Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

De gevolgen van omstreden hondenhandel

21-10-2006
  •  
leestijd 5 minuten
  •  
238 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
Dierenspeciaalzaak Faunaland Entius in Medemblik is onderdeel van de landelijke winkelketen Faunaland. Over deze winkel kwamen zoveel klachten over de verkoop van zieke hondjes naar buiten, dat de landelijke keten dit voorjaar haar winkel in Medemblik verbood nog langer pups te verkopen.
In de Verlenging ging de discussie over dit onderwerp verder: Bekijk het item in Windows Mediaplayer
breedband
/
smalband
Met name de zeer besmettelijke ziekte parvo leidde tot de dood van veel jonge hondjes. Hardnekkige geruchten dat de ziekte zou samenhangen met de manier waarop de pups gefokt waren in het voormalige Oostblok, werden ontkend door de eigenaar. Helaas stopte de verkoop niet. Onder de naam Petsjoy ging John Entius door met de verkoop van pups en opnieuw kwamen er klachten over zieke pups. Entius zou de kopers telkens vertellen dat ze de enige waren die een ziek hondje hadden gekocht. Bovendien klaagden mensen dat ze de kosten die ze hadden gemaakt, met name de dierenartskosten, niet vergoed kregen.
Parvo vastgesteld: geen maatregelen
Met de verborgen camera kocht Kassa twee pups uit verschillende nestjes. Van tevoren maakten we met de Dierenbescherming afspraken over de opvang, verzorging en herplaatsing van de eventueel zieke pups. Direct na aankoop lieten we de pups medisch onderzoeken en al snel bleek een van de twee ziek. Slechts een dag nadat parvo was geconstateerd was de pup dood. We lieten een officiële verklaring opmaken door de dierenarts en door de faculteit Diergeneeskunde in Utrecht. We belden direct met Petsjoy en kregen van de eigenaar te horen dat hij nog nooit eerder met parvo te maken had gehad in zijn winkel. Nadat we onze zorg hadden uitgesproken als consument, besloten we de volgende dag eens te gaan kijken of de dierenwinkel maatregelen genomen had. Parvo is immers zeer besmettelijk en mogelijk waren er ook andere pups besmet geraakt. Maar er waren volop pups te koop en uit niets bleek dat er voorzorgsmaatregelen genomen waren. Wel stonden er bij de toonbank mensen met een zoveelste ziek hondje dat verschijnselen van parvo vertoonde.
Toen we ons geld terugvroegen voor de dode pup, luidde het opmerkelijke antwoord van de eigenaar: ‘dat mag niet van het Honden en Kattenbesluit’. Toen onze andere pup die in eerste instantie kerngezond leek, ook parvo bleek te hebben, was voor ons de maat vol.
Hoe kan het dat een winkel waarover zoveel klachten zijn, gewoon kan doorgaan met het verkopen van hondjes en door niemand wordt gestopt? De naam is veranderd in Petsjoy, maar het blijkt uit niets dat je in een andere winkel bent: Je gaat door de voordeur van Faunaland Entius naar binnen, wordt door medewerkers van Faunaland Entius geholpen (dat staat namelijk met grote letters op hun t-shirt) en je rekent je aankopen af bij de kassa van ook weer Faunaland Entius. Het enige dat ontbreekt is een kassabon. Deze, zeggen ze, wordt je later toegestuurd, maar wij hebben nooit een bon ontvangen. Bij de Kamer van Koophandel staat het bedrijf Petsjoy geregistreerd op exact hetzelfde adres als dierenwinkel Faunaland Entius. Winkelketen Faunaland laat ons echter weten in een verklaring dat het bedrijf in Medemblik zich houdt aan juridische afspraken. Wij begrijpen niet hoe dat kan. Misschien moeten ze zelf eens een kijkje gaan nemen.
Entius: "Ik hou me aan de wettelijke regels"
In de studio vertelt John Entius dat hij zich houdt aan de regels van de wet en hij voelt zich dan ook onterecht beschuldigd door Kassa. Dat er hondjes ziek zijn, kun je nooit honderd procent voorkomen, aldus Entius. Een ontruiming na onze melding van parvo vond Entius niet nodig, volgens hem had hij voldoende gedaan om eventuele besmetting te voorkomen door de hokken te ontsmetten. Op de vraag of we gewoon pech hadden gehad antwoordde hij ‘Als er honderd baby’s geboren worden, zijn ze ook niet alle honderd gezond’. Volgens hem is er niets mis met zijn winkel, omdat hij voldoet aan de normen.
Bij de inspectiedienst en de Dierenbescherming zijn de klachten over deze, en andere dierenwinkels bekend, maar ook zij kunnen niets doen, omdat de wet niet wordt overtreden. Alles wat er aan wetgeving op dit gebied is, staat in het Honden en Kattenbesluit. Hoog tijd dus dat de wet wordt aangepast.
Al jaren zetten dierenwelzijnsorganisaties zich in om meer eisen op te nemen in de huidige wetgeving, met name ten aanzien van het dierenwelzijn. Maar in plaats daarvan heeft minister Veerman, minister van landbouw en visserij, in 2003 een bepaling uit het Honden en Kattenbesluit laten schrappen waarin stond dat iemand die mogelijk zieke hondjes verkoopt, de wet overtreedt. Alle verantwoordelijkheid wordt op deze manier bij de koper gelegd.
CDA-Kamerlid: huidige wetgeving voldoet niet
Henk Jan Ormel is behalve dierenarts ook Tweede Kamerlid voor het CDA. Hij is het eens met zijn minister dat je als consument een eigen verantwoordelijkheid hebt en dat je een pup moet kopen bij een erkende fokker, niet bij een dierenwinkel. Maar hij is wel van mening dat de huidige wetgeving niet voldoet en pleit voor een verplichte certificering van dierenwinkels, fokkers en handelaren, zodat je enige garantie krijgt. Hij gaat daarin verder dan zijn eigen minister, want Veerman wil niet verdergaan dan een vrijblijvende certificering, die vanuit de sector zelf gecontroleerd moet worden. Brancheorganisatie DIBEVO zou ook het liefst een verplichte certificering zien.
Jelko de Ruijter van de Dierenbescherming is ontevreden over een vrijblijvende certificering. Volgens hem heeft de minister toegezegd te zullen zorgen voor ‘adequate wetgeving’, om misstanden te voorkomen. ‘Wij staan met de rug tegen de muur omdat er geen wetgeving is om malafide hondenhandel aan te pakken’ aldus De Ruijter. Samen met een aantal andere partijen, waaronder het ministerie, heeft de Dierenbescherming in het Forum Welzijn Gezelschapsdieren een actieplan opgesteld. Hierin staan behalve verplichte certificering nog een aantal andere maatregelen, zoals een verplicht identificatie en registratiesysteem en goede voorlichting. Lees het document hier terug in PDF .
Stichting De Ombudsman verzamelt klachten gedupeerden
Jeanine Janssen van Stichting De Ombudsman roept gedupeerden van Faunaland Entius / Petsjoy op zich te melden bij de Stichting. Mail daarvoor de redactie . Janssen is van plan naar de rechter te stappen om niet alleen de aanschafkosten terug te eisen maar ook de kosten van de dierenarts. Zij baseert zich op de wet, en volgens de wet is een hond een product. Word je een ondeugdelijk product geleverd, dan heb je recht op je geld terug, aldus Janssen.
Daarnaast gaat per 1 januari 2007, in samenspraak met de brancheorganisatie DIBEVO een geschillencommissie voor dieren van start.
Wilt u ondertussen weten hoe het met onze pup Felix gaat of weten waar u op moet letten als u van plan bent een hond aan te schaffen? Kijk dan op de website van de Dierenbescherming .
Hieronder vindt u de complete verklaringen van de betreffende winkelketen Faunaland en brancheorganisatie DIBEVO.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!