Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. In september is Kassa weer terug op tv!

De valkuilen van het kopen op internet

10-03-2007
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
263 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
Makkelijk vanuit je luie stoel spullen kopen op internet. Klikken, kopen, en wachten tot het pakketje komt. We zijn er inmiddels al aan gewend geraakt. Maar het gaat op internet toch nogal eens mis.
HardwareTotaal.nl is een webwinkel waar Kassa de afgelopen tijd veel klachten over kreeg. Sidney Arbouw bestelde er een moederbord, processor en geheugen ter waarde van achthonderd euro. Omdat hij al jaren zonder problemen spullen via internet spullen koopt, maakte hij zich geen zorgen en betaalde alles in één keer. Hij kreeg netjes een bevestiging van de bestelling, maar hoorde vervolgens helemaal niets meer van het bedrijf. Op e-mail en telefoontjes kwam geen reactie.
Failliet
Op de site verscheen een bericht dat er niet meer geleverd werd vanwege een ophanden zijnde faillissement. Op fora las hij dat de eigenaar al eens is opgepakt voor heling en dat hij al vaker failliet was gegaan. Omdat er nog geen bewijs is van oplichting, kan er officieel geen aangifte gedaan worden. Ook van De Prijsgigant.nl kwamen klachten binnen. Mensen bestelden én betaalden pandora-sieraden, die maar niet geleverd worden.
Terugeisen
Milica Antic is advocaat en gespecialiseerd in kopen via internet. Ze legt uit dat als een webwinkel niet levert binnen 30 dagen, je met een brief de koopovereenkomst kunt ontbinden en je geld kunt terugeisen. Krijg je daarop geen reactie, dan volgt de volgende stap.
Alleen als een webwinkel is aangesloten bij de overkoepelende organisatie Thuiswinkel.org ( www.thuiswinkel.org ), kun je naar de geschillencommissie, anders moet je naar de rechter en dat kan aardig in de papieren lopen. Als je zelf een advocaat in de arm neemt, ben je al snel een paar duizend euro kwijt. Heb je een rechtsbijstandverzekering, dan betaalt deze de kosten van de advocaat, of als de zaak wordt geschikt, krijg je een geldbedrag van de verzekeraar. Kom je in aanmerking voor gefinancierde rechtshulp, dan betaal je een eigen bijdrage die kan variëren van € 92 tot € 690,-
Risico
De kans is groot dat je in het gelijk wordt gesteld, want het bedrijf levert een wanprestatie. Maar ja, krijg je dan ook je geld terug? Als een webwinkel failliet is, wat waarschijnlijk het geval is bij Hardwaretotaal, kun je fluiten naar je centen omdat de consument uiteindelijk achter in de rij van schuldeisers staat.
Hoewel het gebruikelijk is om vooraf het gehele bedrag te betalen, is daar dus een groot risico aan verbonden. Ter bescherming van de consument zou het beter zijn om maximaal 50% vooruit te betalen. Als een bedrijf 100% vooruitbetaling heeft opgenomen in haar voorwaarden, kun je je hiertegen verzetten door een brief te sturen, waarin je aangeeft niet akkoord te gaan. Dit moet je doen vóór je betaalt, want als de betaling eenmaal gedaan is, ben je akkoord gegaan met de voorwaarden van het bedrijf. De webwinkel is verplicht om te leveren, ook als je maar 50% hebt vooruitbetaald.
Tips
Als je veilig via internet producten wilt kopen, is het belangrijk om eerst een aantal zaken te controleren. Een aantal tips op een rij:
- Check de website zelf, staat daarop informatie zoals naam, bezoekadres (om evt artikel zelf op te halen), btw nummer, etc
- Is de webwinkel aangesloten bij thuiswinkel.org
- Zoek via Google meer informatie over het bedrijf, en ervaringen van anderen
- Check de kvk-gegevens
- Verifieer adres en nummers via domein registratie www.sidn.nl
- Doe geen betalingen via Western Union, MoneyGram en BidPay
Kopersbelangen.nl
Het heeft er alle schijn van dat er sprake is van oplichting bij Hardwaretotaal. De eigenaar lijkt te zijn gevlogen, en het laatst bekende pand is leeg. Kopersbelangen.nl is een site waar zich bijna honderd gedupeerden van hardwaretotaal hebben gemeld. Zij willen een gezamenlijke actie starten tegen hardwaretotaal. www.kopersbelangen.nl
Compensatie door Prijsgigant.nl
Wat betreft de mensen die Pandora-bedeltjes kochten bij de prijsgigant.nl: de eigenaar heeft beloofd iedereen te zullen compenseren.
De Consumentenautoriteit heeft als een van haar speerpunten ‘internetaankopen’. Zij gaan toezien of webwinkels zich houden aan de regels die gelden voor aankopen via internet. Voor meer informatie: Informatieverplichting voor webwinkeliers
Delen:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor