De Verlenging: 'Gratis' proefzending Naturpost
21-07-2010
• leestijd 2 minuten
We kregen deze week een opvallend aantal mailtjes en brieven binnen over de firma Naturpost. Al eerder besteedde Kassa aandacht aan de verkoopmethoden van dit bedrijf, omdat het voor veel verwarring en irritatie zorgt.
Je wordt opgebeld of ontvangt een mail, dat je ‘gratis’ een proefpakket krijgt, omdat je zou hebben meegewerkt aan een enquête. Tegen betaling van verzendkosten ontvang je dan bijvoorbeeld appelazijntabletten of viscapsules. Je denkt dat daarmee de kous af is, dat het geheel vrijblijvend is, maar in de kleine lettertjes van de algemene voorwaarden staat dat je minstens tien dagen vóór de volgende zending moet opzeggen. Doe je dat niet, dan zit je vast aan een maandelijkse zending van pillen.
Dat is de zogenaamde ‘opt out’, een verkoopconstructie die in Nederland nog steeds mag, maar heel klantonvriendelijk is. Daarbij komt dat mensen ons schrijven dat als ze zich telefonisch afmelden, of via een mail, het bedrijf gewoon blijft doorgaan met het versturen van zendingen.
Wat te doen?
1. Als u ongevraagd post ontvangt, dan geldt dat u in principe niets hoeft te doen. U heeft er niet om gevraagd, dus u mag het houden. U kan de afzender laten weten dat je geen dergelijke post wenst. En als u een incassobureau op uw dak krijgt, vraag je dan om een bewijs waaruit blijkt dat om de zending gevraagd zou zijn. Kunnen zij dat niet overleggen, dan hoeft u niets te betalen.
2. Als u gebruik maakt van een aanbieding om een proefpakket te ontvangen, dan vraagt u er in zekere zin zelf om. In dat geval kunt u het beste direct en schriftelijk afmelden voor vervolgzendingen. Krijgt u daarna tóch nog vervolgzendingen, dan is daar niet om gevraagd en hoeft u deze ook niet meer te betalen.