draaien en direct contact op te nemen met Rochdale. Ook Rochdale heeft goed gehandeld door twee monteurs langs te sturen, alleen toen is het misgegaan. De monteurs hadden nooit de gasleiding van haar oven door mogen zagen. Ze hadden de oven alleen maar netjes moeten afkoppelen. Doordat de gasleiding nu eigenhandig is doorgezaagd kan Maja geen gebruik meer maken van de garantie.
Pascal en Maja vertrekken naar Rochdale, want zij zijn aansprakelijk voor de twee monteurs die zij naar Maja hebben gestuurd. Eenmaal aangekomen bij Rochdale praten we met woordvoerder Nico de Leeuw. Maja moet WEER uitleggen dat ze toch echt niet de opdracht heeft gegeven om haar gasfornuis kapot te laten zagen. Rochdale biedt uiteindelijk zijn excuses aan voor het slecht handelen van de monteurs en de afhandeling van dit probleem.
Maja mag diezelfde dag nog een nieuwe gasfornuis/ovencombinatie uitzoeken op kosten van Rochdale!
Moet de Belbus bij u langskomen? Zet uw verhaal op papier en stuur ‘t naar Postbus 3000, 1200 CZ, ConsumentenZaken, in Hilversum. Of mail het naar
belbus@vara.nl.