Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
De grootste ergernissen van de consument
09-09-2006
•
leestijd 2 minuten
•
50 keer bekeken
•
Op de vraag aan welke sector mensen zich het meest ergeren komt de landelijke overheid als nummer één naar voren (23 %). Op twee staat de energiesector (15 %). Dat blijkt uit een onderzoek dat Kassa heeft laten doen naar aanleiding van de 500ste uitzending. Het onderzoek is uitgevoerd door Maurice de Hond.
Grote irritatie van mensen is de telefonische dienstverlening van bedrijven en instanties. 39 % vindt die matig, 22 % slecht en 20 % zeer slecht. Mensen blijken soms erg lang in de wacht te staan bij die callcenters. Vooral sommige ziektekostenverzekeraars, de belastingdienst en diverse telefoon- kabel- en internetproviders scoren slecht. Op de vraag hoe lang men bij zo’n bedrijf dit jaar in de wacht heeft gestaan zegt 11 % 5 tot 10 minuten, 18 % 10 – 15 minuten, 19 % 15 tot 30 minuten en 14 % heeft dit jaar al eens langer dan 30 minuten in de wacht gestaan.
Het uiterste middel dat mensen inzetten om hun klacht kenbaar te maken is voor 25 % de telefoon, 9 % stuurt een mailtje, 9 % kiest ervoor om zelf langs te gaan en 8 % stuurt een aangetekende brief , 6% een niet-aangetekende.
De volledige cijfers:
1: Aan welke sector ergerde u zich het meest?
Verzekeraars: 5%
Loterijen: 6%
Gemeente: 7%
Energiesector: 15%
Landelijke overheid: 23%
2: Hoe waardeert u de telefonische dienstverlening van bedrijven / instanties:
Goed: 15%
Matig: 39%
Slecht 22%
Zeer slecht: 20%
Geen mening: 4%
3: Hoe lang stond u in de wacht bij een bedrijf, het afgelopen jaar?
Minder dan 5 min: 2%
5-10 minuten: 11%
10-15 minuten: 18%
15-30 minuten: 19%
Langer dan 30 min.:14%
4. Wat was het uiterste dat u deed om uw klacht kenbaar te maken bij een bedrijf / instantie?