Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

De trucs en leugens van energiebedrijven

17-01-2013
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
221 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
Via de telefoon, op straat of langs de deur: geen middel wordt door energiebedrijven geschuwd om zoveel mogelijk klanten te werven. Nu een groot deel van de Nederlanders niet meer gebeld kan worden dankzij het Bel-me-niet Register, verschuift de agressieve verkoop naar de voordeur.
Sinds oktober kunnen consumenten zich inschrijven voor het Bel-me-niet Register. Zo kun je voorkomen dat je thuis lastig wordt gevallen door telefonische marketing door energiebedrijven, telecombedrijven, enquêtes et cetera. Het register is een groot succes: al 3,6 miljoen mensen hebben zich ingeschreven. Maar dit betekent geen einde de agressieve verkoop, energiebedrijven sturen de verkopers nu gewoon langs de deuren in de jacht op nieuwe klanten. Dat blijkt ook uit de mailbox van Kassa: sinds dit najaar neemt het aantal klachten over verkoop langs de deur door energiebedrijven toe. Mensen voelen zich geïntimideerd door de agressieve, opdringerige verkopers. Hoogste tijd om deze verkoopmethode onder de loep te nemen.
Undercover
De verslaggevers van Kassa hebben enkele weken lang, undercover, meegelopen met verkopers van de energiebedrijven: Oxxio, Nederlandse Energie Maatschappij en Nuon. Dat heeft ontluisterende beelden opgeleverd. De energieverkopers gaan namelijk glashard te werk en schuwen geen leugens om maar zoveel mogelijk nieuwe klanten binnen te slepen. De verkopers accepteren geen ‘nee’, en blijven maar aandringen om die handtekening en dat rekeningnummer binnen te halen. Het maakt de colporteurs niet uit wie ze voor hun neus hebben: een verwarde vrouw of een minderjarig meisje. Als ze maar weer een contract kunnen binnenslepen. De verkopers van Oxxio en Nuon laten zelfs informatie achterwege en vertellen leugens. Zo vertelt Nuon dat mensen een brief zouden hebben ontvangen over veranderingen op de energiemarkt en hun huidige energieleverancier zou stoppen met de levering. Zowel bij Oxxio als Nuon is het mensen niet altijd duidelijk dat het om een contract gaat. Niet zo gek als de woorden contract, overstappen of switchen helemaal niet vallen. Regelmatig wordt naar de Consumentenbond verwezen, die zou de betreffende energieleverancier Oxxio meerdere malen hebben uit geroepen tot voordeligste. Een belletje naar de Consumentenbond levert op dat ook dat een leugen is.
Regels en codes
Kunnen deze colporteurs dan zomaar hun gang gaan? Dat zou niet de bedoeling moeten zijn, want er zijn allerlei regels en codes waar de bedrijven zich aan moeten houden. De Colportagewet moet ervoor zorgen dat colporteurs u aan de deur volledig moeten informeren. Ook staat in deze wet dat u zich binnen acht dagen nog kan bedenken. (Meer informatie over de Colportagewet vindt u op Consuwijzer ). Daarnaast hebben de energiebedrijven zelf een gedragscode  afgesproken. Ook aan deze afspraken, die de energiebedrijven zelf gemaakt hebben, houden ze zich niet.
Maria van der Hoeven, minister van Economische Zaken, laat in een reactie weten de agressieve en misleidende werving bij colportage door energiebedrijven onacceptabel te vinden. Ook geeft de minister aan zorgen te hebben over de klachten en irritaties over (agressieve) werving. Dit kwam ook naar voren uit Kamervragen die de minister onlangs heeft beantwoord. De minister geeft dan ook aan de signalen over deze verkoopmethoden de komende tijd nauwgezet te volgen om te bezien of aanvullende acties nodig zijn. Het CDA heeft inmiddels aangekondigd, naar aanleiding van deze uitzending opnieuw Kamervragen te stellen.
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) ziet toe op de energiemarkt en op de verkoopwijze van energiebedrijven. Kassa heeft ook de NMa om een reactie gevraagd. Ook de toezichthouder krijgt klachten over verkoop langs de deur. Colportage heeft in 2010 de speciale aandacht van de NMa en de Consumentenautoriteit. Juist omdat de verschuiving van telefonische verkoop naar verkoop langs de deur door de invoering van het Bel-me-niet Register werd voorzien. Indien er sprake is van overtreding van wet- en regelgeving kunnen beide autoriteiten optreden. Verder geeft de NMa aan dat per 1 januari 2010 de Richtsnoeren Informatieverstrekking  zijn aangescherpt. Deze Richtsnoeren stellen nadere regels aan de informatie die verstrekt moeten worden bij telefonische werving, informatieverstrekking via internet of colportage.
Heeft u ook een te maken gehad met colporteurs van energiebedrijven en zit u vast aan een contract? Kassa heeft goed nieuws voor iedereen die van dat contract af wil. De Colportagewet zorgt ervoor dat u binnen acht dagen het contract kan annuleren. Een opzegbrief kunt u vinden op de site van Consuwijzer . Klachten over colportage kunt u ook kwijt bij Consuwijzer.
Sticker "Nee, verkopers niet welkom!" bestellen?
Wilt u de sticker "Nee, verkopers niet welkom!"-sticker bestellen?
Dat kan!
Om de sticker te ontvangen, doet u het volgende:
Schrijf op een envelop uw eigen naam en adres.
Plak op deze envelop ook een postzegel!
Stuur deze envelop, in een andere envelop, naar:
Kassa
Ovv. Sticker-actie
Postbus 3000
1200 CZ HILVERSUM
We doen ons best u de sticker zo snel mogelijk toe te sturen. Maar door de enorme hoeveelheid aanvragen, kan het even duren.
U kunt hier de sticker downloaden.
Consuwijzer heeft meldpunt geopend
Bij Consuwijzer kunt u nu via een speciaal meldpunt uw klachten indienen over huis-aan-huis verkoop (colportage) door energiebedrijven. Bijvoorbeeld over een verkoper die tijdens zijn bezoek liegt, informatie verzwijgt, of zich agressief gedraagt.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor