Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Deel NS-reizigers krijgt geld terug door fout op Oudejaarsdag

08-01-2021
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
137 keer bekeken
  •  
NS inchecken poortjes
Een opvallende mededeling op de website van de Nederlandse Spoorwegen (NS): 31 december stond vanaf november als een feestdag aangemerkt, maar dit bleek niet te kloppen. Reizigers gingen ervan uit dat ze op Oudejaarsdag gratis met de trein konden met hun abonnement, maar achteraf blijkt dat ze gewoon het volle pond voor de reis hebben betaald.
Reizigers die een abonnement hebben waarmee je vrij kunt reizen in het weekend, bijvoorbeeld het ‘Weekend vrij abonnement’, gingen kunnen op feestdagen gratis reizen. Maar 31 december wordt niet als officiële feestdag gezien, terwijl de NS dit wél vermeldde op de site en communiceerde aan gebruikers op Twitter. “Dat de 31e als feestdag is aangemerkt was een stomme, menselijke fout”, aldus de NS.

Communicatie

“Nadat we hierover zijn geïnformeerd door reizigers hebben we op 31 december om 10:08 dit van de site verwijderd”, vertelt een woordvoerder van de NS tegen Kassa. Opvallend is dat het vervoersbedrijf op 30 december op Twitter nog aan reizigers vertelde dat de 31e wél is aangemerkt als een feestdag, zoals je hieronder kunt lezen.
Maar later vertelde NS dat het niet klopte, met als verwarring tot gevolg. Ook gaven ze aan geen geld terug te geven.

Rover niet eens met aanpak NS

De NS heeft nu toch besloten dat een deel van reizigers die dachten gratis of met extra korting te reizen, hun te veel betaalde geld terug te geven. Ze gaan dit alleen niet actief communiceren aan hun abonnementhouders.
Reizigersorganisatie Rover begrijpt hier niets van. “Ze moeten hun fout gewoon toegeven en alle abonnementhouders hierover een mailtje hierover sturen”, zegt Sanne van Galen van Rover. De NS is dit niet van plan en zegt alleen te compenseren als reizigers zelf contact opnemen met de klantenservice van de NS. “Er hebben de 31e niet veel mensen met de trein gereisd”, aldus de woordvoerder. Daarom willen ze niet de grote groep abonnementhouders allemaal een mailtje sturen. “Reizigers kunnen ons bellen als ze ten onrechte geen korting hebben gehad. Dan worden ze gecompenseerd”, geeft de woordvoerder aan. “Al hopen we wel dat klanten eerlijk zijn. En dat alleen de mensen bellen die op de 31e met de verwachting in de trein stapten dat ze gratis of met korting zouden reizen.” Tot nu geeft de NS aan dat ‘enkele tientallen’ reizigers om compensatie hebben gevraagd.

Om welke abonnement gaat het?

Reizigers met de volgende abonnementen komen in aanmerking voor compensatie:
  • Weekend Voordeel – 40% korting
  • Dal Voordeel – 40% korting tijdens spitsuren (voor 09:00h en tussen 16:00h en 18:30h)
  • Altijd Voordeel – 40% korting tijdens spitsuren (voor 09:00h en tussen 16:00h en 18:30h)
  • Weekend Vrij
  • Dal Vrij
  • Traject Vrij, buiten afgekocht traject – 40% korting tijdens spitsuren (voor 09:00h en tussen 16:00h en 18:30h)

Zakelijke reizigers:
  • NS-business Card Dal (40% korting in het weekend en tijdens daluren)
  • NS-business Card Traject Vrij (onbeperkt reizen op een vast traject, 40% korting op andere trajecten tijdens daluren)
Je moet dus zelf je geld terugvragen als je op Oudejaarsdag hebt gereisd. De klantenservice van de NS is bereikbaar op het nummer 030-7515155. Ook is de NS hiervoor te bereiken op Twitter of Facebook.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!