De Verlenging: Telfort en de bevroren beltegoeden
21-07-2010
• leestijd 2 minuten
Kan zomaar uw beltegoed worden bevroren, omdat er blijkbaar een beperkte houdbaarheid is van dit tegoed? Volgens Telfort wel, maar voor een boel consumenten niet. Wie heeft er gelijk?
Ruim twee jaar geleden had de Postbank een actie: klanten die 500,- euro op hun spaarrekening stortten, kregen een prepaid-telefoon van Siemens bij Telfort. Daar moest 75,- euro beltegoed bij worden gekocht en dat zou onbeperkt houdbaar zijn zolang er minstens eenmaal per jaar gebeld of gesmst werd. Meer dan 200.000 mensen hebben aan deze actie meegedaan.
Nu blijkt dat het beltegoed opeens beperkt houdbaar is. Vanaf 4 april 2007 moet er van Telfort minstens eenmaal per jaar worden opgewaardeerd met een bedrag van minimaal 10,- euro. Dat is een probleem voor veel mensen die de telefoon alleen gebruiken om bereikbaar te zijn en niet om mee te bellen. Velen hebben nog tientallen euro’s aan beltegoed dat nu opeens door Telfort bevroren is en komt te vervallen als ze niet binnenkort opwaarderen.
Toelichting Telfort
Telfort verklaart tegenover Kassa dat zij keurig hebben gehandeld. Ze mogen op grond van de Telecomwet de algemene voorwaarden veranderen. Daar moeten ze de klanten natuurlijk wel over informeren. Telfort geeft aan dit 13 maanden geleden te hebben gedaan (terwijl dat volgens de regels van de Telecomwet maar vier weken van te voren hoeft te gebeuren). Telfort zegt vier weken voor 4 april 2006 iedereen er een sms over te hebben gestuurd en ze hebben de wijziging toen ook aangekondigd in een advertentie in de Telegraaf (de wet schrijft een landelijk dagblad voor).
Maar niet iedereen heeft de sms met de aankondiging ontvangen, want als het toestel bijvoorbeeld langer uit staat, komt een eerder gestuurde sms te vervallen. En lang niet iedereen leest de Telegraaf; dus voor veel mensen kwam de wijziging van de voorwaarden deze maand helaas als een zeer onaangename verrassing.
Wat kan de consument doen
De consument die niet eerder op de hoogte was van de wijzigingen van Telfort kan de telecomaanbieder per aangetekende brief een redelijke termijn stellen voor nakoming van de overeenkomst onder de oude voorwaarden (`ingebrekestelling`). Als Telfort dat weigert dan kan de consument de overeenkomst ontbinden en eisen dat de schade, in dit geval het ongebruikte beltegoed dat komt te vervallen, op grond van het Burgerlijk Wetboek (art. 6:277) moet worden vergoed.
Dat zal nog een heel getouwtrek worden, want Telfort zegt dat men dit binnen 4 weken na hun aankondiging per sms en krant had moeten doen, vorig jaar dus. We raden iedereen aan om de klacht ook bij de
ConsuWijzer
te melden. Wij zullen de ontwikkelingen blijven volgen.