De rentepunten van de Postbank
26-05-2010
• leestijd 1 minuten
Erik Burgerhout heeft meerdere rekeningen bij de Postbank lopen. Toen de bank deze zomer besloot om geld te vragen voor een betaalpas, besloot Erik voor één rekening geen pas aan te schaffen. Geen vuiltje aan de lucht dacht Erik, want door het internetbankieren kan hij nog steeds beschikken over het geld op die rekening.
Totdat hij besluit zijn opgespaarde Rentepunten te gebruiken. Want wat blijkt? Erik Burgerhout kan niet aan zijn rentepunten komen omdat hij geen pas meer heeft.
Postbank zegt de giropas nodig te hebben om te kunnen verifiëren dat degene die rentepunten opneemt ook degene is van wie de rentepunten zijn. Erik Burgerhout vindt het schandalig “Ik kan alleen bij mijn rentepunten als ik veilig inlog op internet en met tancodes werk voor de veiligheid. En dan moet je een pas hebben om te zien wie ik ben? Voor het overschrijven van geld heb je toch ook geen pas nodig?”
Postbank vindt het heel vervelend en geeft aan meerdere klachten hierover gehad te hebben. Ze zeggen er écht mee bezig te zijn om een andere ‘manier van verifiëren’ te ontwikkelen. De Postbank gebruikt nu de pas als checkmiddel en dat kan volgens hen niet zomaar veranderd worden. Maar waarschijnlijk gaat er in de loop van volgend jaar een ander systeem komen, zodat meneer Burgerhout toch nog zijn 500.000 punten kan gebruiken.