Toen 85 jaar geleden de Vereeniging Arbeiders Radio Amateurs werd opgericht, bestond de consument nog niet. De VARA nam het toentertijd op voor de arbeider. In het begin van de 20ste eeuw gaven deze arbeiders als ze al geld hadden het uit aan hun eerste levensbehoeften. De radioprogramma’s van de VARA besteden in die tijd dan ook aandacht aan hoe je een betaalbare maaltijd kan bereiden of hoe je slim kleding kunt herstellen.
Na de Tweede Wereldoorlog komt het consumeren echt op gang. En de VARA gaat mee met de tijd, want vanaf 1948 komen er in de radioprogramma’s zoals ‘Ducdalf’ en ‘Een recht, een averecht’ voor het eerst consumentenzaken aan de orde.
In 1965 komt de VARA met het televisieprogramma 'Koning Klant' waarin een jonge Hedy d’Ancona mannen vlees laat proeven en beoordelen. In hetzelfde programma ondervraagt Wim Bosboom op kritische wijze een caravanexpert. Alles met als doel om de klant weerbaarder te maken. Daarnaast programmeert de VARA vanaf eind jaren zestig ook nog ‘De Ombudsman’ met Marcel van Dam. Veertien jaar lang komt Van Dam op voor het belang van de burger en confronteert hij bedrijven, autoriteiten en overheid. In de jaren tachtig is Frits Bom de man die de belangen van consumenten behartigt. Voor volwassenen, maar ook voor de allerkleinsten, 'De Konsumentenman' is er voor iedereen. In 1989 is het de beurt aan 'Kassa' en een heel jonge Felix Meurders om in naam van de VARA op te komen voor de belangen van de consument. Sinds vorig jaar heeft de VARA met Pieter Hilhorst ook weer een nieuwe Ombudsman.
De VARA heeft op dit moment een multimediaal podium voor de hedendaagse consument, met een
tijdschrift
, het digitale themakanaal
Consumenten 24, het radioprogramma
De Gids.FM en natuurlijk de
Kassa-site
waar 600.000 bijdragen staan waarmee allerhande consumentenproblemen worden opgelost. Daarmee heeft de VARA het grootste consumentenplatform van Nederland.
Meer informatie over de Vara kunt u terugvinden op
biografie.vara.nl.
Als u bent ingelogd, kunt u hieronder over dit onderwerp reageren.