Lijm wordt meer en meer gebruikt als de beste methode om dingen aan elkaar te krijgen. Er zijn ook steeds meer speciale lijmen voor elke denkbare ondergrond. Of het nou glas, plastic, hout of rubber is, voor elk materiaal is een speciale lijm te vinden. Maar welke lijmsoort is het sterkst?
Vliegtuigen worden tegenwoordig grotendeels met lijm in elkaar gezet. Lassen, boren en schroeven heeft invloed op de sterkte van het basismateriaal. Door de verhitting van lassen wordt het staal minder sterk, en dat geldt ook wanneer je er gaten in boort. Dat is met lijm niet het geval, en dat is een van de redenen waarom er steeds meer gelijmd wordt. Goed lijmen is echter niet zo simpel als het lijkt. Om het maximale uit de lijm te halen is een vetvrij oppervlak vereist. Anders verdwijnt de kracht van de lijm als sneeuw voor de zon.
Maar hoe sterk is lijm? We nemen de proef op de som met secondelijm. Deze lijmen zijn allemaal gebaseerd op cyanoacrylaat waardoor ze snel een goede hechting hebben. Veel mensen gebruiken de kleine tubes voor kleine klusjes zoals het lijmen van een afgebroken oor aan een koffiekopje, maar wat kan secondelijm nog meer?
De test is simpel: We nemen twee kleine ronde plaatjes en die lijmen we aan elkaar met secondelijm. Aan de plaatjes zit een oog, en daar gaan we een steeds zwaarder object tillen, totdat de plaatjes het niet meer houden. De objecten: koelkast 40kg, wasmachine 65kg, bootje 200kg, kleine auto 820kg, middel auto 1150kg en tot slot een busje van maar liefst 1500kg.
De verlijmde plaatjes hebben een doorsnede van 9 cm. Dus weinig oppervlak, en vervolgens heel veel zware objecten. Hoe sterk de secondelijm met zo’n klein oppervlakte dan al is, heeft iedereen verbaasd…
Deze reactie is verwijderd door de redactie.
Mensen weten vaak veel te weinig van lijmen om een goed keuze te kunnen maken in de soort lijm die men nodig heeft voor een bepaalde toepassing. Gevolg is dat men vaak de lijm de schuld geeft want handleidingen worden amper gelezen. Hoeveel lijmsoorten ik (particulier) thuis heb? Ik denk iets van ongeveer 12 soorten. van epoxies tot contact en spuit lijmen. Product kennis is zeer belangrijk voor het uiteindelijke resultaat
Vandaag heb ik deze aflevering met enige verwondering bekeken. Jullie hebben een aardige bijdrage geleverd aan de opwarming van de aarde en het vergroten van het gat in de ozonlaag. Je moet weten dat een fout verwerkte koelkast gelijk staat aan de CO2 uitstoot van een autorit van 7500 km. Door het kapot laten vallen van een koelkast zijn de leidingen gesprongen, waarbij de schadelijke gassen hebben kunnen ontsnappen. Jullie hebben hierbij een groot deel van die 7500 km opgebruikt. Misschien dat jullie de volgende keer hier wat meer aandacht aan kunnen geven.
Het gebruik van CFK's is verkochte koelkasten en vriezers sinds 1995 verboden in Nederland. Dat zo'n oude koelkast met schadelijke stoffen gebruikt is blijkt niet uit het filmpje. Maar de redactie had daarover best iets duidelijker over mogen zijn.
Om te reageren op het voorgaande. Inderdaad CFK's zijn verboden sinds 1995, maar maken nog steeds een significant deel uit van de koelkasten die verwerkt worden bij erkende recyclers. Het verbod heeft alleen effect gehad op de ozonlaag. De opvolgers van de CFK koelkasten bevatten nog steeds broeikasgassen, dus blijven schadelijk. Daarom moeten ze nog steeds correct verzameld, opgeslagen en verwerkt worden.
Hallo Paul, ik begrijp uit info via het RIVM dat er iso-butaan gebruikt wordt in moderne koelkasten. Een gas wat ook in de natuur voorkomt. En is 'een koolwaterstof die de ozonlaag niet aantast en ook geen broeikaswerking heeft' (https://www.rivm.nl/fluorkoolwaterstoffen/alternatieven-en-energiegebruik)
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!