Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. In september is Kassa weer terug op tv!

De Belbus: uitvaartverzekering

17-11-2007
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Fallback image for card
Op 8 juni dit jaar overlijdt de buurman van Marina Heemskerk uit Oosterhout. Gezien de slechte gezondheid van de buurvrouw, mevrouw Scherders, en de goede relatie tussen de buren, was het vanzelfsprekend dat Marina het regelen van de uitvaart op zich zou nemen. Marina zoekt alle papieren erbij en komt erachter dat meneer Scherders destijds een uitvaartverzekering in natura heeft afgesloten. In het allereerste gesprek dat Marina heeft met de uitvaartleider ontstaat verwarring over bedragen...
De uitvaartleider vraagt bijvoorbeeld hoeveel geld er te besteden is voor de uitvaart. Marina snapt hier niks van, want het gaat om een uitvaartverzekering in natura. En dat betekent dat je verzekerd bent voor een bepaald pakket aan diensten en niet voor een bepaald bedrag.
Maar de uitvaartleider blijft met bedragen gooien. Marina wordt ongerust en besluit te bezuinigen op allerlei diensten. Zo kiest ze voor een goedkopere kist, geen bidprentje, minder rouwkaarten en nog meer zaken. De verbazing en schrik is dan ook erg groot als, ondanks alle bezuinigingen, er een rekening op de deurmat valt van 579 euro. Marina snapt er niks van, want ze heeft er echt alles aan gedaan om niet teveel geld uit te geven. Waarom moet ze dan toch nog bijbetalen?
In de Belbus deze week mr. Contijn van Marle van stichting De Ombudsman. Hij is het helemaal eens met Marina. Als je een uitvaartverzekering in natura hebt, mag er überhaupt niet gesproken worden over bedragen, behalve als je kiest voor extra diensten die niet in de polis staan. Maar dat laatste is in dit geval niet aan de orde.
Samen met Contijn gaat Marina om opheldering vragen bij de uitvaartverzorgingsorganisatie in Breda. Maar helaas kunnen ze daar niet rekenen op begrip. De directeur wil er niet over praten en wil zelfs niet naar het verhaal van Marina luisteren. Na dit bezoek is Contijn van Marle gaan bellen met de uitvaartverzekering. Gelukkig waren zij wel bereid 579 euro kwijt te schelden voor Marina, en mevrouw Scherders.
Wordt u ook bedroevend slecht behandeld? Neem dan contact op met de Ombudsman via telefoonnummer 035-6722 722 of mail naar belbus@vara.nl
Delen:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor