Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
De drama's rond Holiday Care
23-09-2006
•
leestijd 4 minuten
•
1122 keer bekeken
•
Kassa heeft veel klachten ontvangen over Holiday Care. Dat bedrijf biedt aangepaste reizen aan voor mensen die zorg nodig hebben. “Vakanties met zorg om zorgeloos te genieten”. Ook letterlijk, want die zorg is nagenoeg afwezig.
Bekijk ook
De Verlenging
over Holiday Care: Windows Mediaplayer
Breedband
/
Smalband
Voor de meeste zieken of gehandic
ap/>ten is op vakantie gaan al niet zo vanzelfsprekend en als dat dan ook nog mis gaat, is het extra schrijnend en in veel gevallen ook zeer onverant
w/>oordelijk.
Het bedrijf
Holiday Care B.V. van bestuurder/directeur R.H.M. Smeets, is op 16-11-2005 failliet verklaard. De curator heeft de handelsnaam Holiday Care direct doorverkocht aan Zorgvakanties B.V. met, heel toevallig, dezelfde bestuurder meneer R.H.M. Smeets als van het failliet verklaarde Holiday Care B.V. Holiday Care heeft dus een hele snelle doorstart gemaakt met de aandeelhouders Bleijenburg Bron B.V. en Crossing Lines B.V.
Sinds die doorstart zijn heel veel mensen gedupeerd. Verder gebruikt Holiday Care het verkeerde inschrijfnummer van de Kamer van Koophandel en zijn ze verplicht de nieu
w/>e statutaire naam Zorgvakanties B.V. te gebruiken, maar dat doen ze niet.
Klachten over de zorg
De klachten over de reizen gaan over vooraf toegezegde zorg die niet of zeer slecht
w/>erd verleend met alle gevaren en ongemakken van dien. Een paar voorbeelden: het vervoer
w/>as slecht geregeld, er
w/>as veel te
w/>einig en niet goed gek
w/>alificeerd personeel, in de hotels
w/>aren vaak geen goede en/of juiste aanpassingen en er
w/>aren te
w/>einig of geen geschikte hulpmiddelen ter beschikking. Op ingediende klachten
w/>ordt niet gereageerd.
Meneer Smeets heeft aan de telefoon tegen Kassa gezegd dat al deze ernstige klachten hem niet bekend voorkomen, mede omdat hij niet of nau
w/>elijks bij de reisjes aan
w/>ezig is ge
w/>eest. De klachten die ze hebben ontvangen, hebben ze altijd afgehandeld, aldus meneer Smeets. Hij zegt verder al een poosje uit functie te zijn, maar volgens de aandeelhouders is hij tot 1 oktober a.s. in functie.
Klachten over annuleren
Daarnaast heeft Kassa heel veel recente klachten gekregen over annuleringen van de reizen vlak voor vertrek, dus na overmaking van de volledige reissommen. Holiday Care zegt daartoe genoodzaakt te zijn omdat ze niet voldoende geschikt personeel heeft kunnen vinden. Ze zeggen iedereen te zullen terugbetalen ‘naar vermogen’, maar het is zeer de vraag of dat ook echt zal gaan gebeuren
w/>ant het bedrijf is al eens failliet gegaan. Voor de reis naar Lourdes bijvoorbeeld
w/>ist Holiday Care al half augustus dat de optie op het hotel
w/>as komen te vervallen. Toch hebben ze de mensen eind augustus
w/>illens en
w/>etens bevestigingsbrieven gestuurd dat alles in orde
w/>as en ze het volledige bedrag voor de reis laten overmaken. Binnen t
w/>ee
w/>eken hebben ze diezelfde reis op het allerlaatste moment geannuleerd. Voor de mensen die naar Lourdes zouden gaan, biedt de organisatie VNB Nationale Bedevaarten uitkomst (zie
www.lourdes.nl
). Sinds alle annuleringen is Holiday Care telefonisch niet meer bereikbaar.
Brancheverenigingen
Tot het faillissement in november 2005
w/>as Holiday Care B.V. lid van de NBAV,
de branchevereniging voor reisorganisatoren en aanbieders van vakantieaccommodaties voor reizigers met een functiebeperking (
www.nbav.nl
). Toen de doorstart niet levensvatbaar bleek, heeft de NBAV het lidmaatsch
ap/> in maart 2006 definitief beëindigd. Holiday Care heeft echter nog lange tijd hun logo onterecht gebruikt. De NBAV kan echter niets doen tegen de wanpraktijken, omdat ze geen lid meer zijn. Ze raden iedereen aan om voor het boeken bij hun te informeren of een organisatie (nog) goed bekend staat. Let daarbij ook altijd op de logo’s van het ANVR en SGR.
Wat kunnen gedupeerden doen
Allereerst kunt u een aangetekende brief naar het bedrijf sturen
w/>aarin u u
w/> klacht kenbaar maakt. U kunt verder juridische hulp inschakelen. Mr. Robert Peter Kuijper van Advocatenkantoor R.P. Kuijper (
www.kuijperadvocaten.nl
) is bezig met de voorbereiding van een collectieve actie. Voor mensen die een reis hebben gemaakt en daar schade en letsel van hebben ondervonden gaat hij een procedure beginnen op grond van wanprestaties. Voor de mensen van wie de reis geannuleerd is, gaat hij geld terugvragen. Een advocaat in de arm nemen, ook voor een collectieve actie, is helaas erg duur, maar mr. Kuijper heeft wel speciaal gereduceerde tarieven. U kunt ook aangifte doen bij de politie als u zich opgelicht voelt.
Klacht indienen over de kw/>aliteit van zorg
Een deel van de zorg die Holiday Care aanbiedt tijdens de reizen in binnen- en buitenland loopt via de AWBZ. Meneer Smmets heeft namelijk ook de Stichting Home and Travel Care / Stichting Holiday Care en heeft daarvoor een AWBZ-toelating. Het Zorgkantoor van de AWBZ, dat is CZ in die regio, heeft Holiday Care deze
w/>eek op het matje geroepen, omdat zij hun ingediende rekeningen niet kunnen verant
w/>oorden en klachten hebben ontvangen over de k
w/>aliteit van de zorg tijdens de reizen.