Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

De Nieuwe Pers 20.000 keer gedownload

12-02-2013
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
krant_22.jpg
De Nieuwe Pers (DNP) is maandag meer dan 20.000 keer gedownload. Directeur Ben Rogmans zei dat maandagavond. Hoeveel geld ermee is omgezet weet hij dinsdagmiddag.
DNP is de digitale doorstart van wijlen gratis dagblad De Pers. Het is geen papieren krant, maar een app waarbij lezers zich persoonlijk abonneren op de stukken van journalisten.
Servers overbelast
Rogmans is laaiend enthousiast over het aantal downloads. DNP ging in de nacht van zondag op maandag online, maar dat ging kennelijk zo fanatiek dat na een paar uur de servers overbelast raakten. Daardoor was de applicatie korte tijd niet te downloaden. Even na 06.00 uur in de ochtend was het probleem verholpen.
Nieuw verdienmodel
Het project begint met 11 redacteuren die over hun eigen onderwerpen schrijven. Lezers sluiten voor 1,79 euro per maand of 16,99 euro per jaar een abonnement af op een journalist. Ook kan een abonnement worden genomen op de gehele ‘krant’. Dat kost dan 37,99 per jaar.
Doorstart op papier onhaalbaar
In maart 2012 ging De Pers na 5 jaar ter ziele. De gratis krant was niet meer rendabel. Een doorstart op papier bleek al snel onhaalbaar, door een gebrek aan adverteerders. Na meerdere gestrande financieringspogingen kwam DNP uiteindelijk tot stand dankzij crowdfunding. Particuliere sympathisanten brachten ruim 24.000 euro bijeen voor de ontwikkeling van de techniek achter de app.
ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!