Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Iedere zaterdag 19.05 uur op NPO1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

De scootmobiel is het gevaarlijkste vervoermiddel in Nederland

13 okt 2018
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
335 keer bekeken
  •  
scootmobiel 930 x 520
Al jaren op rij is het aantal dodelijke ongelukken met een scootmobiel erg hoog. Per 100.000 gebruikers vallen er 15 tot 22 keer meer doden dan met de fiets. En 4,5 tot 7 keer zoveel doden als met de auto. Veelal wordt gewezen op de hoge leeftijd van de meeste gebruikers, maar er zijn aanwijzingen dat het ook aan het remsysteem kan liggen. Dat zeggen deskundigen in Kassa zaterdagavond.
De meeste scootmobielen hebben een combinatie van rem- en gassysteem dat lijkt op dat van de Stint. Om te remmen moet de gashendel aan het stuur worden losgelaten. Volgens verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen is dat een levensgevaarlijke techniek, omdat mensen in een panieksituatie terugvallen op hun onbewuste reflexen en het stuur gaan vasthouden in plaats van los te laten. Dit remsysteem dat niet anticipeert op de menselijke reflexen, kan een verklaring zijn voor het grote aantal ongelukken met scootmobielen, aldus Tertoolen.

Weinig onderzoek

Er is weinig onderzoek gedaan naar de oorzaak van ongevallen met scootmobielen. In een rapport uit 2015 van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek en Verkeersveiligheid (SWOV) komt naar voren dat het hoge aantal verkeersdoden met de leeftijd van de bestuurders te maken heeft. Maar er kunnen echter ook andere oorzaken zijn, bijvoorbeeld van technische of functionele aard. In opdracht van Kassa gaat onderzoeker Peter Coppes een technisch onderzoek doen naar het ontwerp, de assemblage en technische functionaliteit van de meest courante scootmobielen.   De uitslag van het onderzoek zal in november bij Kassa bekendgemaakt worden.

De cijfers

Het aantal ongelukken met scootmobielen en gemotoriseerde invalidenvoertuigen is relatief hoog. In 2010 vielen er 19 doden, in 2013 32 en in 2016 38. Ook het aantal mensen dat op de spoedeisende hulp terechtkwam steeg sterk. In 2010 waren dat 1000 mensen, 1300 mensen in 2013 en in 2016 belandden 1600 mensen op de spoedeisende hulp.
scootmobiel cijfer kaart
Per 100.000 scootmobielen
Hoewel het aantal dodelijke ongelukken met auto’s zeker zes keer hoger is (231 doden in 2016), is het aantal auto’s (ongeveer 8 miljoen) ruim 32 keer groter dan het aantal scootmobielen. Kijk je naar het aantal dodelijke ongevallen per 100.000 verkeersdeelnemers, dan blijkt de scootmobiel het aller gevaarlijkste vervoermiddel. Met een scootmobiel vallen namelijk per 100.000 gebruikers 15 tot 22 keer meer doden dan met de fiets. En 4,5 tot 7 keer zoveel doden als met de auto.
Trend scootmobiel
Kassa doet verder onderzoek naar de veiligheid van scootmobielen. Heb jij een scootmobiel? Doe dan hier mee aan de enquête.

Meer over:

scootmobiel

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (22)

mabureau
mabureau23 nov 2018 - 15:56

Ik hoor/lees iedereen hier over "remmen" op een scootmobiel. MAAR scootmobielen (de meeste althans) hebben geen remmen !!!! Een scootmobiel kan met één handel vooruit of achteruit. Door deze handel, als de wijzer van een klok, met de vingertoppen van de 3 naar de 4 te trekken (als het in knijpen van een handrem) draait de elektromotor vooruit en gaat de scootmobiel vooruit.LAAT ME DE HANDEL LOS, DAN STOPT DE MOTOR EN ZAL DE SCOOTMOBIEL TOT STILSTAND KOMEN. Actief remmen kan men niet, men kan niets !! Alleen afwachten tot de scootmobiel stilstaat.Alternatief is om de handel van je af te duwen naar de 2, waardoor de motor abrupt de andere kan uit gaat draaien. De scootmobiel komt met een schok tot stilstand om vervolgens met een schok achteruit te rijden, wat weer aanleiding is om de handel acuut weer in te trekken, waardoor de scootmobiel vooruit springt.
Voor de automobilisten onder ons, vergelijk het het met een auto die alleen maar op de motor kan remmen, door uw voet van het gas te halen. VANAF DAT MOMENT KUNT U ALLEEN MAAR STUREN ZONDER ACTIEF TE REMMEN.
Het probleem kan m.i. "eenvoudig" opgelost worden door de handel een dubbele functie te geven. Beweegt de handel (lepel) zich nu in het horizontale vlak, dan zou men deze aan kunnen passen, door de voorwaartse snelheid te laten bepalen door de lepel in het verticale vlak naar beneden te drukken en de knijpende functie welke in het huidige systeem de voorwaartse snelheid bepaalt, te gebruiken voor een actieve mechanische rem.


Vlekkie2
Vlekkie222 nov 2018 - 19:14

Gaan ze nu ook de scootmobiel van de weg halen?

hepm22
hepm2217 okt 2018 - 20:27

Volgens de Heer Coppens moet je in heel Nederland de binnen kabels vervangen worden Die gebruikt worden Bij handremmen en of gaskabels versnellingen Wan dit zijn gevlochten kabels En als een draadje knapt heb je een probleem. Coppens heeft goed geluisterd naar de verkeer deskundige en de psycholoog de eigen schap van de mens is grijpen En als hij zo graag mensen wil pijnigen moet hij beul worden In het voorbeeld filmpje komt hij weer terug op de kinderen Maak gebruik van een post besteller die graag zijn post heel over brengt In kraak had hij het over de Brand in Volendam misselijk makend. 

Ves
Ves15 okt 2018 - 14:11

Het komt vaker voor, met heel veel meer dingen, dat ontwerpers niet verder denken dan hun neus lang is. FOEI ONTWERPERS, (OOK FABRIKANTEN EN LEVERANCIERS) SCHAAM JULLIE DIEP EN DOE ER WAT AAN 

Wiegertje
Wiegertje14 okt 2018 - 21:33

Zelf rij ik ook nu op een vierwiel, voel me inderdaad veiliger .Maar daar moet ik ook wel bij opmerken dat Nederland  niet bepaald  schootmobiel  vriendelijk is, hiermee bedoel ik  vooral de hooge drempels  die wij haast niet kunnen nemen. We worden  door hooge busjes vrachtwagens  niet gezien.Ook al heb je voorrang op een rotonde  ze rijden gewoon keihard door.Paden met veel opstaande randjes waar je dus echt niet tegen aan moet komen , vooral niet met de driewieler. En dan valt mij wel op bij een hoop schootmobiel  rijders dat ze geen richting aangeven. Doe dit wel dat scheelt  ook misverstanden. De jeugd komt ons ook aan alle kanten  voorbij en dan wordt  je nog wel eens  uitgescholden, dan denk ik wacht maar misschien  zit je zelf ook eens  in deze positie  , waar je eigenlijk  al helemaal  niet in wil zitten.Elke dag als ik weg ga kijk ik naar m'n fiets  , en denk aan de tyd dat ik daar nog mee weg ging.

peterpsv26
peterpsv2614 okt 2018 - 15:20

Je kan ook beter een 4 wiel scootmobiel hebben dan eentje met 3 wielenDie met drie wielen moet je ook  verbieden. Veel meer balance bij plotselinge stops 

3 Reacties
meidam
meidam15 okt 2018 - 13:56

Mijn gemeente geeft alleen driewielers. Niet verbeiden, ik rij er al 7 jaar mee. Goed uitkijken, je aan de regels houden, kom je een eind.

meidam
meidam15 okt 2018 - 13:56

verbeiden moet zijn verbieden.

frits
frits21 nov 2018 - 16:16

Onzin, (verbieden) rijd al meer dan 8 jaar op een drie wiel scoot mobiel, in het begin heb ik een vier wiel gehad erg lomp ding enorme draai cirkel en in winkels hierdoor niet te gebruiken.De drie wiel is beduidend handzamer moet je moet je hersens gebruiken en niet op top snelheid een haakse bocht nemen, en als de snelheid goed is afgesteld max 15 km moet je idiote dingen doen om om te kiepen, en altijd haaks en hindernis op rijden. Als ik sommige scootmobielen in voetgangers gebieden ( 5km) zie rond scheuren schaam ik mij voor mijn lotgenoten die zich niet aan de regels houden.

meidam
meidam14 okt 2018 - 14:46

Ik heb er zelf 1. Rijd er nu ongeveer 7 jaar mee. Eens wat betreft remmen in panieksituatie. Verder goed uitkijken en op de hoogte van verkeersregels en er kan je weinig gebeuren. In de grote steden waar er door automobilisten, scooters en vooral fietsers maar op los gereden wordt lijkt het mij onveiliger. Ook scootmobielers  maken zich er wel eens schuldig aan. Alvorens met zo'n ding te gaan rijden zou een opleiding noodzakelijk moeten zijn.  Ik kan hem niet missen. 

h_doorn@hotmail.com
h_doorn@hotmail.com14 okt 2018 - 14:44

Dit is helaas puur eenzijdige berichtgeving er zijn vele soorten en type en merken dus test eerst eens breder voordat een oordeel wordt gegeven. Volgens mij moeten deze vervoersmiddelen gekeurd worden voor dat deze de weg op mogen (ik dacht door de RDW).  

pieterwillem
pieterwillem14 okt 2018 - 14:38

Dat het verkeerd kan gaan is mij persoonlijk nog niet opgevallen. Of het eventueel ligt aan een drie of vier wiel scootmobiel is mij ook niet bekend. Wat ik wel vervelend vind is het remsysteem. Als het gashendel wordt losgelaten remt het mobiel niet meteen maar rijdt nog even een stukje door, ongeveer 40 tot 60 centimeter. Het is echter wel een kunst om met en scootmobiel om te gaan en een vrijwillige cursus volgen is zeer aan te raden. 

Paul Vermond
Paul Vermond14 okt 2018 - 14:13

Het is ook een kwestie "zien en gezien" worden. Ik rijd al 13 jaar op een scootmobiel, zo'n 70.000 km, en heb in al die tijd maar 1 aanrijding door onoplettendheid gehad. Maar, Wordt er dan ook gelijk onderzoek gedaan naar elektrische rolstoelen? Deze hebben hetzelfde rem/gas systeem, en worden door dezelfde doelgroep gebruikt.

blubber2
blubber214 okt 2018 - 13:14

kinderfietsen zijn veel gevaarlijker en gebeuren veel meer ongelukken mee

jgmhes
jgmhes14 okt 2018 - 13:06

Ik heb auto gereden. Toen mijn reactievermogen verminderde en ik op de snelweg niet meer adequaat kon reageren heb ik de auto weggedaan en ben ik overgestapt op de elektrische fiets. Ook dat ging op een gegeven moment niet meer. Dan komt zo'n scootmobiel in het vizier. Je wordt overladen met reclame voor dat ding en ziet mensen comfortabel langsrijden. Moet je aanschaffen zegt je omgeving. De verkeerssituatie, het gedrag van teveel verkeersdeelnemers evenwel is niet geschikt om mensen met minder reactievermogen in zo'n ding aan het verkeer te laten deelnemen. Eigenlijk zouden die voertuigen, net als de Stint niet op de openbare weg mogen. Ik schaf er in ieder geval geen aan.

korenbloem2000
korenbloem200014 okt 2018 - 12:52

Verstand op nul en karren maar! Zo zie ik de meeste scootmobielers gaan! Een gevaar voor een ander en zich zelf op de weg! Het zelfde geldt trouwens voor bejaarden op een E-bike! Verstand op nul recht voor uit kijken en karren maar met de ondersteuning voluit!

3 Reacties
paul van baak
paul van baak14 okt 2018 - 13:38

Laten jongeren dat nou precies hetzelfde op scooter doen.

meidam
meidam14 okt 2018 - 14:49

De meeste ? enigszins overdreven. Fietsers, scooters maken zich aan dit euvel meer schuldig.

frits
frits21 nov 2018 - 16:19

korenbloem2000: IDD je hebt volkomen gelijk.

kleinaapje
kleinaapje14 okt 2018 - 12:50

Ik heb ook een tijdje scootmobiel gereden. Ik merkte dat een driewieler makkelijker 'omviel ' dan een vierwieler. Maar het ergste is dat er geen 'actieve' remhendel op zit. Zo belandde ik eens in het wijnrek van de supermarkt omdat mijn tashengsel achter de gashendel bleef hangen, daardoor stuwde de scootmobiel met een vaart naar voren en ik kon niks doen!  Mijn reflex zei 'remmen' maar knijpen in het handvat helpt dan niet :( 

rurijk
rurijk14 okt 2018 - 11:26

Denk tengerste de logische aanpak de scootmobielen terug te zetten ook op blauw kenteken, en begrenzen verwonder mij wel eens hoe snel die zich begeven in winkelcentrums en straten.Dan tevens de gebruikers een rijvaardigheid cursus te lezen doen hoe de werking  is van het voertuig,Denk dat het het zelfde probleem is mer fietsers en scooters  

hans57
hans5714 okt 2018 - 10:57

Als je met een scootmobiel snel moet remmen laat dan de rechter handel los en knijp in de achteruit handel De motor wil dan achteruit waardoor de remweg beduidend korter is dan als je  alleen de rechter handel los zou  laten

1 Reactie
paul van baak
paul van baak14 okt 2018 - 13:40

Hoe vaak kan je dat doen voordat motor doorbrandt

jokejozef
jokejozef14 okt 2018 - 10:43

bij ons in de gemeente sint oedenrode kan men via de gemeente en toegangkelijkheidswet en schootmobielcursus volgen maar er zijn altijd mensen die zeggen dat heb ik niet nodig ,IEDEREEN heeft dat nodig en bovendien is het gratis en je komt ook onder de mensen en dat is ook nog gezellig.

1 Reactie
meidam
meidam14 okt 2018 - 14:51

Dus verplicht stellen

manwijf
manwijf14 okt 2018 - 10:42

Misschien moeten we er mee leren leven, dat er ongelukken gebeuren in dit geval met scootmobielen. Als we zoals voorgesteld wordt een compleet rijexamen invoeren kan dat ten koste gaan van sommige ouderen. Het aanleren van nieuwe dingen, vergt soms wat meer tijd dan je voor een examen krijgt. Moeten we dat willen? Mijn moeder heeft ivm haar slechte zicht gelukkig zelf besloten er geen te nemen, maar ik zou het haar ook afgeraden hebben  Misschien zou de huisarts hierin kunnen adviseren. Verder zijn er genoeg slechte chauffeurs die een rijbewijs voor de auto hebben gehaald. Alle risico's neem je er dus niet mee weg. 

dragstar
dragstar14 okt 2018 - 10:32

Het is onzinnige bewering van de SWOV om te stellen dat de meeste scootmobiel ongelukken te wijten is aan de hoge leeftijd van de bestuurder, zeker 95% van de bestuurders is boven de 60, zoniet ouder. Dus om te stellen dat he aan de leeftijd ligt is onzin. Eerder zou ik willen stellen dat er meerdere redenen zijn zoals bv. De electrische rem bij de snellere, 25 km, scootmobielen, slecht onerhouden straten met kuilen en stoepen met scheefliggende tegels, en zeker in de woonwijken, de veel te hoge verkeersdrempels. De technische problemen zullen de fabrikanten moeten oplossen maar de andere problemen dat is iets voor de lokale overheden. 

2 Reacties
Kassagebruiker
Kassagebruiker14 okt 2018 - 10:37

Eens, een auto heeft een apk, een scootmobiel wordt meestal pas "geserviced" als er iets kapot is.

meidam
meidam14 okt 2018 - 14:53

Bij ons in de gemeente mag jet  niet sneller dan 15 KM

Kassagebruiker
Kassagebruiker14 okt 2018 - 10:18

Nu krijgt de scootmobiel "de zwarte piet" toegespeeld. Hoewel we voor alles wat een motor heeft en op de openbare weg mag rijden wettelijk een rijbewijs behaald moet worden na een theorie en praktijkexamen.Elke, veelal senior, kan een scootmbiel aanschaffen of zelfs krijgen(!) zonder enige medische keuring qua geschiktheid en of examen. En dan is de scootmobiel de boosdoender. Mijnsinzien is de bestuurder van de scootmobiel de spil van het verhaal. "Men" kan, gaat en mag zich in het steeds drukker en sneller wordende verkeer bewegen, of men daar nu wel, niet of minder geschikt voor is. Vele scootmobielbestuurders hebben een (soms sterk) verminderde gezichtsvermogen en reactie snelheid. Dus ik stem voor een scootmobiel rijbewijs verplicht te stellen.

Johan de Jong
Johan de Jong14 okt 2018 - 9:32

Ik rij al jaren op een scootmobiel en weet in welke situaties je terecht kunt komen, maar wat ik niet begrijp dat deze vervoermiddelen uitgedeeld worden zonden een rijvaardigheid cursus. Bijna alle gemeentes delen ze uit zonder enige controle op rijvaardigheid of kennis van de verkeersregels. Als dat zou veranderen haal je het aantal slachtoffers naar beneden 

2 Reacties
paul van baak
paul van baak14 okt 2018 - 13:44

Wat te denken aan fietsers die alles aan hun laars lappen en veelal ook de verkeersregels niet kennen , moet daar ook een rijbewijs voor komen.

Kassagebruiker
Kassagebruiker14 okt 2018 - 14:06

èn een kenteken, kunnen ze ook een bekeuring krijgen voor rood licht, want vrijwel alle fietsers zijn kleurenbling. Zag net nog een volwassen man met een telefoon in de ene hand, de andere hand aan het stuur van zijn rijdende fiets, en dan nog een fiets met handremmen, dus maar 50% remvermogen of je slaat over de  kop, lekker slim .........

OMETON88
OMETON8814 okt 2018 - 9:28

Het is waar, dat er zoveel ongelukken gebeuren met de scootmobiel maar dat ligt niet altijd aan de bestuurder. Ik rij 13 jaar op verschillende scootmobielen nog nooit een ongeluk met een scootmobiel gehad. Wel bijna, dan rij je op de stoep wil je naar de overkant via het zebrapad, geen mens stopt voor je. Bussen, vrachtwagens enz. rijden allemaal door. Dan kijk je bijvoorbeeld zo'n buschauffeur aan en dan doet hij zo van sorry. Dus er met moet ook eens daar naar gekeken worden.

2 Reacties
Kassagebruiker
Kassagebruiker14 okt 2018 - 10:20

Ometon88, waar moet dan naar gekeken worden, moet een scootmobiel een altijd voorrangsvervoermiddel worden?

miranda54
miranda5414 okt 2018 - 11:24

Ometon88, waar moet dan naar gekeken worden, moet een scootmobiel een altijd voorrangsvervoermiddel worden?Ja  Lenovo, het is nog altijd zo, als je op een zebrapad loopt/rijd heb je altijd voorrang, maar daar hebben de haastrijders niets mee te maken, ze willen 2 min eerder op plaats van bestemming zijn