Kassa

'Deeltijdjuf is slecht voor het onderwijs'

27-05-2014
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
67 keer bekeken
  •  
klaslokaal_15.jpg
Scholen moeten stoppen met het inzetten van deeltijdjuffen. Die geven niet alleen minder goed onderwijs, ze halen ook de status van het lerarenvak onderuit. Dat zegt hoogleraar onderwijsbestuur Edith Hooge van de universiteit van Tilburg in Trouw.
Prioriteiten
,,Als vrouwen niet meer dan drie dagen willen werken, betekent dit vaak dat zij het primaat leggen bij de zorg thuis, in plaats van bij hun beroep als leraar en de continue professionalisering die daarbij hoort", aldus Hooge in een essay.
Minder vaardigheden
Eerder constateerde ook de Onderwijsinspectie dat leerkrachten die deeltijd in het onderwijs werken minder didactische vaardigheden hebben en minder goed omgaan met verschillen in de klas. 35 procent van de leerkrachten in het basisonderwijs werkt minder dan vier dagen. Bij de mannen is dat 13 procent, bij de vrouwen 40 procent.
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!