Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
De Consumentenbond: 'Doe aangifte tegen malafide incassobureaus'
04-06-2018
•
leestijd 1 minuten
•
171 keer bekeken
•
De Consumentenbond roept consumenten op aangifte te doen tegen malafide incassobureaus. Deze schimmige bedrijven eisen op agressieve wijze betaling voor vage diensten.
Vage diensten
De bedrijven bellen consumenten met een verhaal over een enquête of een gewonnen prijs. Dit dient als verkapte manier om vage diensten aan te smeren zoals een kortingsabonnement of (korting op) reisjes.
Intimiderende telefoontjes
Gaat consumenten vervolgens niet in op het aanbod dan worden zij bestookt met incassobrieven en telefoontjes. Niet zelden zijn deze zeer intimiderend van aard. De gedupeerden zijn nergens mee akkoord gegaan, hebben cruciale informatie niet ontvangen of schriftelijke instemming ontbreekt terwijl dat wettelijk vereist is.
Bekende namen
De incassobureaus waar op dit moment veel klachten over binnenkomen bij de Consumentenbond zijn Business Collect en Direct Solutions. Beide incasseren voor diensten van bedrijven waar in het verleden al veel over is geklaagd is bij de Consumentenbond, zoals: Shoppendoejezo, Happy Numbers, Fly Away en Hotel and Travel. Deze bedrijven houden zich niet aan wettelijke regels omtrent schriftelijke instemming van de klant, of verstrekken onvoldoende informatie over de inhoud van het aanbod, waardoor er geen betalingsverplichting is. Andere beruchte incassobureaus zijn Prevent Interland (voor Bonusfly en Tripenjoy), Versure Credit Management (Winteam, Happy Numbers en Always Happy) Pay Care (Flyaway) en Mediation Agency (veel van de eerder genoemde diensten).
Stappenplan
Met behulp van een
stappenplan
kunnen consumenten zelf inschatten of ze met een malafide partij te maken hebben en of ze wel of niet hoeven te betalen. Bron: de Consumentenbond