Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

De Champagnetest

23-12-2005
  •  
leestijd 5 minuten
  •  
719 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
Nederlanders zijn geen grote champagnedrinkers, maar tijdens oudjaar knalt in veel huizen de kurk. In Nederland wordt alles wat bubbelt al snel Champagne genoemd. Onterecht, want de bubbelwijn mag alleen champagne heten als hij uit het champagnegebied komt, anders is het geen Champagne maar een ‘gewone’ mousserende wijn. Lees hier alles over Champagne en bekijk de verrassende testuitslag. 
Cijfers
· In Nederland worden nu jaarlijks 4,5 Miljoen flessen bubbels geconsumeerd, het merendeel   nog steeds in de laatste weken van december.
· Van deze 4,9 miljoen komt de helft (2,9 miljoen flessen) uit de Champagnestreek.
· Hiervan worden 1,2 Miljoen flessen geproduceerd door de Grande Marques; de top-24 producenten.
· Van de Grand Marques neemt LVMH (o.a. Moët & Chandon) het leeuwendeel voor zijn rekening; 580 duizend flessen per jaar.
· De andere 23 van de Grande Marques moeten genoegen nemen met 620 duizend flessen per jaar.
· De resterende 136 Champagnehuizen leveren jaarlijks totaal 1,3 miljoen flessen aan Nederland.
· De Nederlander drinkt gemiddeld 0.18 flessen per jaar. Ter vergelijking; in Guadeloupe drinkt men 3,7 flessen per hoofd per jaar. In Frankrijk is dit 2,9 flessen/hoofd/jaar.  Daar staat tegenover dat de consumptie in Nederland (net als in het UK) in 2002 nog steeds is gegroeid waar de consumptie in andere top-10 export landen (zoals Duitsland, België, Zwitserland, Italië en de USA) tot soms wel 30% per jaar is gedaald. De consumptiestijging in 2002 in Nederland is slechts uiterst relatief. De Belgen en Duitsers drinken nog steeds vier tot vijf maal meer Champagne als de Nederlanders.
Het ontstaan
Er zijn nogal wat onduidelijkheden over het ontstaan van Champagne en met name over de uitvinder. Sommigen zeggen dat de Engelsen de "sprankelende wijn" hebben uitgevonden, anderen houden stug vol dat het toch echt de Fransen waren. Maar of dat nou rond 1668 of veel eerder (rond 1531) was, daar zijn ze zelf ook nog niet helemaal uit. Of het nou de Fransen of toch de mannen uit Engeland waren, Champagne is en blijft qua naam verbonden aan de Champagneregio in Frankrijk.
De streek
De Champagne is het noordelijkste wijngebied van Frankrijk, grenzend aan de 49e breedtegraad. Dit gebied werd in vroeger eeuwen traditioneel beschouwd als de noordgrens van renderende wijnbouw. De oude provincie Champagne werd, net als de rest van Frankrijks provincies, direct na de Franse Revolutie opgedeeld in kleinere eenheden. Die indeling in departementen bestaat tot de dag van vandaag.
De merknaam champagne
Champagne als merk is een van de best beschermde merknamen ter wereld. De heren van het Comité Interprofessionel du Vin de Champagne (CIVC) doen hun uiterste best om iedere vorm van misbruik van de naam te vermijden. In Europa is men daar prima in geslaagd. De richtlijnen zijn nu zelfs wet binnen de EU. De heren aan de andere kant van de plas maken echter nog wel eens misbruik van de naam. De regelgeving van Champagne is sinds jaar en dag strikt maar helder.
Prijs
In vergelijking tot de prijs die in de buurlanden wordt gehanteerd, is de prijs van Champagne ten opzichte van stille wijn in Nederland relatief aan de hoge kant.  Ja, de luxeaccijns van 1,51 Euro per fles in Nederland is inderdaad twee keer hoger dan bij de buren. Dit verklaart het verschil maar ten dele. In Duitsland zijn Champagnes 20% goedkoper dan in Nederland terwijl de stille wijnen hetzelfde prijsniveau hebben. In de UK zijn de stille wijnen duurder dan in Nederland terwijl de Champagnes echter weer goedkoper zijn dan in Nederland. Zeker de goede merken zijn voor het normale publiek nauwelijks betaalbaar. In België en Frankrijk zie je dat de verkoopprijzen in de horeca een stuk dichter bij de winkelprijzen liggen met als gevolg dat men daar ook regelmatig (een factor 4) meer Champagne in horecagelegenheden drinkt. In deze landen ziet men Champagne ook voor wat het  is: “een kwaliteitswijn die je, ook zonder feestje, het hele  jaar door kan en mag drinken".
Sterkte van de flessen
Voor champagne worden extra sterke flessen gebruikt, die de grote druk in de fles kunnen weerstaan - doorgaans zesmaal de druk van de buitenlucht. De klassieke fles weegt circa 900 gram. Dat betekent dat een gevulde fles 1,65 kilo weegt. De flessen moeten drie maanden lang een druk van 12 atmosfeer kunnen weerstaan en dan nog eens enkele minuten een druk van 20 atmosfeer. Pas dan is de fles geschikt om voor champagne te gebruiken. Er bestaan veel officieel, en nog veel meer officieus vastgelegde flesformaten. Hoe groter de fles, hoe beter de fijnheid en frisheid van een champagne wordt behouden en hoe langer de mousse actief blijft. Bovendien is champagne in grote flessen langer houdbaar in vergelijking met gewone flessen.
Kassa test 10 champagnes en mousserende wijnen en vraagt zicht daarbij af. Is echte dure champagne te onderscheiden van een mousserende wijn? En natuurlijk: wat is de allerlekkerste?
We vroegen vijf professionals om te bepalen welke van 10 bubbelwijnen het allerlekkerste is. En proeven zij verschil tussen echte en namaakchampagne? Zij gaan wikken en wegen, kiezen en keuren. Ruiken, proeven en spoelen.
Ook stuurden wij de 10 mousserende wijnen naar het laboratorium. Hier werd de chemische samenstelling van de champagnes beoordeeld, er werd gekeken naar onder andere de versheid, zuurgraad en het suikergehalte.
Dan nu de uitslag van de Kassa champagne-test 2005
Als laatste is geeindigd de duurste champagne van de test: Moet & Chandon van Albert Heijn. Voor bijna 30 euro koopt u een wijn die onze deskundigen beoordeelden als een semtexbom, kartonnerig en droog. Volgens het laboratorium is de wijn chemisch correct, maar vermoeden ze dat de wijn al geruime tijd op fles zit.
Een na laatste is geworden Piper-Heidsieck. Te koop voor 24.99 bij Super de Boer.
Daarvoor eindigt Mercier van Albert Heijn. Eveneens 24.99. Wat blijkt nu al: De drie 3 duurste champagnes komen als slechtste uit deze test.
Op de zevende plaats vinden we terug de champagne van de HEMA van 18.95. Volgens het lab is deze champagne al een jaar oud. Dit kan grote invloed hebben op de smaak.
In de middenmoot op de zesde plaats staat de eerste niet-champagne: Cava Gran Espanoso van Jumbo. Deze namaak-champagne van 4.89 euro geeft vier gerenommeerde champagnemerken het nakijken.
Op vijf vinden we ook de Jumbo. En wel met champagne De Montpervier.
Dan nu Gall & Gall met hun Gancard van 19.99. Deze ‘slanke snelle vleugelspits’ werd gewaardeerd op een vierde plek. Dan nu naar de top-3 van de Kassa champagne-test 2005.
Op plaats 3 is geeindigd: Veuve Durand van de Aldi. Onze deskundigen noemden deze champagne: Fijn in de mond. Een wijn die staat.
Op twee is geeindigd: Albert Heijn met de champagne Nicolas Feuillatte. Kwaliteit met een prettige toegankelijke smaak, aldus de wijn-professionals.
En dan nu op 1. De uiteindelijke winnaar. De Cremant de Bourgogne van C1000.
Deze namaak-champagne laat qua smaak alle ‘echte’ champagnes achter zich en is ook nog eens een van de goedkoopste uit de test. U betaalt 7.49 euro.
Een verrassende winnaar. Proost!
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor